Armel Opera Festival 2018 – Megvannak a győztesek!

Az Armel Opera Festival 11 évvel ezelőtti alapításakor merész feladatra vállalkozott.  Célja egy olyan operaritkaságokat és legfőképp kortárs műveket bemutató nemzetközi operaesemény létrehozása volt, amelyben ötvözni tud egy – szintén nemzetközi – tehetségkutató versenyt operaénekesek számára.

Armel Opera Festival 2018 díjazottak @ Kállai-Tóth Anett

Az énekesek tavalyi versengését és kiválasztását követően a fesztivál idén is öt produkcióval várta a kalandvágyó opera- és színházrajongókat július 1. és július 5. között  Budapesten a Müpában és Bécsben a MuTh Színházban.

A fesztivál tradíciója szerint nemzetközi zsűri figyelte és értékelte a bemutatott előadásokat, valamint a versenyszerepekben fellépő operaénekesek előadói teljesítményét.

A szakmai zsűri tagjai: 

Beth Morrison, a Beth Morrison Projects kreatív producere és a Prototype Festival alapító társigazgatója, New York  

Káel Csaba, a  MÜPA vezérigazgatója, rendező, Budapest 

José Correia, az ARTE és az ARTE CONCERT  programigazgatója, Párizs  

A zsűri elnöke: 

Bernard Faivre D’Arcier, a Lyoni Biennálé elnöke,  az Avignoni Festival volt elnöke, Párizs

A döntés ismét nehéz feladatot rótt a zsűrire, hiszen szerepeket/alakításokat nehéz összemérni, ahogy a legkülönfélébb kortárs különlegességeket is.

A nyitóelődás július 1-én, Christoph Willibald Gluck: Orfeo & Euridice c. operája a NorrlandsOperan produkciója volt, amely különleges színpadi látványával elkápráztatta a hazai közönséget. A rendező, Åsa Kalmér modern rendezésében Orfeo & Euridice párkapcsolatának mitológiájában a szerelem elvárásait és lehetőségeit rendhagyó módon ábrázolta.  Az Észak-svédországi társulat produkciójában JEANNE GÉRARD, francia szoprán az Armel Opera Festival versenyszereplőjeként, Ámort alakította.

A második napon, július 2-án, szintén a Müpában, a Szerb Nemzeti Színház (Újvidék) magyarországi bemutatóját láthatta a közönség, amelyben a színház társulata, énekkara, balett tagozata és zenekara vett részt. A megaprodukció a szerb operakomédiák aranykorát idézte, amelynek címe: Adok-Papok. Az alapmű Stevan Sremac, a páratlan humoráról ismert zentai író műve, amelyet 120 évvel ezelőtt vetett papírra, és a regényéből készült az első, és máig az egyik legnépszerűbb jugoszláv film, majd tévéfilmes és számos színházi adaptáció és most öltött operai formát Cira és Spira története Dejan Despic zeneszerző alkotásaként. A versenyszereplő ANTONEL BOLDAN, román- francia tenort a kocsis szerepében láthattuk.

Július 3-án, a fesztivál harmadik estéjén Bécsben, a MuTh Színházban láthatta a közönség a Kolibri Színház produkcióját, Vajda Gergely: Az óriáscsecsemő című bábopera bemutatóját, Novák János rendezésében. A szövegkönyvet Déry Tibor azonos című színpadi műve nyomán Vajda Gergely és Horváth Péter írta. A darab atmoszférája a Vitéz László-féle vásári bábkomédiák világát idézi. A muzsika — akár az eredeti prózamű bátor és direkt, hol drámai, hol ironikus: sírhattunk és közben nevethettünk. A versenyszereplő AGATHE DE COURCY, francia mezzoszopránt az Anya, a Szűz és Stefánia szerepében mutatkozott be a fesztivál közönségének.

Július 4-én ugyancsak Bécsben, a MuTh Színházban került bemutatásra Eötvös Péter: Lady Sarashina című operája  a szerző jelenlétében,  Almási-Tóth András rendezésében.

