Kálmán Eszter: A tó – premier / Trafó

Kálmán Eszter: A tó
2016.10.11-12. 20.00
Trafó Kortárs Művészetek Háza

PREMIER!

A CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivállal közös program
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett Staféta program keretében valósult meg.

Báb és test, bábos és táncos versengenek egymással, vagy épp alkotnak egységet, mígnem eltűnnek a határok élő és élettelen között. Küzdenek egymással, keresik egymást, játszanak és átváltoznak egy tükörsima felületen, amelyet bármelyik pillanatban felkavarhat egy hívatlan harmadik… Kálmán Eszter látványtervező Bercsényi Péter bábművésszel és Dányi Viktória táncossal használta fel A hattyúk tava motívumait egy asszociatív, a színházi eszközöket kreatívan vegyítő előadásban.

Fotó: Vermes Kata

Kálmán Eszter: A tó – Fotó: Vermes Kata

Kálmán Eszter A hamupipőke című előadásával mutatkozott be először rendezőként a hazai közönség előtt. Ebben a produkcióban nem volt egyetlen élő szereplő sem, a tárgyakkal viszont olyan világot teremtett, amelyben fel sem merült az emberi jelenlét hiánya. A fiatal látványtervező azóta több saját produkcióval is szerepelt már a Trafóban, mindegyik előadását olyan vizualitás jellemezte, amellyel ritkán találkozunk színházi közegben. A Justine-ben képregény és film eszközeivel és hatásaival dolgozott, az  N mint Nosferatuban pedig olyan egyszerű tárgyak animálásával, mint egy lufi, egy fekete köpeny vagy egy papírdoboz-város teremtett sejtelmes világot.

A tó szintén erős vizualitást ígér, de a rendező ismét új eszközökhöz folyamodik. Ezúttal mind a díszletet, mind a kellékeket a táncos és a bábos határozzák meg, a körülöttük levő világot egymáshoz való viszonyuk alakítja. A hattyú és az őt kereső herceg figurája folyamatosan cserélődik a szereplők között, de hattyúvá válhat egy kéz, egy törölköző vagy akár egy eldobott zsebkendő is. A hattyúk tava mesei motívumait felhasználó előadás a báb, a tánc, a test, a tárgy, a változás és átváltozás színpadi lehetőségeivel játszva, egy asszociatív képeskönyv lapozgatására invitálja a nézőket.

Az előadók komoly mesterségbeli tudásukkal hívják fel a figyelmet a tánc- és a bábművészet különbségeire, vagy épp kapcsolódásaira.  Mindeközben persze kiaknázzák a helyzetkomikumban rejlő lehetőségeket, humoros, játékos formában is szólnak a témáról.

Kálmán Eszter Angliában tanult látványtervezést és performance-rendezést, itthon elsősorban díszlet- és jelmeztervezőként dolgozik. 2014-ben Izsák Lilivel közösen megkapta az évad legjobb jelmezéért járó Színikritikusok-díját. Dolgozik az Örkény Színházban, és a Katonában, az Orlai Produkció több előadásának tervezett díszletet. 2011 óta hoz létre saját előadásokat a Trafóban.

Bercsényi Péter, színész, 2015-ig a Budapest Bábszínház tagja volt, jelenleg szabadúszó. 2015-ben elnyerte a színikritikusok által a legjobb férfi mellékszereplőnek járó díjat. Kálmán Eszterrel most dolgozik másodszor, N mint Nosferatu című előadásának ő az egyetlen szereplője.

Dányi Viktória, táncos és koreográfus. Az alkotó közreműködésével létrejött előadások 2011-ben és 2014-ben is elnyerték az évad legjobb kortárs koreográfiájának járó Lábán-díjat.

Támogatók: Budapest Főváros Önkormányzata, Staféta, FÜGE, Budapest Városarculati KFT., SÍN Kulturális Központ, Movein Studió

Forrás: Trafó Kortárs Művészetek Háza
, ,