Amit nagyapától tanultam II.

Szerző: Tóth Judit Nikoletta

7.

Nézem a lángot a szappanillatú fürdőszoba vízmelegítő tartályának ajtajában. A nyár illatát fűszerezi a kályha füstszaga, de nagyapa ma befűtött nekem. A gyerekbetegségből gyógyult testem friss fürdőt vehet, ezért ez a pazarló gondoskodás, különben a hátsó kerti nagy dézsa napmeleg vízében lubickolnék, mint más átlagos napon.

A konyhából az edények csörömpölésén át is hallom készülődésüket. A gyógyulásommal nincs összefüggésben, csak hozzá tartozik a nagyszüleim közt zajló cselekmények felismerhető jegyeihez ez a nyüzsgés.

Keményített, vasalt ágyneműre ér a betegségből megújult testem. Szeretem végighúzni a párnahuzatra hímezett lánykori monogramon az ujjaimat. A gondosan belejelölt kezdőbetűk keretei közé még pont beleillik a kezem. A.E. Azóta sem láttam szebbet. Hófehér damaszton fehér fonallal készült dombormű. Percekig vezetgetem minden találkozásunkkor rajtuk a kezem. Közben megjelennek a roló árnyékai az ágyon, majd becsíkozódik az egész szoba. És a hármas szárnyú tükörben látom nagymama kombinés hátát, amely pihenésre vágyik, így a hatalmas ágyat megosztja velem. Az alvás természetességének misztériuma.

Együtt imádkozunk, mielőtt végigsimítja szemhéjaimon a kezét.
Mikor ébredünk, nagyapát még a kertben találom. „Angyalkádat láttad aranyom.” – mondja mosolygós arcomat látva és int, hozzam a kannát a kúthoz, mert elfogyott a kacsák vize.
Ha a kutak mélységébe kiabálok nagyapa, kézmozdulata jelzi a játék veszélyességét, és ezt mindig komolyan veszem. Ahogyan azt is, a temető kútjából soha ne igyak vizet.

Az este bizonyossága a napfény után maradt sötétség a falakon. De a délután szappanillata még csiklandozza az orromat a fürdőszobában. Ez emlékeztet a már kihűlt kályha mellett arra, milyen gonddal pazarolta a nyári nagy melegben a fát nagyapám nekem.

A fotó a szerző tulajdona

8.

Büszke vagyok az új fürdőruhámra. Barna alapon apró fehér pöttyök. Mellben csak takar, nem kell tartania. Pazarlásnak tűnhet ez is, de én úgy örülök, és pörgök, mintha a táncos szoknyám lenne rajtam.

Az sem zavar, hogy a nyári nap melege megkapta a hátamon a bőrt, ami piros, és amit nagyapa tejföllel ken be nekem. Végighasalok a nagy ágyon, a gyolcsból készült nagy lepedőt terítik alám. Nagyapa nevet. Azt mondja, „A Cirmi majd belopakodik és lenyalogatja a tejfölt a hátamról”.

Miután magamra hagy, meg sem merek mozdulni, hogy tekintetemmel beláthassam az egész szobát. Még nem vagyok képes továbbgondolni nagyapa állítását azzal a tudással, hogy a macska a házba soha nem jár be.

9.

Fényképészhez megyünk. Kiöltöztet nagymama. Gondosan előkészíti a ruhám, nagyapa fütyülése és a víz csobbanása hallatszik a konyha felől. Az ajtó mögötti nagy tükörnél borotválkozik.

Mi is készülődünk. Nagymama a szekrény előtt igazgatja a ruháit. Majd hozza a fésűt nekem. Nem szeretem, ahogy kigubancolja a tincseimet. Nem a vele járó fájdalom, a végeredmény miatt. A fejem közepén a hajam ketté választott vonalából kirajzolódó szabályos csík zavar és a copfjaimba tűzött masni pirossága az, ami égeti az egész fejem.

Hazafelé kiszabadítom a hajam. Nagymama szigorúan néz. Nem tudhatja, titokban mennyit fésülöm a kis tükröm előtt a szorosan hátrafogott frizurájához használt hajtűjével a hajam. Közben folyton bosszankodom, hogy a barna fogak sokasága nem tartja meg a selymes tincseket a fejemen, amelyek illeszkedése lenne záloga akkoriban, hogy olyan lehessek, mint ő.

10.

