Színházi nevelési előadások a Juhász Kata Társulattal

Juhász Kata társulatával évek óta készít olyan darabokat, amelyek kifejezetten a táncszínházi nevelésre fókuszálnak. Májusban Budapesten, Németországban, Pécsett és Szombathelyen is megtekinthető két díjnyertes előadásuk, A rossz tanuló felel és a Bemelegítés.

Juhász Kata társulatával eddig százhuszonötnél is több osztálytermi, valamint tornatermi komplex színháznevelési előadást és huszonöt színházi beavató előadást tartott. „Azt tapasztaltam, hogy itthon csak egy nagyon szűk réteg követi a kortárs táncelőadásokat, ennek ellensúlyozására, valamint közönségbővítési és edukációs céllal kezdtem el kifejezetten térspecifikus, korosztályokra bontott, iskoláknak szóló táncszínház nevelési programomat Magyarországon.” – meséli Juhász Kata.

A társulat általános iskolásoknak szóló fizikai színházi előadása, a Bemelegítés a 2016-os Assitej Kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálén Békés Pál alkotói díjban részesült. A darab egyszerre használja a beszélt nyelvet és a mozgást. Az előadás mégsem olyan drámai színjáték, ahol az egyes szereplők interakciói dialógusok formájában viszik előre a cselekményt. Rövid történetek formájában vet fel olyan, életünk során ismétlődő alapszituációkat, mint a közeli hozzátartozó vagy szeretett társ elvesztése, a csapathoz tartozás, cserbenhagyás, kisemmizettség, megalázottság és bűntudat. A táncosok „kifelé beszélése” azonban mozgással ötvöződik, amely a fizikalitás szintjén képes ábrázolni a csoportdinamikai folyamatokat. A „bemelegítés” címet konkrét és metaforikus értelemben is használják. Metaforikus értelmében egzisztenciális állapotként, általánosabb síkon: az emberi életre, a kapcsolatokra, a közösségben való létezésre fókuszálva vetik föl a bemelegítés témáját. Mondhatjuk, hogy az ember – még ha nem is gondol erre – élete különböző stádiumaiban mindig bemelegít: edz, felkészül valamire. Gyermekként, majd kamaszként például a felnőtt életre.

A Rossz tanuló felel Karinthy-novellára utaló címe nem véletlen, hiszen a kiindulópont közös: kihívják a rossz tanulót felelni. Juhász Kata darabja is részben erről szól: megtudhatjuk, hogy egy diák fejében milyen gondolatok, képek, érzelmek futnak át, amikor egy ilyen szituációba kerül, de ennél tovább is megy. Azt emeli ki, hogy ezek a helyzetek magára az életre készítenek fel, hiszen az iskolában nemcsak a tananyagot tanuljuk meg, hanem jó esetben itt szerezzük meg azokat a sémákat, mintákat, túlélési stratégiákat is, amelyek a későbbi életünkben, kapcsolatainkban vezetnek minket. A darab olyan témákat – sőt, a gimnazista korosztály számára gyakran tabunak számító dolgokat – is érint, mint az előítéletek, a megfelelni akarás, az önkifejezés, a természetes testiség. Ezáltal maga a darab is tanít, mégpedig az új dolgok felé való nyitottságra, a másik megértésére és a másság elfogadására.

BEMELEGITÉS
45 perc
Juhász Kata Társulata – fizikai színház, általános iskolásoknak
Előadják: Keresztes Patrik, Mikó Dávid, Takács Lacek
Koreográfus: Juhász Kata
Zeneszerző: Csizmás András
Szövegek: Müller Péter Sziámi
Lóky Tamás és a táncosok
Konzultáns: Lóky Tamás
Drámapedagógus konzultáns: Bethlenfalvy Ádám és Kámán Orsi

A ROSSZ TANULÓ FELEL
Előadóművész: Juhász Kata
Moderátor: Lóky Tamás
A 2012-es Tantermi Színházi Szemle kategória díjas előadása.

Forrás: Juhász Kata Társulat
,