„Önmagán hordoz. Önmagából áraszt.” – Mészáros László unREAL című egyéni kiállítása a TOBE Galleryben

Szerző: Tóth Judit Nikoletta

A fotográfia szinte minden műfajában, több mint három évtizede alkotó Mészáros László három sorozatából összeállított, unREAL című egyéni kiállításának ad otthont a Bródy Sándor utcai TOBE Gallery június 16-ig. Az alapvetően portré kiállítást a művész „Barbi és Ken”, „Dolly” és „Nexus” című sorozatainak elmúlt két évben készült darabjait nagy méretben előhívatva Puskás Bea és Tomas Opitz válogatta – bizonyos értelemben egységében is – tematikus tárlattá.

© Korhut Lili

Fotó forrása: TOBE Gallery

Mészáros László utóbbi években rendezett egyéni és csoportos kiállításainak látogatói már ismerhetik a művész azon jellegzetes stílusjegyeit, amelyeket ezek a sorozatok is önmagán hordoznak, önmagukból árasztanak. Hiszen amellett, hogy a nagyméretű, portré- és tárgyfotók megjelenésén látszik, hogy alkotójukra nagy hatással voltak a klasszikus festészet elemei, azokat a saját látásmódján keresztül, a számára is életteret kínáló korszak tárgyi, erkölcsi és szellemi jellemzőivel mind az élő és a bolha- és ócskapiacokon beszerzett modelljeire is felruház.

© Korhut Lili

© Korhut Lili

 

© Korhut Lili

A saját elmondása szerint Caravaggio és Munkácsy Mihály művészetét is megidéző, kimondottan a 21. század tárgyi és szellemi közegével átitatott fotográfiák és a belőlük összeálló sorozatok témaválasztásában így az is közös, hogy a minden esetben és kizárólagosan testben élő, attól jelen helyzetében elvonatkoztathatatlan, és az a megörökíteni szánt pillanat szellemisége által őt átjárt hangulat sugárzik az alkotásokról.

Fotó forrása: TOBE Gallery

© Korhut Lili

Így a leginkább a Barbi és Ken sorozatra jellemző, a gender kérdéskört szimbolizáló „nemtelen testiség” megjelenése nem kizárólag ebben a sorozatban lesz alapvető, de a nemi hovatartozástól független test, mint a lélek és szellem nyomait magán viselő otthon mind a három sorozatban alapvető. Nem csak az átalakulóban lévő nemi szerepek és a felfokozott, sokszor szemérmetlen világ miatt lett nemtelen a tárlat egy része, de a Dolly sorozat babái által is.

© Korhut Lili

© Korhut Lili

Hiszen az alkotó mind a három sorozatában úgy játszik mesterfokon a fotográfiai kivitelezés eszközeivel, hogy modelljei fizikai síkján, a test élettelisége a belőle sugárzó, az őt érő hatás által formálódik ki és egy komplett személyiségből sugárzik ránk. És ez független attól, hogy élő vagy élettelen modell tekint-e ránk az alkotásról.

© Korhut Lili

© Korhut Lili

Fotó forrása: TOBE Gallery

Mészáros László az általa használt szimbólumok révén még azt is sugallhatná közönségének, hogy személyes történetekkel ruházhassa fel az alkotói folyamatának eredményeként létrejött művek minden egyes szereplőjét. Persze úgy, hogy ezen történetek vezérfonalát mégiscsak a befogadó saját tapasztalatai, tudása, vágyai és traumái alakítanák. De itt is sokkal többről van szó. Hiszen minket is átitat a lelküket és szellemüket ért hatások nyoma, akár önként fogadjuk be őket mintegy irányzatként, akár kiszolgáltatottjává válunk bárminek, bárkinek. A fotográfiákról sugárzó állandósult, szenvedélynek, közösségnek vagy csupán egyetlen másik embernek tett kiszolgáltatottság lassan egész társadalmunk tulajdonsága. A művésznek modellt álló lényeknek, érzékelhető ugyan, de nincs vagy nagyon nehezen építhető újra a velük született, de valakiben vagy valamiben elmerült saját világa. A legnyomasztóbb felismerés, hogy nem Mészáros László fosztotta meg őket ettől. Ő „csupán” egyéni kifejezési eszközén, fotográfiáin keresztül ezen jelenségek önmagunkra tett hatásainak a felismerésére provokál.

A kiállítás június 16-ig tekinthető meg a TOBE Gallery (1088 Budapest, Bródy Sándor u. 36.) kiállítótermében, szerdától-péntekig 14:00-18:00 között, szombaton  11:00-15:00 között.

,