
Ferencsik bérlet 4.
2020. február 27., csütörtök, 19:30 Zeneakadémia
Benjamin Britten: Simple Symphony
Toru Takemitsu: From me flows what you call Time
***
William Walton: I. (b-moll) szimfónia
Km.: Joó Szabolcs ütőhangszerek, Amadinda Ütőegyüttes: Bojtos Károly, Holló Aurél, Rácz Zoltán, Váczi Zoltán ütőhangszerek, Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Karen Kamensek
A Nemzeti Filharmonikus Zenekar már javában próbálnak a február 27-i zeneakadémiai hangversenyükre, amelyet Karen Kamensek vezényel majd. A karmesternő így ajánlja a csütörtöki koncertet: „Bemutatkozásom Budapest közönségének a koncerten elhangzó művek címeit olvasva talán kihívást jelenthet. A művek, melyeket a Nemzeti Filharmonikus Zenekarral való debütálásom alkalmából tűzünk műsorra, talán kevéssé ismerősek a közönség számára, remélem azonban, hogy Önök esélyt adnak e három alkotásnak és szerzőiknek. Úgy hiszem, kellemes meglepetésben lesz részük! Érdekes lehet a tény, hogy mind a Britten-, mind a Walton-darab 1933–34 folyamán íródott, míg Toru Takemitsu 1930-ban született. Háborús idők és globális összefüggések. Remélem, a kompozíciók felkeltik érdeklődésüket a háborús Anglia és a háború utáni Japán gazdag zenekultúrája iránt. Mindhárom szerző komponált filmzenét is, ennek jeleit bizonyára felfedezik majd a mesterien színgazdag hangszerelésekben, a folytonosan változó hangulatokban, melyeknek palettája meggyőzően jeleníti meg a szerzők személyiségének eredetiségét és a kor hatását.”
Benjamin Britten: Symple Symphony
„Ez
az Egyszerű szimfónia teljes egészében olyan műveken alapul, amelyeket a
szerző kilenc és tizenkét éves kora között komponált. (…) Habár e
témák kidolgozása sokszor egészen új, vannak a műben hosszabb részek,
amelyek egy az egyben a korábbi darabokból valók – leszámítva, hogy itt
vonósokra vannak hangszerelve.”
A vonószenekarra írt Simple Symphony
nyomtatott partitúrájában olvashatók Benjamin Britten idézett sorai. Az
említett gyermekkori művek zongoradarabok és dalok voltak, a zeneszerző
pedig még újrafelhasználásukkor, a Simple Symphony befejezése idején,
1934-ben is csak húszéves volt. A neoklasszikus-neobarokk stíluskörhöz
sorolható mű mind a négy tételének sajátos, az angol eredetiben
alliteráló karaktercímet adott: Boisterous bourrée („Féktelen bourrée”) –
Playful pizzicato („Játékos
pizzicato”) – Sentimental sarabande („Érzelmes sarabande”) – Frolicsome finale („Pajkos finálé”).
Toru Takemitsu: From me flows what you call Time
A
20. század egyik legismertebb japán zeneszerzőjétől, Toru Takemitsutól
(1930–1996) 1990-ben a New York-i Carnegie Hall fennállásának 100.
évfordulójára nagyzenekari művet rendeltek. A darab címét Takemitsu
barátja, Ooka Makoto Tiszta kék víz című verséből kölcsönözte; a költő
svájci élményei által ihletett versben a víz ősi szelleme kiáltja: „From
me flows what you call Time” (Belőlem áramlik az, amit időnek hívnak). A
műben különleges jelentőséget nyer az ötös szám: az elején a klarinéton
felhangzó öt hang mintegy „vezérmotívumként” van jelen végig a darab
folyamán, és öt játékos szólaltatja meg a sokféle ütőhangszert, amelyek
kiemelt szerepet kapnak. Az ütős játékosok különböző színű kabátokat
viselnek, a tibeti buddhista tanok szerinti öt elemet szimbolizálva:
égbolt (kék), szél (fehér), tűz (vörös), víz (zöld) és föld (sárga).
Ugyanilyen színű szalagok vezetnek a magasban elhelyezett harangokhoz; a
szalagok a szélparipának nevezett imazászlókat utánozzák, melyeket
keleten a szabadban elhelyezett kötelekre rögzítenek.
William Walton: I. (b-moll) szimfónia
William Walton (1902–1983) angol zeneszerző I. szimfóniáját a 20. század legjelentősebb szimfonikus alkotásai között tartják számon. 1935-ös bemutatóját hosszú és küzdelmes alkotói folyamat előzte meg, amely egybeesett Walton magánéleti válságával, az Imma Dörnberg bárónővel való szakítással, s ez megalapozta a mű első három tételének sötét tónusú, a nyitótételben egyenesen tragikus moll-alapkarakterét. (A szimfónia ajánlása is Immának szól.) A scherzo a darab négy tétele közül a második, Presto, con malizia felirattal. A különleges cím különleges zenét takar, amely kifacsarodott, aszimmetrikus ritmusaival, a súlytalan helyekre eső hangsúlyaival ördögi hatást kelt. Mintegy utolsó, torz fintorként hat a tételnek a hallgatót becsapó, frappáns lezárása. A fájdalmasan mélabús, vigasztalan lassú tétel (Andante con malinconia – „melankolikus Andante”) után felhangzó finálé a nyitótétel b-mollját B-dúrrá világosítja, s a befejezés diadalmas fanfárjaival végül pozitív kicsengést ad a műnek.

Következő hangversenyünk:
KONCERTÁRIÁK MAURICE DELAGE, MOZART, HAYDN ÉS JOHANN STRAUSS MŰVEI
Zenemánia / Ifjúsági bérlet 2.
2020. március 1., vasárnap 11:00 és 15:00 óra – Müpa – Fesztivál Színház
Km.: a Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Házigazda: Dinyés Dániel
A
Zenemánia sorozatban a zene sokszínűségéről lesz szó – a műfajok
kapcsán. Ugyanis – meglepő módon – ahány műfaja, annyi sajátossága is
van a klasszikus zenének. Nemcsak megszólalásmódjában más egy-egy műfaj,
de zenei nyelvezetében, kifejezőkészségében, mondanivalójában, sőt a
mondanivaló tálalásában is. Más jellemző akkor, amikor hangszeres
szólista válaszolgat egy zenekarnak és más, amikor énekes áriáját
illusztrálja vagy épp ellenpontozza a kíséret. Megpróbáljuk egyetlen
hangversenyen nyomon követni a szimfóniaműfaj kialakulását.
Megvizsgáljuk, hogyan válik a szimfónia az egyszerű kezdetek után egész
élettörténeteket elmesélő zenefolyammá. A szimfonikus zene hatalmas
repertoárjában lehetőségünk lesz kikutatni minden kis részletét ennek az
állandóan változó, csodálatos világnak. Megpróbálunk kulcsot adni a
zenehallgatás öröméhez, hogy a zene legkisebb alkotóelemét is
felismerjük, és meghallása által gazdagodjon a saját világunk.
Koncert-
és oratóriumáriák: A szöveges zene az egyik legtermészetesebb műfaj,
érteni véli bárki, aki hallja és érti a szöveget. De akkor miért
ismétlik ugyanazt a szöveget annyiszor más zenével? Mi lehet ennek az
oka? Erre próbálunk meg választ adni ezen a koncerten Kolonits Klára
szoprán segítségével.
A részletes műsor itt található: https://www.filharmonikusok.hu/koncertek/koncertariak-vivaldi-haydn-mozart-beethoven-es-mendelssohn-muvei-11-ora/
Forrás: MNF