39. Kárpátok Kerékpáros Futárverseny

  1. A Verseny

A Kárpátok Kerékpáros Futárverseny egy országúti, szakaszos kerékpárverseny 23 év alatti – Lengyelországban „sasfiókáknak” nevezett – versenyzők részére. A versenyt 1975-ben Tarnówban hozták létre a II. világháború idején működő Lengyel Földalatti Állam hősies futárai emlékére. Az ötlet egy Lengyelország, Szlovákia és Magyarország országútjain megrendezésre kerülő sportversenyről szólt, amelyet 2000-ig minden évben megrendeztek.

A versenyt 2009-ben indították újra, és szinte egyből európai, sőt világszinten is a tehetséges fiatalok egyik legfontosabb eseményévé vált. A versenyt hagyományosan Lengyelország, Szlovákia és Magyarország útjain rendezik meg, de olykor Csehország területét is érinti.

A verseny állandó szereplője a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI) éves versenynaptárának. Az esemény különlegességét a földrajzi környezete, a történelmi jelentősége, valamint azon híres sportolók adják, akik korábban sikeresen küzdöttek a megmérettetésen.

Ők többek között Lech Piasecki (2. helyezett „futár” 1979-ben, amatőr világbajnok 1985-ben, profi pályakerékpár-világbajnok 1986-ban), Ondrej Glazja (a verseny győztese 1983-ban és 1984-ben, az üldözéses versenyszám világbajnoka), Rafał Majka (2010 legjobb „hegyi” futára, valamint a Tour de France hegyi pontversenyének győztese, a Rio de Janeiro-i olimpia bronzérmese), vagy Tadej Pogačar (2017 legjobb U-21-es versenyzője, a Tour de France 2020-as és 2021-es győztese).

A verseny mottója – „Itt születnek a csillagok!” – tehát egyáltalán nem túlzás.

2. Történelem

A Kárpátok Kerékpáros Futárverseny kezdetektől fogva városok tucatjait, résztvevők százait és versenykilométerek ezreit jelenti. Az idei évben a verseny a 47. születésnapját ünnepli, hányattatott sorsa miatt azonban csak a 39. kiírásra fog sor kerülni.

1975 és 1987 között a verseny szinte mindig a Tarnów–Poprád vagy Poprád–Tarnów útvonalon került megrendezésre. Gyakran érintett olyan futárvárosokat, mint Ciężkowice, Ószandec, Újszandec vagy Piwniczna Zdrój. Az utolsó kilométerekre sokszor a Magas-Tátrában, a szlovák oldalon került sor.

Rövid ideig, három éven keresztül, 1988–1991 között a verseny végre Magyarországot, egészen pontosan Miskolc városát is érintette. Még a bizonytalan és kiszámíthatatlan 90-es években is olyan fontos történelmi városokat érintett a verseny, mint például Kassa vagy Ólubló. Végül a jubileumi, a 2000. évi verseny bizonyult az utolsónak a korábban a Beszkidi Futárok Nyomában elnevezéssel megrendezett versenyek közül.

3. Jelenkor

Évek próbálkozásai, tárgyalásai után a verseny sikeres újjáélesztésére 2009-ben került sor, Marek Kosicki, a Kis-Lengyelországi Kerékpáros Szövetség elnöke és Tomasz Wójcik, tarnówi lakos és kerékpáros versenybíró jóvoltából.

A verseny már 2010-ben bekerült a nemzetközi versenynaptárba, garantálván a legjobb fiatal versenyzők részvételét. A szervezők megtalálták a megfelelő szponzorokat, a szakaszbefutók egyes városait, és ami a legfontosabb, elkötelezett partnereket a szlovák oldalon.

Az újjáélesztett verseny új, hivatalos nevet kapott, és 2012-ben mint Carpathian Couriers Race már nemcsak lengyel–szlovák esemény lett, hanem Csehországot is érintette.

2014-ben, 23 év szünet után a verseny ismét bővült egy magyar szakasszal: a Kárpátok futárai a Balatontól nem messze található Veszprémből indultak el.

Négy ország, hat nap, több mint ezer versenykilométer, valamint 35 csapat és több mint 170 versenyző – mindezeknek köszönhetően a Giro d’Italia Baby és a Tour de l’Avenir mellett a Kárpátok Kerékpáros Futárverseny Európa, sőt talán a világ egyik legfontosabb U-23-as kerékpárversenyévé nőtte ki magát.

A világ pedig egyre látványosabban képviselteti magát a visegrádi országok és a Kárpátok útjain: 2016-ban az összetett versenyt az új-zélandi Hamish Schreurs nyerte, az esemény főtámogatója pedig egy dél-afrikai cég volt.

A 2018-as kiírás a verseny történetének legnagyobb eseménye volt, amikor is a verseny hat napja alatt hét etapot teljesítettek a versenyzők. A Balaton melletti rajt után áttekertek Árva szlovák és lengyel oldalán, tiszteletüket tették a lengyel Pienini-hegységben és a szlovákiai Szepességben, majd pedig felkaptattak a Magas-Tátrába is, hogy végül a szandeci és beszkidi etapokat követően megérkezzenek Tarnówba.

A profik versenye után megrendezték a háromnapos Kárpátok Amatőr Kerékpáros Futárversenyt is.

Bár a Kárpátok Kerékpáros Futárversenyt éveken keresztül négy országban rendezték meg, történelmileg és a szervezés szempontjából mindig is kis-lengyelországi verseny volt. A változás 2019-ben következett be, amikor is a verseny első szakasza Lublinból, a második pedig a Szentkereszt vajdaságbeli Polańcéból indult.