A librettót a szerző alkotótársa, Mezei Mari készítette Ivan Morris angol fordítása alapján. A darabban a színház és a zene sajátos keveréke talált utat, és Eötvös Péter a mai napig ezt a művét érzi legközelebb saját zenei karakteréhez. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciójában a versenyszereplő FÜLEP MÁTÉ, magyar baritone volt, közreműködött a Pannon Filharmonikusok, Vajda Gergely vezényletével.

Az opera magyarországi ősbemutatója a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében, a Zeneakadémiával közös programként valósult meg 2014-ben.

Az Armel Opera Festival utolsó előadása július 5-én a Müpában a további  ínyencségre vágyó operarajongók számára kínált különleges élményt. A Calamity/Billy című, két zeneszerző művét magába foglaló előadás francia-belga koprodukcióban készült.  Calamity Jane és Billy, a kölyök két mélységesen emberi bandita, két törvényen kívüli, vadnyugati hős. Ez az egyedülálló francia zenés-színházi koprodukció kettejük legendáját felidézve repítette el a nézőket abba a régvolt Amerikába, amelynek hősei elbuktak ugyan, mégis téren és időn túl tovább élnek. A budapesti bemutatón jelen volt a Billy szerzője, Gavin Bryars, aki különleges hangszerelésre írta a művet, az ütős hangszerek szerelmesei számára kiváltképp izgalmas zenei élményt nyújtott az előadás.  A versenyszereplő Jane-t  SARAH DEFRISE, belga szoprán alakította.

ARMEL OPERA FESTIVAL 2018

DÍJAZOTTAK

LEGJOBB PRODUKCIÓ

Ben Johnston-Gavin Bryars-Michael Ondaatje:CALAMITY/ BILLY,  a Théâtre de la Croix-Rousse (Lyon, Franciaország), Théâtre de la Renaissance (Oullins, Franciaország) és a Muziektheater Transparant (Antwerpen, Belgium) produkciója.

Rendező: Jean Lacornerie

Zenei vezető: Gérard Lecointe

Közreműködött: Les Percussions Claviers de Lyon

A díjat Káel Csaba zsűritag, a Müpa vezérigazgatója, rendező adta át.

LEGJOBB ELŐADÓ   

A díjazott SARAH DEFRISE  szoprán (Belgium), a Ben Johnston-Gavin Bryars-Michael Ondaatje: CALAMITY/BILLY című két egyfelvonásos opera első részében nyújtott magas színvonalú művészi teljesítményéért.

A díjat Bernard Faivre D’Arcie, a zsűri elnöke adta át.

A Legjobb Előadó díja 6000 Euro.

A díjat a zsűri elnöke, Bernard Faivre D’Arcier, a Lyoni Biennálé elnöke adta át.

ARTE KÖZÖNSÉGDÍJ:

Dejan Despic: Adok-papok

A Szerb Nemzeti Színház (Újvidék) produkciója

Rendező: Ivana Dragutinović Maričić

Karmester: Željka Milanović

Közreműködött: a Szerb Nemzeti Színház Zenekara és Kórusa

A díjat Havas Ágnes, az Armel Opera Festival igazgatója adta át.

A nézők az ARTE Concerten szavazhattak a nekik legjobban tetsző előadásra, 2018. Július 1-6. között. A szavazás eredményét közjegyző hitelesítette.  

KÜLÖNDÍJ 

Eötvös Péter: Lady Sarashina című operájának  zenei megfogalmazásáért és a magas színvonalú zenekari előadásért.

Az opera a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciója.

Rendező: Almási-Tóth András

Karmester: Vajda Gergely

Közreműködött: Pannon Filharmonikusok

A díjat Beth Morisson zsűritag, a PROTOTYP Festival társigazgatója adta át.

Köszönjük a 2018-as Armel Opera Festival társulatainak az izgalmas és különleges előadásokat, köszönjük a közönség érdeklődését és szeretetét, köszönjük a zsűri munkáját, és szeretettel gratulálunk a díjazottaknak!

Forrás: Armel Opera Festival