Csillaghullás az augusztusi égbolton. A homokbánya tetejéről figyelem. Csak tudom, hiszen nem látok addig, hogy nagyapa a kapunkban áll, és az érkezésemet várja.

Szaladok és a homok meg-megcsúszik a szandálom alatt. A por érzete a talpam és a cipő közötti rést rossz érzéssel tölti meg. Amíg a bánya szélét el nem érem, nincs értelme megállni és kiszórni, mégis lassítok, mert a nagyfiú, akire bízott nagyapa a nevemet kiáltja.
Túl messzire szaladtam tőle. Az utcánkban már nincs szükségem a felügyeletére, hiszen nagyapa árnya a lámpa fénye alatt oszlopként jelez nekem. Nem kérdez, csak ráteszi egy pillanatra a homoktól kiszáradt copfjaimra a kezét. Majd amikor rám önti a dézsában a vizet, azon kacagunk, hogy csíkokat hagy testemen a hazahozott por nyoma.

Aztán miután nagyapa rám kapcsolja a villanyt, megkeresi a kezem a párnahuzaton a szeretett varrás vonalát. Mióta nagymama elment, már máshogyan követem azokat a betűket akkor is, ha változatlanul nagyon kedvesek nekem.

11.

Nagy jelentősége van a vasalásnak. Nem csak azért, mert egészen kicsi korom óta az én önálló feladatom. Felemelni a számomra még oly nehéz szerkezetet. A víz a tálban, a lehelet vékony zsebkendő, a gőzöléshez.

Szeretem úgy állítani a dolgokat, hogy kilássak közben az ablakon, és a fák árnyai között beszűrődő fény útját is követhesse időnként a szemem. Az első önállóan, felügyelet nélkül végezhető felnőttekre jellemző tevékenységem.

A zsinór hosszúságának szabályozottsága az első élményem a határvonalakról. Meddig enged teret nekem az asztalon. Az anyag összetétele mit bír el, mert van, amihez odaragad és van, amin siklik könnyedén. Utat tör magának a legkönnyedebb anyagokon és elrendezi a gyűrődéseket, mint nagymama megjelenése nagyapa arcán azt a kevés ráncot, amelyet oly jól ismerek.

12.

Ha közeledik az este, sárgás fények borítják be a szobát. Az édes kukorica illata csiklandozza az orromat. De még tűzforró, és nagyapa int, még nem lehet. „Megégeti a szád.” – mondja úgy, hogy türelemében benne van az is, ahogy nevelgette, és a megfelelő pillanatban leválasztotta a tőről az érett csövet. Mára ebből a tál kékségében a sárga csövek egyenletessége maradt.
Az éjjel nyest járt a kertben. Az ól alá, szabályos sorba rendezte a már vértelen áldozatait. Nagyapa haragtalan arccal nézte a veszteséget. A kimeredt állatokat körülvevő csendet. Az űrt, ami az itt maradt testben lakik. Amikor a gödör elég mély már, akkor nagyapa szól, hogy nem kell ott maradnom, ami az állatokból maradt, majd ő rendezi.

13.

Forog a föld. Éppen ugyanolyannak képzelem, mint a fogaskerekeket a darálóban, amelyek közül a zöldre festett, hatalmas falábába peregnek a kukoricaszemek. Szeretem titokban megtippelni, hogy milyen színe lesz a megkövesedett szemek távozása után a meztelen csőnek. A téglaszínű jót jelent. A sárgásfehéreket kevésbé kedvelem. Minden a helyére kerül. Nem csak a ládában, bennem is. Mert a páratlan számú kosárhalom igent jelent az eldöntendő kérdéseimre. A páros nemet.

Minden hasznosul, a kukoricaszemek a kacsák, a száraz csövek a kályha gyomrában végzik. Érzem, ahogy a szemek elválásából keletkező vékony lisztréteg belepi a kezem, és az orromon át eljut a légcsövemig. Tüsszentek. Hiába az egész testemet megrázó hirtelen kicsapó mozdulat. Mert a biztonság ebben a vonatkozásban a nyakamnál lakik.

Gyakran játszom azt is, hogy becsukom a fél szemem és nézem az orrom vonalát. A hegygerincet jobbról, aztán balról is. És van, amikor nem csak a tér szimmetrikus, de az idő is. Ettől van, hogy nem ütközünk, hanem illeszkedünk egymáshoz a világban mindannyian.

Amit nagyapától tanultam I.