Több mint 30 ezren voltak kíváncsiak a Közlekedési Múzeum időszaki kiállítására

Hatalmas érdeklődés övezte a Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik című időszaki kiállítást, amit a Közlekedési Múzeum új otthonában, az Északi Járműjavítóban rendezett meg. A látogatók megismerhették a múzeum új területét és a magyar vasúttörténet emblematikus járműveit. Három és fél hónap alatt összesen 31 522-en voltak kíváncsiak az új kiállításra, amit nem ritkán 1000 főnél is többen néztek meg naponta. A kiállítást várhatóan jövő tavasszal újra megnyitják.

Július 16-án nyitotta meg kapuit a “Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik” című tárlat, ami október 31-ig várta az érdeklődőket. Öt év után először jelentkezett új önálló kiállítással a Közlekedési Múzeum.

A Volt egyszer egy Északi… a történet folytatódik c. kiállítás főszereplői a vonatok voltak: egy ikonikus 424-es gőzmozdony, a vasútvillamosítás kiemelkedő alakja, Kandó Kálmán által tervezett, már 1932-ben forgalomba állt V60-as villanymozdony, a Szellem becenévre hallgató 242-es mozdony, amely a hazai gőzmozdonyok sebességrekordját tartja, illetve két M44-es tolatómozdony, egy Cmn személykocsi és az 1935-ös Árpád gyorssínautóbusz, amely Budapest és Bécs között közlekedett. Ezen kívül a közönség találkozhatott még 10 kerékpárral és 4 motorral, amelyeket egykor a dolgozók vittek be a járműjavítóba, és egy 1 versenyautóval is, ami a hajdani népligeti autóversenyek emlékét őrzi. Összesen 38 tárlatvezetést szervezett az intézmény és számos múzeumpedagógia programon vehettek részt az érdeklődők. A legnépszerűbb augusztus utolsó hétvégéje volt, amikor pár napra a legendás Ikarus buszok is beköltöztek az Északiba. Az Ikarus mini fesztiválon mutatkozott be a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztési programja keretében frissen restaurált Ikarus 66-os, vagyis népszerű nevén a Faros. Ezen a rendhagyó programon több mint 3000 látogatót köszönthetett az intézmény.

„Az új kiállítással az volt a célunk, hogy bemutassuk ennek a páratlan ipari emléknek és a környéknek a közlekedéstörténetét, hiszen az egész környék ezer szálon kötődik a vasúthoz. Szerettük volna, ha láthatják az érdeklődők az egykori Északi Járműjavítót még ezen romantikus valójában, mielőtt megkezdődnek az építkezések, és abba is betekintést szerettünk volna nyújtani, hogy milyen lesz az új Közlekedési Múzeum. Az intézmény továbbra is folyamatosan dolgozik az új múzeum megvalósításán, de annak megnyitásáig hátralévő időben is izgalmas időszaki kiállításokkal és programokkal várjuk látogatókat.” – mondta el Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.

Az érdeklődés, amely a 31 522-es össz látogatószámban is megmutatkozik, azt bizonyítja, hogy nagy az igény egy állandó közlekedéstörténeti kiállítóhelyre. Ennek az igénynek fog eleget tenni az új Közlekedési Múzeum, amely a tervek szerint 2026-ban, teljesen új, a mostaninál sokkal nagyobb tárlattal fog újranyitni.

A kormány júniusi határozatában összesen 6 milliárd 674 millió forinttal támogatta a Közlekedési Múzeum gyűjteményfejlesztési programját. A korábban soha nem látott mértékű támogatás lehetőséget ad a magyar ipar- és közlekedéstörténet kiemelkedő értékeinek, többek között a Ganz és az Ikarus gyár produktumainak megmentésére, amelyeket az új Közlekedési Múzeumban nézhetnek meg a látogatók. Összesen mintegy 3000 műtárgy kerül majd az új kiállításba. A nyitásig hátralévő időben további időszaki kiállításokkal és izgalmas programokkal készül a múzeum, úgyhogy jövőre is érdemes lesz ellátogatni az Északiba.

A kiállítás eredményeiről Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója az alábbi videóban beszélt:

Az alábbi videóból kiderül, hogyan épült a Volt egyszer egy Északi c. kiállítás, januártól, az első vasúti járművek érkezésétől a júliusi megnyitóig: