BALÁZS BÉLA-DÍJASOK AZ URÁNIÁBAN – Online vetítéssorozat a 2020-as díjazottak alkotásaiból

A mozgókép területén végzett kiemelkedő alkotói tevékenységük elismeréseként 2020. augusztus 20-án négyen részesültek a filmszakma egyik legfontosabb hazai elismerésének számító Balázs Béla-díjban. Az Uránia Nemzeti Filmszínház 2021. március 8-11. között a koronavírus járvány miatt online programsorozattal tiszteleg a négy díjazott munkássága előtt. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával megvalósuló, díjmentesen elérhető vetítéseken a közönség közelebbről is megismerkedhet a díjazottakkal, akik ebből az alkalomból az Uránia kamerái előtt mesélnek pályájukról.

Immár hagyomány, hogy az Uránia Nemzeti Filmszínház évről évre alkotói estek keretében köszönti az adott esztendő Balázs Béla-díjasait. A 2020-as év díjazottjainak méltatására a koronavírus járvány miatt most szokatlan időben és formában kerül sor: a nemzeti ünnepünket megelőző napokban az Uránia streaming csatornáján ismerkedhetünk meg a négy alkotóval: Bergendy Péter filmrendezővel, Dézsy Zoltán filmrendezővel, riporterrel, Tuba Mariann vágóval, televíziós szerkesztővel, valamint Varsányi Ferenc filmrendezővel. A Balázs Béla-díjasok az Urániában 2020 című díjmentes (0 Ft-os regisztrációs jeggyel megtekinthető) programban egy-egy kiemelkedő, általuk választott filmjüket tekintheti meg a közönség, illetve ehhez kapcsolódóan látható lesz az a négy beszélgetés, amelyet ebből az alkalomból rögzített velük az Uránia.

Elsőként, március 8-án, hétfőn Tuba Mariann filmvágó, televíziós szerkesztő lesz az Uránia vendége, akit műsorvezetőként, bemondóként is ismerhetünk, hiszen a kilencvenes években képernyősként került a közszolgálati televízióhoz. Eredeti szakmájában, filmvágóként 1984-től dolgozott, többek közt Sára Sándor, Zsombolyai János, Gaál István, Zsurzs Éva rendezők mellett. Sára Sándornak öt filmben volt alkotótársa, ő vágta többek között a Sír az út előttem és a Csonka Bereg című történelmi dokumentumfilmeket, valamint a Tüske a köröm alatt című filmdrámát, amely Karlovy Varyban a közönség nagydíját nyerte, és amelyet ezen a napon műsorára tűz az Uránia. A Cserhalmi György főszereplésével készült film egy festőművészről szól, aki a ’80-as évek Magyarországán a szakma intrikái, rágalmai miatt kiköltözik egy hortobágyi tanyára. Itt is konfliktushelyzetbe kerül azonban, mert nem tűri szó nélkül, hogy a környék gazdasági és politikai elitje vadászattal és (adócsaló) libatenyésztéssel pusztítsa a természetvédelmi területet.

Tüske a köröm alatt

A március 9-e, kedd este Varsányi Ferenc filmrendezőről szól, aki több mint negyven éve rendez és ír forgatókönyveket, animációs és élőcselekményes műfajban egyaránt. Készített összesen öt egész estés játékfilmet, közel százötven TV sorozat epizódot, reklámfilmeket, videó klipet, dokumentum- és ismeretterjesztő filmeket, valamint írt több mint száz forgatókönyvet. Az egyetlen magyar EMMY díjas rendező. Jelenleg Rejtő Jenő Piszkos Fred, a kapitány című regényének animációs filmes fejlesztésén dolgozik. Tanít a MOME animációs szakán, köztestületi tagja a Magyar Művészeti Akadémiának. Munkái közül első alkotását, a Mézes-táncos című 1975-ös mézeskalács-animációt, valamint a Keresztesesek egykor és ma című, 2019-es ismeretterjesztő filmet vetítik; utóbbi az iszlám és a keresztény világ közötti küzdelmek ezeréves történetét dolgozza fel a középkortól a jelenkorig.

Keresztesek egykor és ma

A harmadik estén, március 10-én, szerdán Dézsy Zoltán filmrendező kerül reflektorfénybe, aki a Magyar Rádiónál és a Magyar Televíziónál töltött riporteri és szerkesztői évek után, 2006 nyara óta dolgozik független alkotóként, dokumentumfilmeket és játékfilmeket készít. Forgatott oknyomozó riportfilmet a Köztársaság tér alatti feltételezett pincebörtönökről és ő vette fel az utolsó interjút Teller Edével. A Seuso-kincsek szövevényes históriájáról két dokumentumfilmet is készített (1997, 2016). A második rész, a Seuso 2. amely most az Uránia programjában látható, már a kincsek hazakerülése után készült, és igazi kultúrtörténeti krimi, amely az esetleges további, itthon lappangó Seuso-tárgyak nyomába ered. A rendező oknyomozó riporteri módszerrel kutatta ezt a hihetetlen történetet, amely bepillantást nyújt sírrablók és orgazdák, műkincskereskedők és gyűjtők titkos világába is.

Seuso-kincsek

A Balázs Béla-díjasokat bemutató sorozat záró alkalma március 11-én, csütörtökön Bergendy Péter filmrendező személye köré épül, akinek legújabb munkája, a Post Mortem az első magyar horrorfilmként várhatóan az év folyamán érkezik a mozikba. Bergendy Péter pszichológusként végzett az ELTE-n, a horrorfilmek pszichológiájáról írta diplomamunkáját. 1984-től rendezőasszisztensként, később rendezőként dolgozott a Magyar Televíziónál, mellette a Magyar Filmintézet és a Helikon Film munkatársa volt. 1991-től gyárt reklámfilmeket, melyek számos hazai és nemzetközi díjat elnyertek. Első játékfilmjét2004-ben rendezte Állítsátok meg Terézanyut! címmel, második egész estés filmje, A vizsga 2012-ben Chicagóban elnyerte a legjobb „új rendezőnek” járó Arany Hugó-díjat. A most műsorra tűzött, 2018-as Trezort, amely nyolc Magyar Filmdíjat nyert, első magyar alkotásként jelölték Nemzetközi Emmy-díjra a legjobb tévéfilm kategóriájában. A thriller az ’56-os forradalom idején játszódik, és megtörtént eseményeken alapul. A belügyminisztérium trezorkulcsai elvesztek a forradalom zűrzavarában. A szabadságharc vérbe fojtása utána a rendőrök kihoznak a börtönből egy hajdani bankrablót, hogy törje fel nekik saját, feltörhetetlen trezorjukat. A fegyenc azonban egész mást talál a feltáruló páncélajtó mögött, mint amire számított.

Trezor

A Balázs Béla-díjasok az Urániában 2020 című program az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatásával valósul meg, a vetítésekre regisztrálni és helyet foglalni a online-uranianf.jegy.hu oldalon lehet, részletes információk az urania-nf.hu oldalon.

Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház