„Megtapasztalni az egészet.” – David Lynch: Small Stories / Kis történetek kiállítás a Műcsarnokban

Szerző: Tóth Judit Nikoletta
Fotók: Korhut Lili

Az ebben az évben harmadszor jelentkező Budapest FotóFesztivál rendezvénysorozat nyitó eseménye nem csak hazánkban, de közép-európai szinten is igazi kuriózumnak számít, hiszen a térségben először a Műcsarnokban látogatható az amerikai függetlenfilm egyik legnagyobb alakjának, David Lynchnek egy 2014-es fotósorozata: a Small Stories / Kis történetek.

© Korhut Lili

Az alapvetően filmrendezőként világhírűvé vált, Arany Pálma-díjas alkotó 1977-ben indult nagyjátékfilmes pályája producerként, vizuális művészként, zenészként és zeneszerzőként is kiteljesedett. Sokoldalúsága ellenére azonban alkotásait szinte kivétel nélkül átszövi az az önmagából kiinduló és a majdani befogadójában keltett tipikus hangulat, amely ezen, fotográfiai kiállítását is jellemzi. A művész nem csak vizuális alkotásaiban, így nagyjátékfilmjeiben (Veszett a világ, Radírfej, Kék bársony, Dűne) és a Twin Peaks-sorozat megalkotójaként vagy ebben az ezüst zselatinos Baryto papírra nyomatott, fekete-fehér, fotósorozatában képes ezt a belső érzést kiváltani, de zenei alkotásaival is. Hiszen a rendkívül sokoldalú Lynch az átlagember által megszokott tér és idő síkhoz képest olyan csúsztatott dimenziókba helyezi saját belső hangulatait, amelyek aztán vizuális megjelenítési formáin túl átszövik annak befogadójának teljes világát is. És ettől lesz minden David Lynch nevéhez fűződő művészeti alkotás vagy esemény kivételes, mégis tipikus, így a Műcsarnok hatalmas tereiben, Szarka Klára fotótörténész kurátori tevékenysége által, díszletekkel kiegészített tárlat is, hiszen hangulatában  ugyanazon ismerős érzeteket kelti a művész egyéb munkáit ismerő látogatóiban.

© Korhut Lili

© Korhut Lili

© Korhut Lili

A minden esetben a lényegre fókuszáló, szürreális, és a láthatatlan rétegekben keletkezett  összefüggések felismerésére irányuló, a kimondhatatlan érzések felszínre hozására törekvő hatás ugyanis az alkotó fotográfiái által is keltett lesz. És még a hatalmas Twin Peaks sorozatból  ismerté vált kellékek vagy a folyamatos zenei aláfestés sem kell hozzá.

© Korhut Lili

© Korhut Lili

© Korhut Lili

Az önmagát a filmjeivel azonosító művész, saját bevallása szerint kezdetben, – a Radírfej című első nagyjátékfilmjénél mindenképpen – keletkezett szorongásait használta fel. A transzcendentális meditáció embereként, az érzés és gondolkodás együttese az, amely egész pályafutását, minden művészi alkotását mintegy hangzó univerzumként átszövi és David Lynch ezen fotósorozatának is ez az alapja. A kiállítás világa a nagyon mélyből táplálkozó, folyamatosan építkező, a tudattalan és a valóság közötti különbséget áthidaló, a művész tapasztalatait visszatükröző, így képes arra, ha csak átmenetileg is, de olyan pszichedelikus hangulatot kelt befogadójában is, amely alkotójának már mintegy tulajdonságává vált.

© Korhut Lili

© Korhut Lili

© Korhut Lili

És ugyan David Lynch ezen fotósorozatával sem ad kulcsot személyes világához, annak sejtetései olyan erősek és intuitívak, hogy biztos, hogy olyan ember közvetíti önkifejezési eszközén keresztül azt a számunkra, aki megtapasztalta az egészet.

© Korhut Lili

© Korhut Lili

© Korhut Lili

A 2014-ben a Maison Européenne de la Photographie és az Item gallery közös szervezésében valósult sorozatból rendezett, június 2-ig látogatható tárlathoz kapcsolódóan számos sokszínű programmal és ismert tárlatvezetők meghívásával is készül a Műcsarnok. 

© Korhut Lili

© Korhut Lili