KEREKI – találkozás önmagunkkal

Kereki egy Balaton melletti kis falu, ahol három férfi családi története összeforr. Georgita Máté Dezső első rendezését a Trafó és a Manna közösen mutatják be szeptember 12-én Szabó Zolával és Baradlay Viktorral a főszerepben. A saját élményekből táplálkozó, Zsigó Annával közös írását a rendező másfél éve kezdte színpadra vinni, a folyamatos leállásokkal és újraindulásokkal tarkított próbafolyamat majd nem olyan nehéz és hullámzó volt, mint a darabbéli apa és fiú találkozásának története, akik tizenkét éve először találkoznak a nagypapa megüresedett falusi házában.

© Kállai-Tóth Anett

Kereki egy Somogy megyei falu, a Balatontól mintegy 7 km-re fekszik, alig 600-an lakják. A 22 éves Viktor nagypapája, aki itt élt és nagyon fontos szerepet töltött be a fiú életében, meghal. A fiú ellátogat a nyaralóba, hogy rendbe tegye, kidobja, amit kell és átalakítsa magának. Ám a semmiből egyszer csak feltűnik Viktor édesapja, akivel utoljára tíz éves korában találkozott. Történetünk egy délutánt, egy estét es egy hajnalt foglal magába. De néha megszakítják múltbeli dolgok különböző színházi megjelenései.

– Három generáció találkozásáról van szó, mert a nagypapa bár fizikailag nincsen jelen, az ő halála és az emléke mindkét férfi életében fontos szervezőerő. Ahogy elkezdik együtt szortírozni a dolgokat, beszélgetés indul felelősség vállalásról, szülői mintákról, felnövésről, életről, halálról. A fiú – akármennyire küzdött ellene egész életében – elkezdi saját magán felismerni apja vonásait. Az apa – bár nem szeretné, ha a fia az õ példáját követné – elkezdi felismerni Viktorban a fiatal önmagát, saját hibáit és saját szerepét abban, hogy ez így van. – mondja a darabról Georgita Máté Dezső rendező. – Az előadás alapötlete egy személyes tapasztalatom tovább gondolása. Amikor meghalt nagypapám, édesapámmal ketten mentünk le a telekre pakolni. Ez a furcsa, életen túli helyzet tizenhat év hallgatását és kommunikáció-képtelenségét oldotta fel.Mindig is érdekelt, hogy szüleink génjei, cselekedetei mennyiben befolyásolják életünket. Szembe tudunk-e menni a látott viselkedési formákkal? Hol veszik el a határ köztem és az engem alkotott ember között? Milyen egy szülőnek elengedni egy gyereket? Emellett az utóbbi években egyre jobban foglalkoztat a halál kérdése. Mind alkotói, mind szülői szempontból izgalmasnak tartom ezt a kérdést színházban megvizsgálni.

© Kállai-Tóth Anett

A szövegkönyv alapját az alkotókkal közösen hozták létre Kárpáti Péter hosszú-improvizációs módszere alapján, melynek lényege, hogy a szereplőknek egy fiktív alaphelyzetet kínálnak, majd együtt építik fel a viszonyaikat, amit ők saját élményekkel, gondolatokkal töltenek meg. Ennek köszönhetően az előadás két karaktere erősen táplálkozik a színészek életéből, tapasztalataiból, világlátásából. Ezután a helyszínen, Kerekiben dolgoztak, ahol valós időben, több órás improvizációkkal kísérleteztek, majd Georgita Máté Dezső és Zsigó Anna megírták a darab szövegkönyvég. A próbafolyamat folytonosságába rendre beleszóltak az elmúlt időszak lezárásai, így a bemutató majd másfél évvel a kezdeti lépések után kerül a nézők elé.

A Kereki bemutatóját szeptember 12-én láthatja a közönség a Trafó Művészetek Háza klubjában. Baradlay Viktor és Szabó Zola játéka mellett Csizmás András zenész, zeneszerző jelenléte és hangjai gazdagítják az előadást.

© Kállai-Tóth Anett

A Trafó és a Manna bemutatja:

KEREKI

Írta: Georgita Máté Dezső és Zsigó Anna
Játsszák: Szabó Zola, Baradlay Viktor
Zene: Csizmás András
Látvány: Jeli Luca
Dramaturg: Zsigó Anna
Asszisztens: Georgita Boglárka
Produkciós menedzser: Erdélyi Adrienn
Produkciós vezető: Gáspár Anna
Rendezte: Georgita Máté Dezső

Külön köszönet: Messaoudi Emina, Pallag Melitta, Téri Gáspár, Szász Dániel, Lakatos Dániel
Támogatók: NKA, EMMI, EMET

Forrás: Manna