“Elkerülhetetlen” – Háy János: A halottember című darabja a 10. Ördögkatlan Fesztivál programjában

Szerző: Tóth Judit Nikoletta

Az Ördögkatlan díszvendégeként a Szkéné Színház öt előadással érkezett az idei Fesztiválra, amelyből az egyik, a Háy János azonos című novellájából készített színpadi adaptáció: A halottember című dráma.

A halottember – Fotó forrása: Ördögkatlan Fesztivál

Az egyfelvonásos, Bérczes László rendezésében, az előző színházi évadban debütáló zenés darab nem kevesebbről mesél nézőinek, mint egy női szerepekbe ágyazott ember közösségbe, egy másik emberbe, önmagába vetett bizalmának és hitének törékenységről. Teszi ezt úgy, hogy az egymást több közös produkció létrejötte által is ismerő író, rendező, és színészi-, zenészi gárda megvalósítása szerint a görög tragédiáknak megfelelő kellékekkel: a funkcionalitást szerepcserék által változtató kórussal és egy anya kulcsfigurájára felépítve, monológokon és legkevésbé a cselekményen át vetíti közönségére az elkerülhetetlen tragédia okait, indítékait.

A halottember – Fotó forrása: Ördögkatlan Fesztivál

Háy János mindent tud. Tudása humorosan, szépirodalmi igényességgel, szinte egyszerűen megírt szövege által azonban most is úgy bánik el a befogadóival, hogy a szerző kivonul az alól a felelősség alól, milyen mértékben merik áthallani a II. világháború utolsó időszakában játszódó történetet önmagukra. Ezen érzelmi hatás felépítéstét azonban elősegíti az egyszerű színpadi térben központi szerepet kapó hinta, a mintegy díszletet is betöltő kórus (Grisnik Petra, Kovács Krisztián, Molnár Gusztáv), és a csellójátékkal közreműködő Rozs Tamás is. A tudatos színháztechnikai alkalmazások mellett garancia erre a darab, a szöveg felépítése is, amely által a néző figyelmét fókuszálják a lényegre, a női főszereplő valós érzelmeire.

A halottember – Fotó forrása: Ördögkatlan Fesztivál

A két főszereplő személyisége a nő monológjain, és a férfivel lezajló párbeszédein keresztül formálódik ki, amelyhez Mészáros Sára testközeli, prózai játéka felejthetetlen élményt ad. A történet egy falusi, több mint fél évszázaddal ezelőtt megélt szerelemről és házasságról szól, amely körhinta által felpörgetett édes boldogságát a II. világháború szakítja meg. A nő (Mészáros Sára) monológjain keresztül járja be azt a külső szerepekkel felruházott belső önismerettel járó utat, amelyet társa (Mucsi Zoltán) elvesztése okozott. Ebben a folyamatban az egyetlen, tiszta varázslat az a gyermeki gondolkodásmód, amellyel a nő karján tartott rongybabának, gyermeküknek ad hangot, véleményt, kettős szerepe által. A legnagyobb katarzist azonban az okozza, ahogyan a darab – minden közreműködőjének aktív jelenlétével – a női lét ilyen mély és intim szegmenseibe lát, láttat. Azokba a rejtett mélységekbe, ahol a halál nem testi, lelki síkon ragad el mindannyiunkat. Amelyből a nő feltámadásának a férjéül fogadott ember feltámadása vet véget.

A halottember – Fotó forrása: Ördögkatlan Fesztivál

A Háy János novellájából készült dráma, A halottember, Bérczes László rendezésében a szeptemberben induló új színházi évadban a Szkéné Színház repertoárjában elérhető a közönség számára a fővárosban is. A nagyharsányi előadásban Grisnik Petra betegség miatt nem szerepelt.