Nagyon fontos megjegyezni, hogy 2019-től a Wacław Felczak Lengyel–Magyar Együttműködési Intézettel való együttműködés keretében a kerékpárversenyt Wacław Felczak, a Lengyel Földalatti Állam futárhálózatát létrehozó jeles futár és a Jagelló Egyetem kiváló történészprofesszora emlékének szentelik.

Az elmúlt két, járvánnyal sújtott esztendőt a verseny átvészelte, bár nem a tervezett időpontokban és rövidített útvonalakon került megrendezésre. 2021-ben a verseny befutójára a jövőbeli együttműködés reményében és a hagyománytisztelet jegyében a jelenleg Lengyelországban található és a szlovák határ felé tekintő történelmi magyar várnál, Nedec váránál került sor.

4. Célkitűzések

A két, járvánnyal megpecsételt év után a kerékpáros mezőny ismét új helyeket készül meglátogatni, és igyekszik megvalósítani a verseny fejlődésével kapcsolatos terveit.

Ezért a Wacław Felczak emlékének szentelt Kárpátok Kerékpáros Futárverseny 39. kiírása (2022.04.29.–05.03.) Budapest ipari negyedéből, Csepelről indul, amely igen fontos szerepet játszott Lengyelország történelmében az 1920-as lengyel–szovjet háború idején. A budapesti prológot követően a hagyományos magyarországi szakaszra kerül sor Veszprém és Pápa között, majd három etap következik a lengyel–szlovák határon: a szepesi, amelynek rajtja Ólubló várában lesz, a pienini, amelynek befutójára Nedec várában kerül sor, az utolsó emelkedőket pedig a Magas-Tátrában küzdik majd le a versenyzők.

2022-ben egy fontos újításra is sor kerül: augusztus 28-án Połaniecből indul az első Kárpátok Női Kerékpáros Futárverseny. Az új kiírás emlékezés és tisztelgés a Lengyel Földalatti Állam női futárai előtt, valamint szervezői gesztus is a fejlődő női országúti kerékpározás irányában. Jövő év augusztus 27-én a Baranów Sandomierski várból újra elindul az immár harmadik Kárpátok Amatőr Kerékpáros Futárverseny.

A „futárok” jubileumi, 40. versenye (2023.04.28.-05.03.) a tervek szerint Lublinból fog indulni, amely akkor éppen Európa Ifjúsági Fővárosa lesz, a verseny befutója pedig Európa aktuális Kulturális Fővárosában, Veszprémben lesz majd. Annak érdekében, hogy a rendezvény ismét minden visegrádi országot érintsen, a Kárpátok Kerékpáros Futárverseny versenyzői Csehországban, Kelet-Morvaország útjain is megjelennek majd.

5. Partnerek, támogatók és védnökök

A mai világban a sport nem létezhet védnökök, partnerek és támogatók nélkül. A kerékpározás globális sportágként egyre több céget, önkormányzatot és intézetet vonz magához, amelyek kiváló lehetőséget látnak egy-egy ötlet, termék vagy társadalmi kezdeményezés támogatásában. A Kárpátok Kerékpáros Futárverseny az újraindítása óta hosszú távú együttműködéssel büszkélkedhet számos nagyra becsült partnerrel.

2019 óta a verseny stratégiai partnere a már említett Wacław Felczak Intézet, amely többek között ifjúsági együttműködéseket támogat, és a Lengyel Földalatti Állam futárainak emlékét ápolja. Ezért látható az említett Intézet logója a legfontontosabb, összetett verseny vezetőjének járó fehér trikón.

A Kárpátok Kerékpáros Futárverseny jelentőségét mutatja, hogy évek óta a Külügyminisztérium és a Sportminisztérium védnökségét élvezi. Ezenkívül a verseny a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet céljait, a Lengyelország–Szlovákia Interreg programot és az Iparfejlesztési Ügynökség Alapítványát is népszerűsíti.

A határokon átnyúló, több régiót is érintő Kárpátok Kerékpáros Futárverseny folyamatosan együttműködik az alábbi regionális önkormányzatokkal és turisztikai egységekkel: Bakony és Balaton, Árva, Szepes, Magas-Tátra és Eperjesi kerület, a Lublini, a Podkarpacie, a Szentkereszt és a Kis-lengyelországi vajdaság.

Büszkék lehetünk a szponzorokkal való állandó, hosszú és zavartalan együttműködésre. Az újraindítástól egészen 2015-ig a Kárpáti Gázművek (Karpacka Spółka Gazownictwa) volt a főtámogató. A szintén a gázszektort képviselő OGP Gaz-Systemmel való együttműködés 2010 óta folyamatos, és ennek köszönhető a szlovák Eustrem vállalattal való együttműködés is. A LOTTO márka tulajdonosa a Totalizator Sportowy cég 2013 óta támogatja a „futárokat”.

A Kárpátok Kerékpáros Futárverseny folyamatosan fejlődik, és folyamatosan keresi új partnereit, akik hozzájárulhatnak egy legendás, szükséges és perspektivikus verseny megvalósításához. A verseny különböző méltó és látványos módokon tudja megjeleníteni az üzleti partnerek kereskedelmi hirdetéseit bel- és külföldön, sportolók, szurkolók és a versenyt egyéb módon figyelemmel kísérők egész sora számára.