„az ég korlátain, mint elítélt fegyencek” – Kihallgatás? az Átrium Film-Színház műsorán

Szerző: Tóth Judit Nikoletta

A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében jelentkezett új ősbemutatóval az Átrium Film-Színház. A Margit körúti teátrum 5. évadában közel 30 produkcióval várja közönségét, leginkább azokat, akik úgy gondolkodnak az életről, mint az előadásaikat megalkotók. Április 4-én ebbe a széles spektrumú, mégis azonos gondolkodásmódú kínálatba került be legújabb ősbemutatójuk is, amelyet Dömötör Tamás jegyez.

Fotó: Kállai-Tóth Anett – Fotó forrása: Átrium Film-Színház

Az előadás műfaját tekintve alig sorolható be a klasszikus színházi világba, vizuális elemei keresik a határterületet a film és a színpadi műfajok között. Az erősen hangulatkeltő vizuális elemek hatására is az egyfelvonásos, fekete-fehér világban, funkcionális díszletek között játszódó darab felvezető húsz percére jellemző udvariaskodó, mégis totális érdektelenség legalábbis engem biztosan meghökkentett. A jelenet, amelyben  két kolléga éli praktikus, alapvetően életfunkciókat kiszolgáló mindennapjait az orrunk előtt, bizony felvetette bennem a nézői kérdést, ha ennyire feszengek a színházi székben, mitől gondolom szórakoztatásnak, szórakozásnak ezt az időt? Aztán lassan kirajzolódik a szürkeségből a lényeg, hiszen az, hogy az előadás által generált – sajnos sokunk számára leginkább leképezett – egyszerű, logikus, társadalmi konvenciókra felépített világban, egy igazságvizsgáló gép segítségével mászkálhatunk számunkra érdektelen emberek fejében, az csak a látszat. Mert ugyan a történet négy szereplője – még a gyanúsított is – arra keresi a választ, ki ölte meg azt a luxus prostituált fiatal lányt, akinek a hűtőjén megtalálják a gyanúsított (Mohai Tamás) telefonszámát, de a „naiv” nézőnek ha lassan is, de letisztul, hogy a mérnöki pontossággal felépített párbeszédekben és a szereplők metakommunikációjában a halált okozó testi sértésnél is gyalázatosabb tettekre épül fel a történet igazi logikai szála, amelyek elfojtottságára utal a vérvörösben úszó ing felbukkanása is. Ennek felismeréséhez pedig nélkülözhetetlen eszközt szolgáltat a két rendőr haversága (Hevér Gábor és Molnár Gusztáv) és a szakértő (Thuróczy Szabolcs) személyisége is.

Az előadás ajánlójában szereplő leírás mindennek csak a felszíne és nem nyújt igazi ismeretet az érintettekről. Mert ugyan: „A rendőrség sztárnyomozója hallgatja ki a gyanúsítottat, a férfi legenda a testületben, rettegnek tőle az elkövetők. Kollégája, a pár évvel fiatalabb, szerencsejáték-függő zsaru kisebb kvalitású, de kemény, szorgalmas rendőr. A gyanúsított fiatalember pedigréje hibátlan: egy nagyvállalkozó egyetlen örököse. Két nagynevű külföldi egyetemen is tanult, szakterülete a pszichológia. Semmiféle indítéka nincs a gyilkosság elkövetésére…” ezek nem lehetnek egy igazi ember ismertető jegyei.

Fotó: Kállai-Tóth Anett – Fotó forrása: Átrium Film-Színház

Az egyszerű, fekete-fehér, korántsem otthonos díszletek között, egy rendőrség alagsorában „zajló” történet az alkotói akaratnak megfelelően azért nélkülöz szinte minden cselekményt, mert az igazi történések és a lényeg nem abban testesül meg.

Az előadás fokozott fokozatlanságával, az ismétlődő rítusaival, fanyar humorával, a kimért, hétköznapi, szinte ember feletti színészi játékot megkívánó kezdeti szenvtelenségével  majdnem elérte, kezdte kiprovokálni belőlem is az érdektelenség érzését, amely a rendőrök egymás iránti barátságát és a munkához való hozzáállását is jellemezte. Elismerem, kellett hozzá az Átrium alkotásaihoz fűződő tapasztalatom, hogy ráérezzek, itt valami egészen komoly rendezői megoldásról és színészi kivitelezésről van szó, amelyben a cselekmény kibontakoztatása és annak teljes ismerete nélkül kínálja fel a néző számára a titkainak, elnyomott vágyainak leleplezését, amelyet aztán az arra fogékony néző át is hall saját életére. Olyan mély világba viszi a nézőt a darab, ahol a hazugságvizsgáló gépet maga az érintett kellene, hogy kezelje és értékelje ki annak eredményeit. Éppen ezért az előadás megidézte bennem Pilinszky János költészetén át – olvasóként – megismerhető, de gondolkodásmódjára jellemző szegmenseit. A teljesség igénye nélkül, de számomra ezen színházi előadás lélektani oldalára utaltak közülük a Miféle földalatti harc és a Trapéz és korlát című versei. Így az előadás 21. századi kellékeivel – internet, facebook, telefon – felaggatott, minden kor társadalmi elvárásai és saját önvédelmi reflexei közé beékelődő, érző, önmagát jó mélyre eltemető embert véltem felfedezni benne.

A címben megidézett sor Pilinszky János Trapéz és korlát című verséből lett kiemelve.

Kihallgatás? Dömötör Tamás – Átrium Film-Színház