Véget ért a 3. Blue Danube Filmfesztivál

Véget ért a 3. Blue Danube Filmfesztivál. A díjazott filmek:

Narratív rövidfilmek:

Legjobb film: Skin, rendezte Guy Nattiv (USA), Distribution & International Sales: Salaud Morisset
A rasszizmus soha nem múló témájának drámai erejű megformálása, amely a gyerekek sorsában tovább élő erőszak veszélyeire is felhívja a figyelmet. A sokszor látott történetséma több váratlan fordulatot is tartalmaz; a színészi játék és az operatőri munka egyaránt magával ragadó.

Legjobb rendezés: Molvay Norbert (HUN) – Next Wednesday

A sokszor feldolgozott drámai szituációt dokumentarista közvetlenséggel feldolgozó film pontosan rajzolja meg egy nehéz döntés és a mögötte meghúzódó trauma lélekrajzát. A sallangmentes fogalmazásmód, a hosszúbeállításos technika szinte észrevétlen alkalmazása mindennapivá teszi az elfogadhatatlant és felfoghatatlant – és éppen ezzel szembesít annak nyomasztó súlyával.

Legjobb operatőr: Thanasis Neofotistos (GRE) – Patision Avenue

Az egyetlen, hosszú beállításban felvett, a színészt mindvégig háttal ábrázoló film komplex történetet képes elmondani ebben az önkorlátozó formában: az erőszakos külvilág és az anyai szorongás párhuzamosan fokozódó, egymást erősítő, megállíthatatlan drámáját.

Legjobb színész: Phénix Brossard, Arben Bajraktaraj in The Van, rendezte Erenik Beqiri

Az apa–fiú-drámát elmesélő történetben nagyívű utat jár be a két szereplő kapcsolata, amelyet mindkét színész visszafogott eszközökkel, néhány szavas dialógusokban képes nagy kifejezőerővel közvetíteni.

Diákzsüri díja: The Last Image of Father, rendezte Stefan Djordjevic (SRB)

Animációs filmek:

Legjobb animációs film: At First Sight, rendezte Sjaak Rood (NED)
Mindenekelőtt a filmet nagyon emberségesen és sok empátiával építették fel, mégis humorral teli. Vizuálisan igazán elegáns, minden kép csak azt tartalmazza, semmivel sem többet, mint amire szüksége van. A történet nagyon jól megírt, a dramaturgia nagyszerű, a tervezés és a kivitelezés professzionális, és ezen elemek együttes hatása messze túlmutat a professzionalizmuson és a virtuozitáson.

A zsüri különdíja: The Act of Breathing, rendezte Hana Yamazaki (HUN)

Diákzsüri díja: Fool Time (JOB), rendezte Gilles Cuvelier (FRA)

Dokumentumfilmek:

Legjobb dokumentumfilm: The Man Who Looked Beyond the Horizon, rendezte Martijn Blekendaal (NED)
A dokumentarista formát újító szellemben és kreatív módon használó film voltaképpen egy misztikus történetet „dokumentál” – s éppen ebben az ellentmondásban rejlik eredetisége és ereje. A szerzői kommentár és a legkülönfélébb archív és új felvételek montázsa sajátos filmszövetet hoz létre a dokumentumfilm, a játékfilm és az esszéfilm határán.

Diákzsüri díja: Swatted, rendezte Ismäel Joffroy Chandoutis (FRA)

Experimental filmek:

Legjobb experimental film: Scenes from a Transient Home, rendezte Roger Horn (RSA)
Roger Horn műve gyönyörűen ötvözi a lírai filmek hagyományait és a klasszikus dokumentumfilmek reflexív módjait. Méltányos érzékenységet mutat a társadalmi kérdések iránt, mivel gyengéden, de pontosan feltárja a társadalmi kapcsolatokat, és ezek metaforikus és szó szerinti kölcsönhatásait.

A zsüri különdíja: Anna Spence (USA) a SDtoHDuprezMaxV2_009.mp4 című film rendezéséért.

Diákzsüri díja: tx-reverse, rendezte Martin Reinhart, Virgil Widrich (AUT)

Super Short, 5 percnél rövidebb filmek:

Legjobb Super Short film: Rhapsody in Blueberry, rendezte Gallle Denis (FRA)
A nő, a női sors, a női szerep feminista és gender-szempontot sem nélkülöző, ugyanakkor önironikus megfogalmazása szellemes, játékos, rendkívül sokrétű és változatos formában, az animációtól a kísérleti filmig.

Diákzsüri díja: The tenants, rendezte Ábel Regős (HUN)

A zsüri tagjai:
Gerencsér Gábor, filmesztéta, az ELTE BTK, Filmtudományi Tanszék docense
Máté Bori, Experimental filmalkotó
Forat Elmoro, Szinkron és zajszinkron rendező

A diákzsüri tagjai: Makádi Maya, Somogyi Liza, Barna Sámuel, Emődy Botond, Major Bálint, Rebák Tamás

www.bluedanubefilmfestival.hu

facebook.com/bluedanubefilmfestival

Forrás: Blue Danube Filmfesztivál