Három különleges koncerttel zárul az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál

Február 5-én zárul az egy hónapon át tartó Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál, három különleges koncertet tartogat a finisszázs programja. Az innovatív fesztivál elsődleges célja korunk újító szellemű zenei irányzatainak minél szélesebb spektrumon való bemutatása, ahol a koncertek előtt vagy közben a közönség interaktív bemutatókon vehet részt, ezzel elősegítve az új kompozíciós elgondolások megértését. A záróesemények sorában február 2-án a Rubik Ernő Zoltán által megálmodott BIO feat. Murayama x TËRÏDÖ: Mozdulat kották című koncert az improvizációt állítja fókuszba. Az improvizáció mindennapjaink része – talán jobban, mint eddig a 21. században bármikor. Felmerül a kérdés: mi különbözteti meg a rögtönzést a puszta káosztól? A Seijiro Murayamával kiegészült Budapest Improvisers Orchestra és a TËRÏDÖ kollektíva táncművészei – összesen 18 alkotó/előadóművész – közös koncertjén a megszokottnál mélyebb együttműködés valósul meg zeneszerzők, koreográfusok, improvizáló táncosok és zenészek között.

Február 4-én az Abraz’ Ouverts lép fel a Francia Intézetben, ahol a találkozás és az elválás problematikája merül fel, amit a nyelv és a különbözőségek tesznek olyan kényessé. A két ütőhangszeres a színpadon éli át ezeket a különös találkozásokat, miközben a zarbon, egy perzsa ütőhangszeren játszanak rendhagyó módon, ahogyan a költő is játszik a nyelvvel és a szavakkal. A kortárs zene, a zenés színház, az improvizáció és az iráni ritmusok kereszteződésében az Abraz’Ouverts humorral és virtuozitással járja körül a zene és a gesztus, a hang és az érzés, a hagyomány és az alkotás közötti szoros kapcsolatot.

Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál zárókoncertjének francia-, belga–magyar vegyes műsorában stílusok és különböző szóló hangszerek, kultúrák (frankofón és magyar művek az elmúlt évekből), valamint az erre alkalomra készülő ősbemutatók (Sitzia, Letort, Gryllus) várják a közönséget. A koncerten továbbá a szingapúri, Párizsban élő zeneszerző, Diane Soh munkásságának izgalmas kulturális metszéspontjainak felderítésére vállalkozik az UMZE február 5-én a BMC-ben, Vajda Gergely kalauzolásával.

BIO feat. Murayama x TËRÏDÖ: Mozdulat kották
(február 2., csütörtök, 19:30 – Fuga)

Az improvizáció mindennapjaink része – talán jobban, mint eddig a 21. században bármikor. Felmerül a kérdés: mi különbözteti meg a rögtönzést a puszta káosztól? Mint ahogy a fizika törvényei meghatározzák az ásványok, vagy az élőlények sejtjeinek alakzatait, a zene- és táncművészetben is specifikus mintázatokat hoz létre egy-egy játékszabály, ami irányítja az improvizációt. Kötöttség és szabadság kreatív alkímiája valósul meg, amikor egy-egy zeneszerző vagy koreográfus ilyen módon teret ad az előadók pillanatnyi döntéseinek. A Seijiro Murayamával kiegészült Budapest Improvisers Orchestra és a TËRÏDÖ kollektíva táncművészei – összesen 18 alkotó/előadóművész – közös koncertjén a megszokottnál mélyebb együttműködés valósul meg zeneszerzők, koreográfusok, improvizáló táncosok és zenészek között. A mindkét médiumban tevékenykedő művész és zenei kurátor, Rubik Ernő Zoltán által megálmodott estén a jelenlét és a figyelem a kompozíciók potenciális alapanyagává absztrahál bármilyen eseményt, ami a megadott idő- és térbeli keretek között zajlik: legyen az kecses táncmozdulat, bőgőhúr pendülés, vagy akár egy felmosórongy kicsavarása.

ABRAZ’ OUVERTS
(február 4., szombat, 11:00 – Francia Intézet)

“Mivel nincs zene gesztus nélkül, a gesztus egy kicsit több figyelmet érdemelne, mint amennyit a zenészek általában neki szánnak.” Jean-Pierre Drouet

Az újbóli találkozás mindig egy kicsit ügyetlen. Ismerjük egymást, de mégis megváltoztunk. Csupa félreértés, tévedés és meglepetések… Az Abraz’ Ouverts-ben a találkozás és az elválás problematikája merül fel, amit a nyelv és a különbözőségek tesznek olyan kényessé. Az Abraz’ Ouverts ennek az esetleges dilemmának a szemszögéből vizsgálja ezeket az újraegyesüléseket, ezeket az egyensúlyozó mozgásokat egyiktől a másikhoz, egyiktől a másik ellen, a minden duót mozgató feszültségek ütemében: cinkosság, barátság, szolidaritás, de nézeteltérés, rivalizálás, értetlenség, féltékenység stb. is. A két ütőhangszeres a színpadon éli át ezeket a különös találkozásokat, miközben a zarbon, egy perzsa ütőhangszeren játszanak rendhagyó módon, ahogyan a költő is játszik a nyelvvel és a szavakkal. Eközben arra invitálnak bennünket, hogy kövessük és értsük különös játékaikat. Egy valószínűtlen parádé az, ahol egymásba botlanak, ismeretlen, de ismerős nyelven szólítják egymást, egyöntetű kórust zengnek és még néhány tánclépésbe is belekezdenek … A kortárs zene, a zenés színház, az improvizáció és az iráni ritmusok kereszteződésében az Abraz’Ouverts humorral és virtuozitással járja körül a zene és a gesztus, a hang és az érzés, a hagyomány és az alkotás közötti szoros kapcsolatot.

UMZE KAMARAEGYÜTTES: AUTOUR DE NOUS / KÖRÜLÖTTÜNK
(február 5., vasárnap, 19:30 – BMC Koncertterem)

Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál zárókoncertjének francia-, belga–magyar vegyes műsorában stílusok (Holló Aurél: Blue Note, Red Note) és különböző szóló hangszerek (köztük egy speciális gitár és énekhang), kultúrák (frankofón és magyar művek az elmúlt évekből), valamint az erre alkalomra készülő ősbemutatók (Sitzia, Letort, Gryllus) várják a közönséget. A koncerten továbbá a szingapúri, Párizsban élő zeneszerző, Diane Soh munkásságának izgalmas kulturális metszéspontjainak felderítésére vállalkozik az UMZE február 5-én a BMC-ben, Vajda Gergely kalauzolásával.