Nők összezárva: Az apácát viszi színre a Dollár Papa Gyermekei

Dollár Papa Gyermekei / Denis Diderot: Az apáca
Magyarországi ősbemutató
2017.10. 18-19. 20.00
Trafó Kortárs Művészetek Háza

Női közösségek lappangó feszültségeit járja körül a Dollár Papa Gyermekei új, Az apáca című előadása. Egy 16 éves, akarata ellenére apácának adott lány zárdáról-zárdára menekülését, találkozásait és szerelmeit viszik színre Denis Diderot klasszikusát feldolgozva, a lehető legmaibb köntösbe öltöztetve. Az előadásban két, a kortárs táncszcénából ismert művész, Hód Adrienn és Cuhorka Emese lépnek fel prózai szerepben, a produkcióban megszólal Pogány Judit is. A nemrég New Yorkot is megjárt színházi műhely először játszik hagyományos nézőtér előtt október 18-19-én a Trafó nagyszínpadán.

Fotó forrása: Trafó Kortárs Művészetek Háza

Denis Diderot a felvilágosodás egyik legprogresszívebb alakja, akinek Az apáca című regénye új szemszögből mutatta meg a vallás, vagy épp a nők helyzetének kérdését. Az 1780-ban befejezett műnek ez az előadás a magyarországi ősbemutatója. A könyvet feldolgozó Dollár Papa Gyermekei nem hagyományos színházi formákban gondolkozik: klasszikus szövegeket értelmeznek újra az emberi kapcsolatokkal a középpontban, Az apáca így egyenes ágú folytatása lesz előző előadásaiknak. Másik különlegességük, hogy produkcióikban olyan intim hangulatot teremtenek, amelyben elhalványul a határ nézőtér és színpad között, az így teremtődő atmoszféra alól pedig nincs néző, aki ki tudná vonni magát.

„Újfajta színészet ez, a személyesség és a karakterképzés elegye, nem ’eljátszás’, hanem ’sima’ lét, színpadi létezés, leírni is nehéz.” (Tompa Andrea, Magyar Narancs)

Az apácában a női közösségek működésmódját, és azokat a benne kialakuló viszonyokat mutatják meg, amelyeket a mai kor szülöttei is közelről ismerhetnek.  Egy akarata ellenére zárdába kényszerített lány meséli el hányattatott életét, különleges találkozásait, szerelmeit, Istenhez fűződő viszonyát. A szöveg az akkortájt divatos naplóregény formában íródott, mely ennek köszönhetően könnyen adaptálható, dramatizálható. A regényben a történet elmesélése közben a főhős, Suzanne nővér megpróbál tárgyilagos maradni, de az olvasót – így majd a nézőt is – magával ragadják az átlagember előtt ismeretlen zárdabeli élet borzalmai, az összezárt nők egymás közti hatalmi és érzelmi játszmái.

Az előadásnak meghatározó eleme lesz a zene, melyet az a Dargay Marcell szerez, aki 2015-ben elnyerte a Színikritikusok legjobb zenéért járó díját a Schilling Árpád rendezte Faust I-II-ben nyújtott munkájáért. A jelmezeket ismét Kiss Tibor és Dévényi Dalma, azaz a Je Suis Belle fiatal tervezőpárosa készíti, ők folyamatosan együtt dolgoznak és gondolkodnak Dollár Papáékkal.

Nagy lépés a Dollár Papa Gyermekei életében Az apáca, hiszen most nyúlnak a legrégebbi szöveghez, korábban Flaubert, Strindberg, Ibsen, Csehov és Arthur Schnitzler szövegeit állítottak színpadra.  Előadásaikban azonban mindig hasonló világot teremtenek, mégpedig olyat, amelyben mindent igaznak, valósnak érzünk, ami a játéktérben történik.

Október 19-én, 18.30-kor Ádám Anikó egyetemi docens a korról, Diderot-ról és a regényről, a forrásáról, műfajáról tart különórát Suzanne Simonin boldogsága – Diderot és az Apáca címmel.

A produkció a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös program.

Zsuzsanna nővér: Kiss-Végh Emőke
Ursula nővér: Cuhorka Emese
Krisztina nővér: Urbanovits Krisztina
Ludovika nővér: Szalontay Tünde
Teréz nővér: Stork Natasa
X asszony: Hód Adrienn

Mónika nővér hangja: Pogány Judit

Jelmez: Je Suis Belle – Dévényi Dalma és Kiss Tibor
Zeneszerző: Dargay Marcell
Vizuális dramaturgia: Balogh Balázs
A rendező munkatársa: Székely Rozi
Rendező: Ördög Tamás

A Dollár Papa Gyermekei két alapító tagja, Ördög Tamás és Kiss Végh Emőke 2009-ben társult és ketten hoztak létre saját erejükből önálló színházi produkciót. Intézményes, szervezeti háttér nélkül dolgozik az alkotóközösség. Ez a szabadság és természetesség sugárzik is előadásaikból: aki Dollár Papa darabot néz, nem lát elnyomott, feszült színészt, csak értő alkotót, akinek tényleg fontos az, amit csinál. A Kaposvári Egyetemen végzett Ördög Tamás és Kiss-Végh Emőke a társulat megalapítása óta különleges helyszíneken játszanak. Lakásszínházi repertoárjuk darabjait bárki megrendelheti, s a nappalijában élvezheti Ibsent. Tavaly mutatták be első nagytermi, Csehov című előadásukat, amely a szakma és a közönség körébe egyaránt nagy sikert aratott. Munkájukra a világ különböző pontjain egyre kíváncsibbak: tavaly a Gyermek című előadás kapott meghívást Oslóba, a Nemzetközi Ibsen Fesztiválra, idén szeptemberben pedig az Otthon című előadásuk szerepelt a New York-i Rehearsal for Truth fesztiválon.

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza