Huszárlépésben – Sam Havadtoy New Yorkban – Ludwig Múzeum, 2018. július 13. – szeptember 2.

A kiállítás Sam Havadtoy festőművész New York-i éveit állítja középpontba. Az 1970-es és 1980-as években a város meghatározó művészeivel kialakított munkakapcsolatai nagy hatással voltak formálódó művészetére. Andy Warhol, Keith Haring, Yoko Ono és sokan mások gyakran vonták be művészeti projektjeikbe a fiatalon New Yorkba érkező, belsőépítészként dolgozó Havadtoyt, akinek egyedi alkotói szemlélete egyre nagyobb teret kapott ezekben az együttműködésekben, és későbbi önálló művészi karrierjét is megalapozta. A kiállítás párhuzamba állítja Sam Havadtoy New Yorkban megvalósult művészeti együttműködéseit saját, későbbi művészeti célkitűzéseivel.

Sam Havadtoy: Repülős Mickey, 33x39x48 cm, talált tárgy, antik csipke, akril, fehér arany, 2017 // Sam Havadtoy: Flying Mickey, 33x39x48 cm, found object, antique lace, acrylic, white gold, 2017

A magyar származású, londoni születésű Havadtoy 1972-ben érkezik New Yorkba, ahol belsőépítészként kezd dolgozni. Ennek köszönhetően ismeri meg John Lennont és Yoko Onót, akik megbízásaikkal és barátságukkal megnyitják számára az utat a vezető művészeti körökbe. Egymás után kapja a felkéréseket befolyásos művészektől, ízlésformálóktól, építészektől. Belsőépítészként szerzett tapasztalata, anyag- és gyártástechnológiai ismeretei hamar népszerűvé teszik. Ezekből az együttműködésekből hamarosan önálló javaslatok is születnek, így készül el például Keith Haring kétszárnyú oltára.

A kiállítás egyik legfontosabb szakasza a Yoko Onóval való kapcsolata köré épül, és fő motívuma a sakk. „Az összes kondoleáló üzenet és ajándék közül, mely John Lennon halála után a Dakota házba érkezett, kevés volt furcsább és meghatóbb, mint az a kézzel készített, 5×5 cm-es bőr sakktábla, melyet a sakkvilágbajnok Bobby Fischer küldött. Így kezdtünk Yokóval sakkozni” – emlékszik vissza Havadtoy. A sakk húsz évvel későbbi elválásuk metaforája is lesz. Havadtoy magyarázatában egy párkapcsolat játszmái sokban hasonlítanak a sakkhoz. „A sakk a szerelem szimbólumává vált a fejemben” – mondja. Bobby Fischer 1972-es Borisz Szpasszkij ellen vívott 41 lépéses csatája így kaphatott egy teljes, 41 darabból álló festménysorozatot, melyben minden egyes lépés a fehér egy-egy árnyalatában jelenik meg.

Havadtoy művészetének meghatározó vonása a becsomagolás, a beborítás, az elrejtés. A 2010-es évek közepén készült Ajtók sorozat darabjai személyes átalakulásáról, sorsfordulókról szólnak, életszakaszok megnyílását vagy lezáródását jelentik. A Budapest utcáiról, lomtalanításokból összeszedett ajtók a város múltjának darabjai, az azokat használó emberek sorsának néma tanúi. Egyfajta időkapszulák ezek, melyek saját technikájára jellemzően mennek keresztül a mumifikáció fázisain, kenődnek be, kerülnek beborításra csipkével, textillel, majd plextollal, végül festékborítást és „pöttyözést” kapnak. Összegyűjti, majd gondosan befedve tárja a jelentést kereső néző elé a feltörhetetlen héj mögé rejtett történeteket, aki így kénytelen saját előtörő emlékeit vetíteni ezekre a zárt, mégis felismerhető tárgyakra.

Havadtoy objektekkel, anyagokkal, formákkal, más művészek alkotói gesztusaival folytatott játéka nem választható el attól a helyzettől, amely a New Yorkban eltöltött éveit jellemzi. Belsőépítészként, lakberendezőként erős művészeti érdeklődéssel és alkotói késztetéssel dolgozik, miközben folyamatos harcot folytat az önálló művészeti lehetőségekért. A Haringnek készített kandallóelőlap talán az a mű, amely minden kétséget kizáróan megmutatja, hogy már designerként is ragaszkodik ahhoz, hogy az alkotási folyamatban elképzelései művészi értelemben kapjanak helyet. Az Ajtók kapcsán említett mumifikációs folyamat, amely művészete legjellemzőbb sajátossága, itt is tetten érhető. Haring lakásának berendezésénél a tőle idézett forma- és gesztusnyelvet felhasználva „csomagolja” be azt a térbe.

A későbbi művészeti korszakaira jellemző sorozatok (Modigliani, De Kooning, Jasper Jones, Warhol, Haring, Kertész stb.) pont ebben az értelemben válnak Havadtoy időkapszuláivá, újra és újra átemelve, kisajátítva, becsomagolva mások művészetét. Az újrateremtés, az elfedés, a részben elfedés gesztusai nem újak a művészettörténetben, a modern művészetben pedig jelentős kritikai potenciállal telítődnek. Ezért is lényeges, hogy munkái sokszor tűnnek úgy, mintha magukat fednék be, helyeznék új helyzetbe, ezzel pedig egyértelművé teszi önmagához és alkotói tevékenységéhez fűződő viszonyát. Így Havadtoy sorozatai, de sokszor egymással is párbeszédet folytató munkái lépésről lépésre épülő játékot játszanak. Egy-egy sorozatát gyakran önmagában (Nobody Knows That I Am Gay), más műveit más művészek életművének ikonikus darabjaival (Keith Haring Ludo, Andy Warhol Uncle Sam) és saját műveivel is a sakk logikájára épülő játszmára kényszeríti.

A kiállításon természetesen a művész későbbi időszakaira jellemző sorozatok egy-egy darabja is helyet kap, csakúgy mint a Disney-figurák felhasználásával készült művek, a beburkolt Fiat 500-as vagy egyik legújabb munkája, egy hatalmas kacsás szőnyeg, mely először itt kerül bemutatásra. A válogatásban szerepelnek olyan, a Ludwig Múzeum gyűjteményében található korabeli amerikai alkotások is, melyektől elindulva néhány huszárlépéssel eljuthatunk Havadtoy művészetének megértéséhez.

Kurátor: Nemes Attila

https://www.ludwigmuseum.hu/hir/huszarlepesben-sam-havadtoy-new-yorkban

Forrás: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum