Szerző: Tóth Judit Nikoletta
A kortárs magyar fotográfia egyik meghatározó alkotójának, Korniss Péternek azon sorozataiból nyílt kiállítása a Magyar Nemzeti Galériában még szeptember közepén, amelyek a több mint fél évszázad alatt kidolgozott és végigjárt tematikus témái alapján szinte a teljes Korniss-életmű gerincét is bemutatják. A Nemzet Művésze címmel, Kossuth-díjjal és Pulitzer-emlékdíjjal is kitüntetett, Kolozsváron született, de felnőtt életét Budapesten töltő, nemzetközi ismertségű, dokumentarista alkotó figyelmének, kamerájának – és így a kiállítás – központjában is az erdélyi és magyarországi paraszti életmód változásainak ábrázolása áll. A leginkább – az egész életműre jellemző – fekete-fehér képekből Baki Péter és Jerger Krisztina kurátorok által válogatott, Folyamatos emlékezet című kiállítás, egészen januárig várja az érdeklődőket. A termekben kiállított fotográfiák által a művész gondolati világa és az általa is megélt történelmi korszak párhuzamosan elevenedik meg. Az 1967-től induló, öt nagy részre osztott sorozatok ugyanis egy nagyon hosszan megfigyelt és megörökített folyamat eseményeit, eredményeit, hatásait az azokon szereplő, a külső körülményekre sokszor a szükségszerűség szintjén reagáló emberek mindennapjain keresztül örökíti meg. Így a 21. századra átívelő történetek egy kerek egész, sokszor fájdalmas, mára már-már letűnt korszak hagyományait, a benne formálódó ember hagyományaiért, azok fennmaradásáért tett küzdelmeivel, gesztusaival találkozunk.
Az első, „A múlt” (1967-1978) című ciklus egy olyan természetközeli életmódot folytató embert és környezetét ábrázolja, ahol az összetartozást sokszor a közösen, a fennmaradásért végzett mezőgazdasági munka eredményezte. A közösséget a hagyomány, a szükség és az alázat mindennapokban szerepet játszó törvényszerűségei kovácsolták eggyé. Az 1970-es évek közepén bekövetkező gazdasági folyamatok ezt a harmóniát bontották meg azzal a jelenséggel, amikor közel 250 ezer ember kezdett a vidéki falvakból elsősorban a fővárosba, megélhetésért, heti rendszerességgel ingázni. Korniss Péter 1978-tól kezdett el foglalkozni a vidékről Budapestre utazó és ott dolgozó kubikus vendégmunkások életével. Saját elmondása alapján a „kamerája találkozott” a tiszaeszlári Skarbit Andrással, aki mindennapjait egy évtizeden keresztül követte. Az ezen időszakban készült alkotásait a kiállítás „A vendégmunkás” (1978-1988) termei és az ezzel azonos című, 1988-ben kiadott albuma is megörökítik. Ezen ciklusban nem csak a Korniss Péter által dokumentált embert látjuk a mindennapjaiból megörökített fotográfiákon keresztül pellengérre állítva, az ismert és otthonos környezetében és a tőle annyira idegen, általa praktikusan használt nagyvárosban, de a korszakra jellemző személyi dokumentációk is a kiállítási anyag részét képezik.
A tárlat utolsó ciklusai: „A változás” (1989-2006), „A hagyomány lakótelepen” és a „Városban” a globalizáció megjelenésének idejét vezeti végig és járja körül. Ezeken az alkotásokon ugyanis az autentikus, a hagyományait tisztelő, azokhoz ragaszkodó emberek és az őket is elérő, rájuk is hatást gyakorló technikai elemek keveredését ábrázoló fotográfiák sokszor groteszk, elszomorító hatást keltenek.
Az ebben az évben nyolcvan esztendős Korniss Péter önkifejezési formáján – a fotográfiáin – keresztül fennmaradt sajátos szemléletmódú, a társadalmi változásokra nyitott, azokat folyamataiban vizsgáló, felismerő és elemző képi világ egy felelős értelmiségi emberé. Megkérdőjelezhetetlen esztétikai hatásuk mellett a művészi alkotásokból áradó, közel fél évszázadot átölelő összefüggések felismeréséről, következményeinek tudásáról azonban tévedés lenne azt hinni, hogy csak az általuk kirajzolódó események után lett az alkotójuké. Hiszen a képzőművészet területén oly sokat emlegetett fogalom: a labirintus élmény, amely a megélt, egymásra rakódó, ok-okozati, tapasztalati hatásokat és összefüggéseket az út legvégén láttatja eleve elrendelt egységként, itt most a társadalmi folyamatok törvényszerűségeire épült rá.
A kiállítás, amelyhez magyar és angol nyelvű katalógus is készült, 2018. január 7-ig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Galériában.
Korniss Péter: Folyamatos emlékezet, Magyar Nemzeti Galéria, 2017. szeptember 29. – 2018. január 7.