Bornemisza Eszter: ÉS MOST?

Matematika statisztikából szerzett doktori diplomát a Kossuth Lajos Tudományegyetemen, majd a 90-es évektől – egy éles váltással – textilművészként lett ismert, számos kiállítással és díjakkal szerte a világban. Bornemisza Eszter kísérletező művészetét kifinomultság és a technikai tökélyre való törekvés jellemzi. Az utóbbi 10 évben újrahasznosított anyagokból, újságpapírokból, röntgen- és integrált áramkör filmekből, saját készítésű papírpépből készít nagyméretű áttört faliképeket, installációkat és kisebb tárgyakat.
Az “És most?” című legújabb kiállítása 2020. július 15-étől látható a FUGA Budapesti Építészeti Központban.

Bornemisza Eszter: Dummy © Tihanyi Bence

A matematikus Bornemisza Eszter a kilencvenes évek óta foglalkozik textilképekkel. Kísérletező művészetét számos egyéni és zsűrizett kiállításon mutatta be itthon, Európa szerte, Amerikában, Ausztráliában, Kínában és Japánban. Sorozatosan nyert díjakat Magyarországon, Hollandiában, Franciaországban, Németországban és Spanyolországban. Tagja a Magyar Képző- és Iparművészek Szövetségének és az angliai 62 Csoportnak.

Legfrissebb sorozata, az “És most?” egy izgalmas, új útkeresés. Pár éve papírpép formálásával kezdett kísérletezni, ez a folyamat tavaly ősszel indult újra és a járvány alatti karantén bizonytalanságokkal teli hónapjaiban kapott új lendületet.

“A Fuga Trezor termének falai között felszabadult lendülettel készült humanoid tárgyak lebegnek” – ad némi képet a művésznő a kiállításról. “A járvány alatt napról-napra egyre kiélezettebb helyzet és az aggasztó kilátások ezekben a furcsa, játékos tárgyakban oldódtak fel. Alapvető térgeometriai formák torzítása-összeillesztése és szabad asszociációk sora alakította őket nyugtalanságunk szereplőivé” – teszi hozzá Bornemisza Eszter.

A roggyant menekülő csonka-kúpok csoportja, a súlyától meghajló gömb, az egymásból építkező, önmagából kihajló négyzetlapok absztrakciójukkal kelnek életre és kérdésfelvetéseik lépésről lépésre kúsznak bele a nézők gondolataiba és formálódnak még sokáig a kiállítás látogatása után. Mindennapi, a jövőnket, a környezetünket, a Földünk dilemmáit feszegető kérdéseket vetnek fel, nem mindennapi ötletekkel, érzékenységgel és mélységgel.

A tárgyak alapanyagát az alkotó az általa betakarított sásból és gyékényből főzte. A papírpép puha és száradás utáni piszkosfehér árnyalata, lágytapintású anyaga békés ellenpontja a karantén alatt kialakult nyugtalanító körülményeknek.

Bornemisza Eszter művészetét korábbi sorozataiban is jellemezte a tapasztalás és kutatás alapján, környezetünk aktualitásaira eredeti megközelítéssel reflektáló, a néző asszociációinak teret engedő attitűd.  Ugyanilyen nagy hatású volt 2018-as FUGÁ-s kiállítása, a “Városi hegek” is, amelynek autonóm textilképei a városi élethez való viszonyunkat tükrözték. Áttetsző installációin valós és képzeletbeli térképek, labirintusszerűen összefonódott hálózatok jelennek meg több rétegben, amelyek továbbgondolásra hívják a nézőt, saját környezetükkel való kapcsolatukról, fizikai és szellemi helyük megtalálásáról.

További információ:
A művész a FUGA honlapján meghatározott idősávokban kiscsoportos tárlatvezetéseket is tart a kiállításon.

fuga.org.hu/fevent/es-most/.
https://bornemisza.com/