„A szépség összetettsége” – Jean-François Lepage ZOMBIE című kiállítása a TOBE Galleryben

© TOBE Gallery

Szerző: Tóth Judit Nikoletta

A párizsi születésű Jean-François Lepage első Magyarországon megrendezett egyéni kiállítása a Budapest FotóFesztivál, a Gallery Weekend Budapest és a Budapest Art Week hivatalos programjának részeként tekinthető meg a TOBE Gallery-ben, egészen április végéig.

© TOBE Gallery
© TOBE Gallery

Az Európa szerte ismert vizuális művész a 80-as években divatfotósként lett ismert, ezt a kifejezési módját egészíti ki a festészettel, amely a kilencvenes évek óta kapott hangsúlyt önkifejezésében, méghozzá oly módon, hogy alkotásai ezen két művészeti ág határvonalán mozognak, azokat feszegeti. A TOBE Galleryben otthont kapott ZOMBIE című kiállításának alkotásaira is ez, a már nem fotográfia, még nem festmény kategória a jellemző, méghozzá oly módon, hogy saját, korábbi divatfotóit alakította át.

A kiállítás címét is adó ZOMBIE sorozata, a 2014-ben elkezdett Recycle Project második fejezete, ahol a fotográfiáinak részleges vagy teljes felhasználásával, továbbmegyek, feláldozásával egyedi, vegyes technikájú képeket hoz létre. A papírra előhívatott, sokszor összerajzolt, vagy ráfestett képeken régi modelljeit alakította át. Az alkotások azonban nem csupán a művész által használt eljárásban, hanem az általuk keltett érzelmi hatásban is hasonlóak. A képek hatását a teljes, változáson átesett személyiség rekonstruálása határozza meg, és az nem az elemi szép fogalmából táplálkozik. Azokon a korábban tökéletesként beállított testkép az alkotó akaratának megfelelően eldeformálódott, és gyakoriak az anatómiai jellegű kiemelések, ábrázolások is.

© TOBE Gallery
© TOBE Gallery
© Turi András

A kiállított sorozat másik érdekessége, hogy Jean-François Lepage évekkel, évtizedekkel később nyúl saját korábbi alkotásaihoz, hogy azok esztétikai beállítottságát felülírja érzelmeivel. Így viszont nem csak azok kivitelezését, hanem térbeliségét, színvilágát és érzelmeit, de idősíkját is átalakítja. Ezáltal megfogalmazva a belső szépség időtlenségét, összetettségét, és azt, hogy az igazi szép nem feltétlenül az eszményinek tartott szépségideálban, vagy a kíméletes létben fogalmazódik meg.

Petrányi Zsolt művészettörténész ezt így fogalmazta meg:

„Az eredmény – melyet itt láthatunk –  egy sokrétű, a fotó eredeti karakterét teljesen átalakító műalkotás sorozat. A képeken többnyire fiatal nőket, divatfotós korszakának modelljeit láthatjuk, de az eredeti nagyításokat teljesen elfedi a felvitt sötét, vagy színes festékréteg. A festés takarása révén a fotó eredeti kvalitásai csak részlegesen mutatkoznak meg, a divatfotó eredeti szépsége láthatatlanná válik, hogy átadja helyét egy 21. századi, inkább sötét emberképnek, amelynek bőrén, arcán, testén mintha zavar uralkodna. A művek így inkább festmények lesznek, amelyek a fotótörténeti referenciáikat festészeti asszociációkra cserélik. Megmutatják, hogy a fényképezés és a festés is ugyanazt szolgálják: a jelenkor érzeteinek megfelelően közvetítik, hogy a világ, amelyben élünk reményteli, de mindannyiunkat megviselnek belső konfliktusok, amelyek akarva-akaratlanul is nyomot hagynak külsőnkön. Jean-François Lepage azt mutatja meg, hogy a szépség végtelenül összetett, és lehet, hogy nem szép vonalakban, hanem épp a belső egyensúly bizonytalanságában mutatkozik meg.”

© Turi András
© Turi András
© Turi András

Jean-François Lepage azt hozta kézzel-, és sokunk számára egyetlen lehetőségként szemmel foghatóan felszínre, amely a legmélyebb rétegekben zajlik. A szorongásaink, félelmeink, traumáink bennünk kimunkált féltett kincseit jeleníti meg, méghozzá úgy, hogy azok külső megjelenítése hatására is érezzük a szépséget. Alanyai ugyan összetörtek a bennük sokszor nem is tudatosodó, de rájuk nehezedő súlyok alatt, ám ennek és a nem esztétikusságuk ellenére is vonzzák a tekintetet.

A kiállítás 2020. április 30-ig tekintető meg.

© Turi András
© Turi András
,