Ketten – egyedül a Proton Színház színpadán – Vajdai Vilmos a Katonában, Szemenyei János Strasbourgban és a Trafóban

A Proton Színház 2019-es éve rögtön meglepetéssel indult: januártól új helyszínen látható a Bánki Gergely rendezte 1 link című előadás. A színházzal nem rendelkező társulat egyszemélyes monodrámájának online hősét, Jake Smiles-t alakító Vajdai Vilmos ezúttal saját anyaszínházának, a Katona József Színháznak formabontó darabjairól ismert földalatti bugyrában, a Sufniban sokkol havonta többször is.

@ Bálint Dániel

Emellett két év után, február 16-án és 17-én újra a Trafó Kortárs Művészetek Házában lesz műsoron a Winterreise, ami egy francia vendégjátékot követően tér haza. Az előadás, amit a Frankfurter Allgemeine Zeitung a tavalyi Bécsi Ünnepi Hetek fénypontjának tartott, Frankfurt, Berlin, Drezda, Bécs és Cividale del Friuli után ezúttal Strasbourgba is ellátogatott, ahol a kortárs előadóművészet mellett elkötelezett strasbourgi színházban, a Maillonban lépett fel a nemzetközileg elismert svájci karmester, Thierry Fischer által vezényelt Strasbourgi Filharmonikus Zenekar kíséretében. Itt már visszatérő vendégnek számít a társulat: 2008-ban a Frankenstein-tervvel, 2014-ben a Szégyennel, tavaly pedig a Látszatélettel arattak sikert. 

Winterreise @ Nurith Wagner-Strauss

Hans Zender 1993-ban, bő 160 évvel Schubert ma is döbbenetes hatású dalciklusának megszületése után, az eredeti dalok zongorakíséretét átírta kiszenekarra. Mundruczó Kornél ehhez a változathoz készített videóinstallációt, mely Szemenyei János szólójával és a Hámori Máté vezényelte Óbudai Danubia Zenekarral kiegészülve alkot egy egységet. A Proton Színház előadását a szemszögváltás teszi különlegessé. A Winterreise az ember egzisztenciális fájdalmát mutatja be, a hang nélküliek méltóságát képviseli. 

„Színház, film és zene nem mindennapi összefonódásának lehettünk tanúi: Mundruczó Kornél meglehetősen forró témához nyúlt. Nem egyszerű művészi nyelven megszólalni egy olyan kérdésben, mely ekkora indulatot vált ki ma is, és aktualitása miatt megköveteli a direkt megnyilatkozást.” Csabai Máté, revizor.hu

„Mit jelent embernek lenni? – teszi fel a kérdést a rendező. Mi az a minimum, ami szükséges az emberi létezéshez? Vajon elég az alapvető szükségleteket biztosítani az élethez? A filmrészleteken a menekülttáborok lakói néhány négyzetméternyi életterükön, szegényes lehetőségeikkel igyekeznek minél teljesebb életet élni, miközben minduntalan szembesülnek korlátaikkal, az életük szűk határaival.” Kondor Kata, operavilag.net