World Press Photo 2020 – Budapest

Szerző, fotók: Marity Mira

Azért az jó, hogy ezekben a vérzivataros pandémiás időkben is vannak olyan visszatérő kulturális-művészeti események, amelyekre minden évben számítani lehet. Ilyen koraősszel a World Press Photo. És mivel mostanában több nívós tárlat is az online térbe kényszerült, külön öröm, hogy a világ egyik legrangosabb fotóeseményén „klasszikus értelemben” vett kiállításon sétálhatunk végig.

Mint mindig, most is van hazai díj

Habár hosszú évekig jól bevált és megszokott helyszín volt a Néprajzi Múzeum, idén már harmadszorra a Magyar Nemzeti Múzeum ad helyet az utazó kiállításnak. Dr. Révész Tamás, Balázs Béla-díjas fotóművész nyitotta meg az eseményt, rögtön egy rendkívül megtisztelő és fantasztikus hírrel. A környezet kategória első díját egy magyar fotográfus hölgy, Esther Horvath nyerte el, a jegesmedvékről szóló képével. A díjnyertes kép készítője nem lehetett ott a megnyitón, mert jelenleg is az Északi-sarkon dolgozik, és az aktuális vírushelyzet miatt nem kapott engedélyt az utazásra. A kiállítás fővédnöke hangsúlyozta, hogy idén nagyon erős a környezet kategória. A finisbe jutott képek arról tanúskodnak, hogy az emberek környezettudatosabban gondolkodnak, és lényegesen nagyobb figyelmet tulajdonítanak a természetes környezet védelmének, a védett fajok megóvásának.

Autentikus és reális képek

Dr. Révész Tamás azt is megemlítette, hogy zsűritagként idén is óriási megbízás hárult az ítészekre. Embert próbáló feladat volt maga a szelektálás is, hiszen közel 74 000 jó fényképből kellett kiválogatni a 151 legjobbat. Az eddigiektől eltérően most három kísérőkiállítása is van a World Pressnek, amelyek komoly érdeklődésre tarthatnak számot. Az egyik a „Digital Storytelling”, vagyis a média-jellegű történetmesélés.

Egy külön kis mozitermet hoztak létre a szervezők, ahol a kategória dokumentarista típusú, sok esetben megindító és tragikus történeteit láthatóak. A naturalista-realista kisfilmek között van például egy beszámoló a tavaly év végi hongkongi tüntetésekről, vagy egy riportfilm az Indiában halálra lincselt megélhetési tehéntolvajokról. Mindenképpen érdemes elidőzni a moziszobában, mert a Digital Storytelling bemutató nagyon komoly, hiteles és drámai képet ad a világ történéseinek azon távoli sarkairól, ahova nem nagyon jutunk el.

Mindannyian fotósok vagyunk

Önálló tárlatot kaptak a mobiltelefonnal készített képek is, és ez ékesen mutatja az amatőr fotózás ilyen jellegű térhódítását és létjogosultságát. A Next-Image Mobilfotó képei megmutatják, hogy a mobiltelefon kamerája a művészi önkifejezés releváns eszköze lett. Elhangzott az is, hogy az emberek 1,4 billió képet készítenek egy évben, és felmérések szerint a vírushelyzet még inkább növelte a fotózási kedvet. A harmadik kísérő kiállítás óriási bónusz azoknak, akik szeretnek nosztalgiázni. Tóth József, a Füles magazin fotósa szívmelengető és emberi portrékat készített a kortárs magyar fotográfusokról.

Kiállítás a korona alatt

A múzeum és a szervezők nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságos látogatásra, és minden szempontból próbálták „járványbiztossá” tenni a tárlatot. A díjazott fotók egy brossúrába kerültek, és mindegyik alatt megtalálható a szokásos kísérőszöveg a fotósról, a kép készítésének körülményeiről és a háttértörténetről. Így a látogatóknak nem szükséges tolongani a képek előtt, hogy el tudják olvasni az információkat. Természetesen limitálják a látogatók számát, hogy egy adott idősávban biztonságos távolságtartással lehessen szemlélődni. A maszkhasználat és a kézfertőtlenítés kötelező, de sajnos ez már lassan megszokott velejárója lesz minden rangos kulturális eseménynek.

Érdemes tehát ellátogatni ezeken a szép őszi napokon a Múzeumkertbe, ahol a múzeumban szeptember 24-től október 25-ig látható a World Press Photo kiállítás, és benne az elmúlt év legautentikusabb, legkiválóbb és legelgondolkodtatóbb tanúságtevő fotográfiái.

https://mnm.hu/hu/kiallitasok/idoszaki/world-press-photo-2020

,