Tárlatvezetés: Rozsda Endre | Nemes Anna

Szeretettel várunk mindenkit 2020. január 18-án, szombaton 16 órakor a Várfok Galériába, ahol Dillmann Vanda művészettörténész vezeti körbe a látogatókat Rozsda Endre Mindenkinek van saját álma című kiállításunkon.

Ezt követően a tárlatvezetés Nemes Anna Nyitott testek című kiállításán folytatódik a művész jelenlétében.

A tárlatvezetés időpontja: 2020. január 18, szombat, 16 óra
Kezdés helyszíne:
Várfok Galéria (1012 Budapest, Várfok u. 11.)
Időtartam:
1 óra
A vezetés magyar nyelvű, előzetes bejelentkezés nem szükséges, a részvétel ingyenes.

Rozsda Endre
Mindenkinek van saját álma

Rozsda Endre Mindenkinek van saját álma című nagyszabású egyéni tárlata zárja a Várfok Galéria idei kiállítási programját és egyben felvezeti a Galéria 30. születésnapját ünneplő, 2020-as jubileumi évadot.

A magyar származású, életének jelentős részét Párizsban élő és ott alkotó Rozsda Endre (1913, Mohács/H – 1999, Párizs/F) megkerülhetetlen szereplője a 20. századi művészet történetének: a háború utáni progresszív magyar művészeti csoportosulás, az Európai Iskola egyik alapító tagja, aki Párizsban bekerül André Breton és a szürrealisták zárt köreibe és több fontos, a szürrealizmus szellemiségét és történetét vizsgáló csoportos kiállításon vesz részt, pl. Kölnben, Münchenben vagy Párizsban. 1964-ben Copley-díjban részesül olyan jelentős zsűritagok által, mint Hans Arp, Max Ernst, Man Ray, Marcel Duchamp. 1976-tól haláláig a legendás Bateau-Lavoire-ban él és dolgozik. 1987-ben kitüntetik a francia Ordre des Arts et des Lettres tiszti fokozatával, majd 1998-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend tiszti keresztjével. Alkotásai számos vezető múzeum, így például a párizsi Centre Pompidou és a Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris; a jeruzsálemi The Israel Museum és a római Galleria Nazionale d’Arte Moderna, valamint a budapesti Magyar Nemzeti Galéria és a Ludwig Múzeum kollekciói mellett elsőrangú magángyűjtemények anyagát gazdagítják.

A Várfok Galériában megrendezett kiállítás apropóját Rozsda Endre halálának 20. évfordulója adja és a párizsi Rozsda Endre Baráti Kör szeptemberi többnapos programsorozatához kapcsolódva méltó módon kíván megemlékezni a művészről szülőhazájában, Magyarországon is.

A kiállítás megidézi Rozsda kaleidoszkópszerű, teret és időt magába olvasztó, ornamentális szövetstruktúraként megjelenő, sűrű motívumokkal átszőtt festészetét, valamint az absztrakt formákat figuratív részletekkel (arcok, önarcképek) ötvöző festményei is fontos szerepet kapnak. Mindemellett egy újonnan előkerült sorozat, a Tükröződések (Reflets) is kiállításra kerül, a 80-as években készült kisméretű alkotásokat most láthatja először a hazai közönség.

A kiállított festményanyag egy grafikai válogatással egészül ki. A nagyrészt tussal és akvarellel készített alkotások elsősorban Rozsda sajátos szürrealista világát idézik meg: furcsa lények, álomszerű figurák és éteri nőalakok népesítik be a papírlapokat. Rozsda miután 1956-ban végleg letelepszik Párizsban, nem csatlakozik egyetlen művészi csoporthoz sem, de gondolkodásmódját tekintve a szürrealisták állnak legközelebb hozzá: az álmokat, asszociációkat felszabadító alkotói módszere erősen kapcsolódik az irányzat módszertanához. A papírmunkák által ez a világ tárul fel a kiállítás látogatói előtt.

Rozsda Endre és a Várfok Galéria termékeny kapcsolata 1999 óta tart, mostani alkalommal a közönség immár Rozsda tizenegyedik egyéni kiállítását tekintheti meg. Legutóbbi tárlata 2017-ben került megrendezésre a Várfok Galériában, a párizsi Orangerie du Sénat nagyszabású retrospektív kiállítását követően.

Nemes Anna
Nyitott testek

A Várfok Project Room idei kiállítási programját Nemes Anna Nyitott testek című kiállítása zárja, ami a művész legújabb munkáit mutatja be.

Nemes Anna (1989, Budapest) 2014-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, Bukta Imre osztályában. A Várfok Galéria állandó művészköréhez 2016-ban csatlakozott, és jelenleg a Galéria legfiatalabb művésze. Több egyéni és számos csoportos kiállításon mutatta be alkotásait nagy sikerrel itthon és külföldön egyaránt. 2019-ben három egyéni tárlata nyílt külföldön: Stuttgartban, Varsóban és Regensburgban. Festményei jelentős magyar és külföldi magángyűjtemények mellett a krakkói MOCAK Kortárs Képzőművészeti Múzeum gyűjteményében is szerepelnek.

Képzőművészeti munkássága mellett jelenleg két filmen is dolgozik. Csuja Lászlóval közös filmje, a Jámbor Szörnyeteg (Gentle Monster) idén megkapta az egyik legnívósabb nemzetközi forgatókönyvírói workshop, a Sam Spiegel International Film Lab nagydíját.

Nemes nagy technikai tudással és precizitással megalkotott műveit újabban a fekete szín domináns használata határozza meg. Absztrakt festékfoltok és azok finom összekapcsolódásai alkotják a kompozíciókat: a festmények által az organikus absztrakció és a figuratív ábrázolás különleges dialógusába nyerhetnek betekintést a látogatók.

A legújabb munkák gondolati hátterét a művész a következőképp foglalja össze: „A víz és a pigmentek az eróziónak engedelmeskedve mintázatokat hoznak létre. A kialakult organikus felületek amellett, hogy nagyobb léptékű természeti jelenségekre rímelnek, az emberi testben láthatatlanul jelen levő rendszerekre is emlékeztetnek. Habár a képeken az emberalakok materiális valójukban jelennek meg, a képek tárgyai ezek az örökké működő termodinamikai jelenségek.

Ebben az értelemben a szereplők nem bírnak személyiséggel, pusztán hordozói a rajtuk túlmutató szabályszerűségeknek. Olykor belső szerveket, szöveteket, zsigereket kapnak részlegesen, mely fragmentumok a természeti erő által kontrollálhatatlanul létrejött felületekkel kommunikálnak. Az organikus, vagyis absztrakt és a valódi, anatómiai ábráról felismerhető részletek között zajlik a párbeszéd a figurákon belül. A határ a szép és a csúnya között ingoványos talaj: egy messzire nyúló, nehezen behatárolható terület, melyben a képek megszületnek, és tovább léteznek.”

Forrás: Várfok Galéria