Volt ARCunk, és ki is néztünk belőle

Szerző: Ottroba Anna

A 2016-i évi ARC kiállítás témája a „Hol jár az eszem” kérdést járja körül. Mi pedig a plakátokat szemléljük, és próbálunk rájönni a képek valóságtartalmára: vajon tényleg csak itt jár az eszünk?

Doktorok az Állatokért Állategészségügyi Alapítvány: Ivartalaníts! (Megvalósítás: Tóth István Gergely/DOG & PONY

Doktorok az Állatokért Állategészségügyi Alapítvány: Ivartalaníts! (Megvalósítás: Tóth István Gergely/DOG & PONY

Prológus

Hogy pontosan merre jár az eszünk, arra az idei évben is plakátokon keresztül adta meg a választ az idei ARC kiállítás, ami megfogja a kezünket, és mutat egy vezérfonalat, amely végigkísér nemcsak a kiállításon, de az elmúlt egy év közéleti kérdésein is.

Az ARC plakátkiállítást először 2000-ben rendezték meg, az alapítói pedig olyan ismert emberek, mint Bakos Gábor, Fatér Barna és Geszti Péter. A tizenhatodik ARCon közel 900 pályázó közül 85 művész alkotásával találkozhatunk az Ötvenhatosok terén egészen szeptember 25-ig.

Pásztor Dániel: Kilátás a város felett

Pásztor Dániel: Kilátás a város felett

Az aktuálpolitika diszkrét bája

Kicsit talán már unalmas, mert nemcsak a híradások során szembesülünk vele, de a Kétfarkú Kutyapárt sem rest, ha pukkasztani kell a polgári közízlést. Mi az, ami még most is arra készteti az embereket, hogy egy nap kilátogassanak az Ötvenhatosok terére, és gondolatot formáljanak a látottakból? A tavalyi tendencia azonban úgy tűnik, nem változott; minden második alkotás a belpolitika kérdéseit vizualizálja, azt az érzést keltve, hogy nincs más csak a közéleti személyek, stadionok, Paks, amely szentháromságként vakítja el a szemléletünket.

Bertóthy Ágnes: szülniszülniszülniszülniszülniszülniszülniszü

Bertóthy Ágnes: szülniszülniszülniszülniszülniszülniszülniszü

Az ARC azonban idén is tartogat üdítő meglepetéseket. Az Elvesztette enyém jellegét a címmel ellentétben paradox módon az az alkotás, ami a leginkább megtartotta birtokos jellegét, hiszen egy társadalmi problémára reflektál. Ügyes címválasztással, és érthető vizuális minimalizmussal. Nem is hiába, hogy Kálmán Kristóf és Putz Patrik plakátja megnyerte a legjobb alkotásnak járó díjat.

A tudatalattink működésének esszenciáját mutatja be a ’90-es évek slágere, a szerencsekerék kreatívját felhasználó plakát, amely a nézőre bízza az értelmezést; vajon milyen az élet? Szép, vagy… nos, ezt mindenki döntse el maga!

Pásztor Dániel: Agyhalál

Pásztor Dániel: Agyhalál

Matolcsy György szemének tükrében elmerenghetünk arról, merre tart a fiatal diplomások jövője. A választ sajnos nem tudjuk meg, mert az irány, amerre a tekintet vezet, nem tisztázott. Mint ahogyan a jövőkép sem. Viszont a plakát megítélése azonban annál inkább kecsegtető, ugyanis Gutema Dávid „A fiataloké a jövő” című kreatívja elnyerte az idei évben a legkedélyborzolóbb alkotásnak járó díjat.

Idén fel is léphetünk, és fel is léptünk, beteljesítve ezzel a Budapest Pride interaktív plakátjának üzenetét. A kiállított alkotás előtt mindenki készíthetett képet egyedül, vagy csoportosan. Egy kis lépcső vezetett fel a pódiumra, sőt, az alkotók készségesen kattintottak, amikor akadt vállalkozó szellemű ember, aki meg akarta örökíteni magát egy örök üzenettel: „Támogatom az azonos neműek házasságát”. Miután lemászunk az emelvényről, akkor szembesülünk azzal, hogy pont mi voltunk azok, akik kitakarták a mondat előtt szereplő, és nem csekély – jelentésváltozással járó „Nem” szócskát.

Neo Magyar Segítőkutya Egyesület: Baráti kölcsön (Megvalósítás: Hammer MS)

Neo Magyar Segítőkutya Egyesület: Baráti kölcsön (Megvalósítás: Hammer MS)

Egy „Rape me” felirattal címkézett kazetta pihen egy uszodai medence rajtkövén. Az imperatívusz jobban megbénít, mint a medence vélhetően hideg vize. Értjük az utalást, Gábor Tamás Indiana „Válogatás nélkül” című plakátjának képi megvalósítás pedig legalább olyan erős, mint egy szép fejesugrás a verseny elején.

Mi az, ami hiányzik?

A kakaós csiga közepe – az ötletért köszönet Tóth Györgyi Intro1 című alkotásának – az idézőjelek közé zárt mottó – ahogyan azt Nagy Gábor Nemzeti mottónk képéből kiolvastam. Vagyis az a plusz, ami nemcsak a meglévő társadalmi problémákra reflektál, de talán az egyén problémáira is figyelmet fordít.

Tóth Györgyi: Intro

Tóth Györgyi: Intro

Neked melyik plakáton járt többet az eszed? Szavazz a legjobb alkotásokra itt: https://poll.fbapp.io/arc16 Ha pedig úgy gondolod, neked ez jobban is menne, akkor már most kezdj el nyitott szemmel járni, és tartsd észben, merre jár az eszed! Jövőre nevezz Te is!