A Magvető Kiadó új arculatával Farkas Anna elnyerte a Magyar Formatervezési Díjat

A Magvető Kiadó idén megújult arculatát Farkas Anna tervezte, aki munkájáért a vizuális kommunikáció kategóriában szeptember 23-án átvehette a Magyar Formatervezési Díjat. A bírálóbizottság értékelése szerint „az új arculat szem előtt tartja a folytonosságot, egyben kiváló példa a komplexitásra, a tartalommal töltött arculatra. A tervezési folyamat végén az elegancia és a letisztultság lett domináns, az emblémában az ember, a nyelv és a könyv szoros viszonya fogalmazódik meg.”

magveto_mfd_hirlevel_fejlec

A Magvető Kiadó 2015 őszén Pintér József művészeti vezető kezdeményezésére meghívásos pályázatot írt ki a kiadó vizuális arculatának megújítására. A pályázóknak a kiadó értékelvű könyvkiadási gyakorlatát és az új irodalmi jelenségekre való nyitottságát, a hazai és a nemzetközi piacon elért magas presztízsét egyaránt kifejező arculatot kellett tervezniük. A pályázat győztese Farkas Anna többszörös red dot-díjas tervezőgrafikus lett. Az általa bemutatott arculat a kiadó régebben használt klasszikus „m” betűs logójának és a kizárólag a magyar ábécében megtalálható, a tipográfiában hungarumlautnak nevezett kettős ékezetnek (˝) a játékos egybeolvadásán alapul, létrehozva ezzel egy új karaktert.
Az egyszerűségében nagyszerű betűlogó köré épül az új arculat koncepciója, mely jól illik a Magvető Kiadó irodalmi vállalásához és olvasóihoz.

A megváltozott arculat 2016 januárjában mutatkozott be Bereményi Géza, Centauri és Röhrig Géza kötetein. Farkas Anna azóta is szorosan együttműködik a kiadó munkatársaival: az arculati elemek (névjegyek, hirdetések, plakátok stb.) megtervezésén túl elkészítette az idén indult Magvető Magazin laptervét, a Magvető évenként megjelenő Könyvnoteszének 2017-re szóló új kötetét (A napok iszkolása. Egy év Esterházy Péterrel), az F. Györffy Anna grafikusművész sokoldalú munkásságát bemutató Mosó Masa és barátai című kötetet, valamint a 2016-os Körkép és Szép versek borítóit.

A Magyar Formatervezési Díjat a nemzetgazdasági miniszter a nemzetközi bírálóbizottság javaslatára négy kategóriában – termék, terv, vizuális kommunikáció és diákmunka – osztotta ki. Bár első látásra különböző projekteket kellett értékelniük, közös bennük a magas szintű formai megvalósítás, a nemzetközi színvonalú designszemlélet, az innováció és a piacorientáltság.

A Magyar Formatervezési Tanács katalógusában Farkas Anna munkájáról így fogalmaznak:

„A logotípia nagyszerűsége egyértelműségében és magátólértetődőségében rejlik, amolyan »hogyhogy nekem ez nem jutott eszembe« élményt nyújt a nézőjének. Rendkívül karakteres, friss, erős jel, amely nem csupán a szakma, de a célközönség, az olvasók tetszését is elnyerte. A megszokott arculati elemeken túl (névjegyek, levélpapír) készült terv periodikához és kiadványokhoz is, egységes, letisztult képet hozva létre, amelytől a kiadó azonnal felismerhetővé válik.”

A nyertes pályamű 2017. szeptember 24. és november 20. között megtekinthető az Iparművészeti Múzeumban A Magyar Formatervezési Díj 2016 című kiállításon.

lt-phplt-php1lt-php2lt-php4

Forrás: Magvető Kiadó