Top Dogs a Szkénében – a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház vendégjátéka Budapesten

A budapesti közönség előtt jól ismert előadás érkezik a Szkénébe Dunaújvárosból december 17-én, hiszen a Katona József Színház Kamrájában 14 éve műsoron van a topmenedzserekről szóló Top Dogs. A Sebestyén Aba rendezte vendégjáték az irónia, a játékosság és a mozgásszínház felől közelít a műhöz. Végeredményében drámaibb és misztikusabb nagy elődjénél.

Top Dogs, Dunaújvárosi

Top Dogs – Fotó forrása: Székén Színház

A darab népszerűségét talán az egyre aktuálisabb témája adja: harmincas csúcsmenedzserek munka nélkül. Mindannyian elvesztették az állásukat. A jövőbeli munka reményében részt vesznek egy speciális, személyiségfejlesztő tréningen. Szerepjátékokat játszanak, hogy újra visszakerüljenek az üzleti élet körforgásába. Előadás menedzserekről, de nem csak menedzsereknek!

A TOP DOGS azokról a munkanélküliekről, illetve az egykori ‘nagykutyákról’, közép és felső vezetőkről szól, akiknek kezében elbocsátásuk előtt a hatalom szálai összefutottak. Röviddel ezelőttig még támadhatatlannak tűntek, s most egyszer csak hirtelen a vállalat szerkezetváltása, redimenzionálása, megszűnése miatt elküldik őket.

Néhány ilyen elbocsátott sztármenedzsert ismerünk meg egy stresszoldó tréningen (Outplacement-irodában). A stresszoldó tréning amerikai találmány és az imidzsükre kényes konszernek gátlásaiból él, amelyek kvalifikált és gyakran több éves gyakorlattal rendelkező alkalmazottakat bocsátanak el. Egyetlen nagyfőnök sem rúgja ki élvezettel a jobb kezét, különösen nem, ha az elbocsátásból származó konfliktusok árthatnak a cég hírének. Tehát sok vállalkozó megpróbálja az elbocsátott esését kipárnázni, úgyhogy segítséget nyújt egy új állást keresni.

Top Dogs - Fotó forrása: Székén Színház

Top Dogs – Fotó forrása: Székén Színház

Hogyan történik mindez? Az egykori nagykutyák a színészekhez hasonló képzést kapnak. Beszéd-, mozgás- és tartásgyakorlatok, szerepcserék, kis pszichodrámák alkotják az elsajátítandó anyagot. A kemény pszichikai és fizikai edzés során felszínre törnek a legintimebb szituációk. És mindez üzletté válik ebben a speciális intézményben, amelynek „termékéért” keményen fizetnek a konszernek.

A Top Dogs sohasem akar egyoldalúan felelőssé tenni, vagy ideológiai jelszavakat hangoztatni. Az sem célja, hogy pusztán megütközést keltsen. Inkább a felismerést tartaná fontosnak, azt, hogy felébressze a nézők érzékenységét olyan folyamatok iránt, amelyek sok érintettben szégyenkezést váltanak ki, jóllehet tudják, nem ‘vétkesek’. Hogyan is tehetnének elbocsátásukról, csak mert az ipar és a szolgáltatók egyre radikálisabban próbálnak meg emberi erő nélkül működni?

“Nagyon aktuális a történet, az agymosásról van szó. Meddig mehet el az ember, tűrve az agymosást? Meddig tűrje a megaláztatást? Meddig képes beállni a sorba és bólogatni? Ebben élünk most is. Kinek a számára ne lenne ismerős a félelem, a rettegés, a kiszolgáltatottság, a biztonság elvesztése? Szerencsésen találkozik a Top Dogs témája a mai hihetetlen skizofrén politikai és társadalmi helyzettel. Milyen szinten lehet űzni a kapitalizmust, hogy csak a pénz, a fogyasztás, a betagozódás a fontos? Mekkora probléma a munkanélküliség? Milyen egyéni és családi tragédiákhoz vezethet, ha máról holnapra elveszíted az állásod?”Sebestyén Aba, rendező az előadásról

http://duol.hu/kultura/a-jatek-nemes-szellemeben-1728604

Top Dogs - Fotó forrása: Székén Színház

Top Dogs – Fotó forrása: Székén Színház

Az előadás bekerült a 7óra7.blog.hu által felkért kritikusok által összeállított 2015 legjobb 40 előadása közé is!

Akármennyire távolinak is tűnik a kibukott és munka nélkül maradt csúcsmenedzserek lélektani újraépítkezésének a története, van vele dolgunk – még ha nem is mindig világos, hogy mi az a dolog. Sebestyén Aba játékosan ironizáló rendezése a mélyben és a komikumban egyaránt otthonosan mozog, az én elvesztéseinek egyéni történeteit többek között mozgásszínházi elemekkel önti friss formába. És noha a belepakolt poénok egyik-másika túlcsordul, az előadás élvezetes módon készteti a nézőit szembenézni olyan dolgokkal, amikkel nem szeretünk.

http://7ora7.blog.hu/2015/12/30/az_ev_negyven_legfontosabb_eloadasa_3

“A Bartók Nagykutyái karakterekteres előadás, amely tartalmas színházi élményt nyújt közönségének. Írhatnánk, hogy felhőtlen szórakozást is ígér, hiszen jól adagolt, ötlegazdag humorával dolgozza fel Patrik Stihl, Hugo Müller, Lili Swarovski és sorstársai életválságát, ám mégis úgy állunk fel székünkből, hogy topmenedzsereink helyzete valójában reménytelen. Ne legyenek kétségeink, a miénk is. Tudják, az agymosás…

Munkaalkoholista nagymenőink mániákusan hitték, a rendszer nélkülük nem pöröghet tovább Hát, tévedtek…” Szabó Szabolcs

http://duol.hu/kultura/nagykutyak-zuhanorepules-1729261

Az előadást Sebestyén Aba, a marosvásárhelyi Nemzeti Színház színésze, a Yorick Stúdió megalapítója és vezetője rendezte. Budapesten Székely Csaba Szeretik a banánt, elvtársak? című monodrámában láthatja színészként a közönség. Alkotótársai szintén Erdélyből érkeztek: fiatal, frissen végzett zeneszerző, koreográfus, tervező.

Anna Bosch: LAPIS ERIKA
Sebastian Silver: CSADI ZOLTÁN
Mark Zepter: FRITZ ATTILA
Patrik Stihl: GASPARIK GÁBOR
Hugo Müller: KISS ATTILA
Lili Swarovski: TŐKÉS NIKOLETTA
David Singer: GULYÁS HERMANN SÁNDOR
Emili Schöller: SIPOS VERA

tervező: HOTYKAI EVELIN
zeneszerző: BOROS CSABA
fordító: KOTTE EDIT, NÓTI JUDIT
koreográfus: GYÖRFI CSABA
a rendező munkatársa: FARKAS ERIK, DUBAI PÉTER
rendező: SEBESTYÉN ABA

Forrás: Szkéné Színház