November 5-én véget ért az OFF-Biennále Budapest második kiadása, a Gaudiopolis 2017, amely a kortárs képzőművészet segítségével öt hétre az „öröm városává” változtatta Budapestet. Az OFF keretében 50 budapesti és 4 vidéki helyszínen több, mint 60 program valósult meg, amelyek során közel 160 hazai és külföldi művész munkáit láthatták az érdeklődők. Az OFF megvalósításában idén 25 kurátor és 70 önkéntes vett részt, a látogatók száma pedig meghaladta a 25.000 főt.
Az öröm a független művészet erejének szól: az OFF programjai a demokrácia válságára, az oktatás és a közösségépítés égető kérdéseire hívták fel a figyelmet. Az alkotók arra a kérdésre is választ kerestek, hogy a játék, a kreativitás és a szabad gondolkodás milyen szerepet játszhat a problémák megoldásában.
Az OFF-Biennále Budapest egy nemzetközi kortárs művészeti esemény, Magyarország legnagyobb civil, független művészeti kezdeményezése, amely alulról szerveződve, hálózatosan működik, művészek, alkotócsoportok, kurátorok, egyetemi hallgatók, galériák együttműködésében valósul meg.
Az OFF-Biennále 2017 évi kiadásának megrendezéséhez olyan kerettémát választottunk, amely lehetővé tette, hogy a jelent és a jövőt egyaránt meghatározó, húsba vágó és izgalmas kérdésekkel foglalkozzunk, és hogy a várost többféle módon birtokba véve felfedezzük a művészet felszabadító és változást hozó erejét.
Az első, 2015-ös OFF-hoz képest koncentráltabb program zajlott. Fókuszába az itt és most aktuális kérdések kerültek: demokrácia és válság, oktatás, a gyerek- és a felnőtt társadalom viszonya, a hazai demokrácia-deficit, az egyéni felelősségvállalás és a civil kiállás. És – minthogy művészetről van szó – a kreativitás és gondolatszabadság szerepe a krízisből kivezető utak megtalálásában.
Jó néhány mű és projekt foglalkozott az újjáéledő nacionalizmus témájával, de a városi tér, a pedagógia és a tradíció is számos projektben visszaköszönt. A két évvel korábbinál több volt a performatív jellegű mű, és több alkotás jött létre az OFF produceri szerepvállalásának eredményeként, külföldi partnerintézményekkel együttműködve. Fontos programelem volt a Gaudiopolis Műhely. Ennek keretében egy kísérleti projekt indult a budapesti Hős utcában. Az évek óta ott dolgozó Kontúr Egyesület önkénteseihez művészetpedagógusok, művészek és művészetközvetítő szakemberek kapcsolódtak, hogy az itt élő gyerekekkel közösen megmutassák, a dzsumbuj közepén is képesek demokratikus, összetartó közösséggé formálódni, építeni a környezetüket, és talán gyógyulni is a közös munka és alkotás által. Az OFF lezárása egy nagyszabású zenei esemény volt: a magyar népzene, az experimentális zene és a költészet emlékezetes találkozása Trapp Dominika projektjében, a Parasztok Atmoszférában zenekar produkciójában.
Az OFF-Biennále bebizonyította, hogy képes kialakítani egy az államtól függetlenül is működőképes, nemzetközileg érvényes működési modellt, amelynek egyik jellemzője a rugalmasság. Ahogy több interjúban is elmondtuk: az OFF célja nem kizárólag egy kétévenkénti fesztivál megvalósítása, hanem hogy hosszú távon is segítse a független magyar képzőművészetet . Működésünk módszereit és formáját tehát az adott helyzetnek megfelelően alakítjuk annak érdekében, hogy a kortárs művészet tényezővé válhasson a közügyekről való gondolkodásban.
Az OFF stábja ezúton is köszönetet mond minden részt vevő művésznek, közreműködőnek, partnernek, támogatónak, önkéntesnek – és mindenkinek, aki eljött a programokra!