Fake News – cseh kortársak a Deák Erika Galériában

Szerző, fotók: Vass Edit

A Deák Erika Galéria megalakulása óta a kortárs képzőművészet mellett kötelezte el magát, most a cseh festészet három kiemelkedő alakjának, Miroslav Polach, Adam Štech, valamint Daniel Pitín legfrissebb munkáiból nyílt kiállítás. Jane Neal, kurátor választotta a Fake news (Álhírek) címet, amellyel a reális társadalmi történések és a vele szembe állított fikciók jelenségére utalt. A kiállított festmények mindegyike mindennapi valóságunk sajátos visszatükrözése.

Ahogy beléptem a galériába Miroslav Polach Conspiracy című festménye fogadott, amelyről egyből Michel Houellebecq A térkép és a táj című könyve jutott eszembe, és ez az érzés a kiállítás során végig velem maradt. Ahogy a térkép művészi alkotásként érdekesebb lehet, mint a táj, valahogy így voltam a kiállított munkákkal kapcsolatban. Nem feltétlenül az volt megragadó, amit láttam, hiszen ezek a „jelenetek” ismerősek a saját szűkebb vagy tágabb környezetemből is, hanem a művészi megformálásnak azon egyedi artikulációja, ahogy a cseh festők újrafogalmazzák ezeket a gondolatokat. „Tudom, hogy az emberi lények szolgálnak a regények témájául, az ember a great occidental novel témája, és a festészet nagy témája is, de óhatatlanul is arra kell gondolnom, hogy az emberek sokkal kevésbé különböznek egymástól, mint ők maguk is hiszik.” ¬ írja Houellebecq (147.).

Miroslav Polach hiperrealisztikus festményei bravúros mesterségbeli tudásukkal nyűgözik le a szemlélőt. Adam Štech túlzó, már-már karakterisztikus munkái szinte ijesztő pszichiátriai kórrajzok, és a képei pont azért olyan megrendítőek, mert ismerősek, mert van bennük valami általános érvényű. Mindkét művész alkotásai allegorikusak, megrázó erejük a személytelenítésből fakad: az egyediséget leginkább tükröző arc vagy nem látható, vagy Adam Štech művei esetén egy állati vonással cserélődik fel.

Daniel Pitín munkáiról ugyancsak Houellebecq jutott eszembe: „Ez az, ami van az életemben: falak.” (124.) Ezek a falak pedig legyenek akár horizontálisak vagy vertikálisak, véltek vagy valósak, jelen vannak, ha akarjuk, ha nem. Sötétebb tónusokkal játszó világa intenzív, kifinomult, a disszociált elemek kihangsúlyozzák a festményen látható jelenetet, ami túlmutat egy néhány szavas történeten. Munkáit számomra körbelengte a melankólia leheletfinom fátyla, mintha egy múltbéli emlék rekonstrukciójának lennénk tanúi. A Fake News című kiállítás egyedülálló módon szemlélteti, hogy bár a festészet az egyik legősibb művészeti forma, akár a legaktuálisabb fogalmakra, jelenségekre is könnyedén reflektál.

A kiállítás megtekinthető: 2018. 06. 16-ig a Deák Erika Galériában

Az idézetek forrása: Michel Houellebecq: A térkép és a táj, Budapest, Magvető Kiadó, 2016.