Láthatatlan városok – Kortárs portugál fotóművészet a Budapest Projekt Galériában

Szerző: Simon László
Fotók: Korhut Lili

Péntek este nyílt meg a tavaly tavasszal útjára indított, és idén újra jelentkező Budapest FotóFesztivál központjában, a Budapest Projekt Galériában a Láthatatlan városok / Paulo Nozolino és José Manuel Rodrigues – kortárs portugál fotóművészet című kiállítás, amely a fesztivál egyik jelentős eseménye, a Camões Intézet és a The Portuguese Center of Photography közös munkájának eredménye.

A második Budapest FotóFesztivál, melynek célkitűzése az, hogy mind a hazai és a nemzetközi klasszikus fotográfiát, mind a kortárs fotóművészetet bemutassa a széles közönségnek, február 28-án nyílt meg a Műcsarnokban. Idei sztárkiállításán Sandro Miller amerikai fotós képeit láthatjuk, folytatásként pedig a fesztiválközpontban két kiemelkedő portugál művész, Paulo Nozolino és José Manuel Rodrigues alkotásait tekinthetjük meg. A Budapest Projekt Galériában Mucsy Szilvia, a Budapest Fotó Fesztivál igazgatója, a kiállítás kurátora és João Miguel Henriques, a Camões Intézet igazgatója mondott rövid bevezetőt, majd átadták a szót Maria José Morais Piresnek, Portugália budapesti nagykövetének, aki megnyitotta a kiállítást.

A Camões Intézet egyik fontos célja, hogy a portugál nyelv, kultúra, irodalom és történelem iránt érdeklődők számára lehetőséget biztosítson ezek megismerésére, többek között portugál kulturális programok létrehozásán keresztül is. A szóban forgó kiállítás is ennek a törekvésnek az eredményeként értelmezhető, illetve jelentőségét az is növeli, hogy a szervezők szerint ez az első alkalom, hogy a portugál kortárs fotográfia bemutatásra kerül Magyarországon.

A megnyitón Mucsy Szilvia rámutatott, hogy a fesztivál céljai közé tartozik, hogy a nemzetközi kultúrintézetek segítségével olyan művészeket mutassanak be, akik itthon kevésbé, vagy egyáltalán nem ismertek, mint például a most kiállított Paulo Nozolino. João Miguel Henriques köszöntőjében elmondta, hogy nagyon fontos ez az esemény számukra, hiszen ez az első alkalom, hogy együttműködnek a Budapest Fotó Fesztivállal és részt vesznek rajta, valamint örömmel tölti el az is, hogy két kortárs portugál fotóművész műveit állítják ki Mucsy Szilvia válogatásában, aki szintén nagyon tehetséges fotográfus. Az igazgató kiemelte azt is, hogy a Camões Intézet idén ünnepli húszéves évfordulóját, amelyet tulajdonképpen ezzel az eseménnyel ünnepelnek meg. Ezután a Sandro Miller-kiállítás megnyitójáról idézett egy mondatot, mely szerint egy fotó megváltoztathatja a világot, hozzátéve, hogy talán az itt látható képek nem változtatják meg, de sok minden mást megváltoztathatnak: az életünket, vagy azt, ahogyan a világot látjuk. Maria José Morais Pires nagykövet az előző felszólalókhoz hasonlóan a kiállított munkák alkotóit méltatta. Ezek a művészek körbeutazták a világot, mely szokás szerinte egyébként is jellemző a portugálokra, és ezen utazások során rengeteg fotót készítettek. Ezekből válogatott a Budapest Projekt Galéria – mondta a nagykövetasszony.

Nozolino kiállított képeinek témái változatosak, és utazásainak köszönhetően a világ rengeteg különböző helyszínéről származnak: Brüsszelből, Lisszabonból, Las Vegasból, Milánóból, de még Budapestről is, és még sorolhatnánk. Városi fotóin a mozgásban lévő autóból elénk táruló úton át a sokfelé tengődő, kézről kézre járó, majd a város egy elhagyatott területére sodródó újságon keresztül az omladozó épületekig sok minden megjelenik. Pillanatképei azonnal történetté tágulnak. Rodrigues fotóin viszont inkább a természeti elemek uralkodnak, és amelyeken sokszor egy-egy arc vagy éppen önmaga a főszereplő, mint egyik árnyék-önarcképén is.

A Budapest Projekt Galéria egy közönségtalálkozóval is várja a látogatókat március 24-én, 18 órakor, amelyen Paulo Nozolino és Tarr Béla beszélgetnek majd, a moderátor pedig a kurátor, Mucsy Szilvia lesz.

A kiállítás megtekinthető március 31-ig a Budapest Projekt Galériában (1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 14-16).