Színház, éjszaka, kaland és játék

Teljesen reális prognózis alapján a Színházak Éjszakája pár éven belül a Múzeumok Éjszakája magasságaiba tör – a programsorozatot látogató közönség lelkesedését elnézve legalábbis ez látszik beigazolódni.

Immáron ötödik alkalommal rendezték meg a színházak éjjeli happeningjét szeptember 17-én szombaton. A tematika idén a játék és a szenvedély volt, melybe olyan érdekfeszítő kis etapok kerültek be, mint a társulatok utánpótlásának bemutatása, a drámapedagógia megkedveltetése a gyerekeknek, vagy akár a különböző színi szakmák részletes kivesézése. A mozgalmas éjszaka tele volt még komplett premieres darabok bemutatásával, titkokat bemutató főpróbákkal, a világot jelentő deszkák mögé- és alá kukucskálással, felolvasó estekkel és színész koncertekkel. A legfőbb problémát megint csak az jelentette, hogy az ember hogy szervezze meg maratoni futását színházról színházra, hogy mindenhol ott tudjon lenni, ahol érdemes.

Délután a Budapesti Operettszínháznál kezdtük a napot, ahol a Nagymező utcát szinte teljesen eltorlaszolták a rajongók. Az épület előtt felállított kisszínpadon a társulat tagjai éppen fergeteges koncertet adtak. A hagyománnyá vált évadnyitó Broadway Fesztivált frappánsan összevonták a Színházak Éjszakája programjaival. A népszerű dalszínház sztárjai Activity vetélkedőt és showműsort tartottak, a közönség pedig aktív és lelkes partnerként vette ki a részét a játékból és az éneklésből is. A végén már Janza Katával, Mészáros Árpád Zsolttal, Peller Annával, Dolhai Attilával és Vágó Bernadettel együtt énekelték az „Azért vannak a jóbarátok” örökbecsű Máté Péter slágert. A szervezésen közben sor állt a dedikálásokért, a Backstage program keretein belül pedig a nézők turnusokban fedezhették fel a gyönyörű épület belsejét.

Budapesti Operettszínház - Színházak Éjszakája 2016

Budapesti Operettszínház – Színházak Éjszakája 2016

Innen a Pesti Magyar Színházba vitt az utunk, mert kíváncsiak voltunk az évad nagy durranására. A tizedes meg a többiek klasszikus kerül a színpadra szeptember 30-án, Lengyel Ferenc rendezésében. A színház szervezői kukucskáló színházat ígértek, melyet izgalmas és közönségbarát módon, szó szerinti értelmezésben oldottak meg. A nézőket kisebb csoportokban kísérték fel a publikum számára nem látható és elérhető úton a színfalak mögé, illetve fölé. Egy emeleten található kis próbaterem két oldalát szeparálták el áttetsző drapériával, amin keresztül az ember bepillantást nyerhetett a próbafolyamatba. Az ötletes megoldás, a bennfentesség és beavatottság érzése, és persze a nagyszerű színészi játék az éjszaka egyik legvonzóbb programja volt. A darabban egyébként, mint Albert szerepében Eperjes Károlyt láthatjuk majd, aki a tőle megszokott zsigeri profizmussal játssza az arisztokratikus inas karakterét. De Tahi József is remekel a neurotikus SS főtiszt szerepében, Bede-Fazekas Szabolcs pedig méltó utódja lesz Tizedesként a felejthetetlen Sinkovits Imrének.

A Pesti Magyar Színház egyébként stílszerű kvízzel készült az éjszakára. A kérdések nem csak a színház építészére, színészeire és előadásaira kérdeztek rá, hanem például a Tizedes nevére vagy a társulat színészei által alapított zenekar nevére is. A színháztól egyébként már megszoktuk az ilyen remek, nézőket bevonó, interaktív játékokat is. Az sem utolsó szempont, hogy a sikeres megfejtők között páros bérletet sorsolnak ki. Érdemes a Hevesi Sándor térre ellátogatni a színházi évadban!

Pesti Magyar Színház - Színházak Éjszakája 2016

Pesti Magyar Színház – Színházak Éjszakája 2016

A Madách Színház szintén egy premier darabbal kedveskedett az éjszakai látogatóknak. Az Árnyak nélkül című különleges és rendhagyó performance-ot a Stúdióban adták elő, telt ház előtt. A manapság színházi trendnek számító vetítéssel kombinált kortárs táncdarab osztatlan sikert aratott. A történet főhőse egy fiatal festőművésznő, akinek saját démonaival kell szembenéznie és leszámolnia ahhoz, hogy elnyerje kedvese szerelmét és a boldogságot. A modern táncművészeti előadáshoz pazar zenei anyagot szedett össze a rendező. Mindenféle stílus képviseltette magát, a fiatal művészek remek valcert, tangót vagy klasszikus balett jelenetet adtak elő. A belső vívódásokat úgy ábrázolták, mintha Hieronymus Bosch koreografálta volna. A multitask jellegű darabon a két dimenziós terek három dimenzióssá alakultak, a lenyűgöző látványvilágot fényfestéssel, UV lámpákkal, stroboscope-okkal tunningolták fel.

Este 8 óra elmúlt, a Vígszínház aulájában tömött sorokban várnak az emberek türelmesen mind a négy bejáratnál. A nézőtér 80%-a délután óta tele van, mert van, aki el sem hagyta a helyét, annyira várt az esti darabra. Ezen nem lehet csodálkozni. Eszenyi Enikő legutóbbi grandiózus rendezése kerül a színpadra, melyre menetrendszerűen mindenki kíváncsi. Mike Bartlett: Földrengés Londonban című különös hangulatú színműve kortárs darab, posztmodern metódusú rendezéssel, mely újszerű megoldásokat, rendhagyó színpadi eszközöket, el- és továbbgondoló nézői befogadást igényel.

Eszenyi Enikő fel és le rohangál az emeletek és bejáratok között, egyenként próbálja az embereket leültetni, aggódva figyeli, hogy mindenki elférjen. Jelen sorok írója pontosan ugyanezt tapasztalta Eszenyi megrázóan híres és gyönyörű rendezésénél, a Heilbronni Katicánál, amit hosszú évekkel ezelőtt karolt fel a színésznő. Akkoriban zárt be a Vígszínház átmenetileg, felújítás miatt, és egy hatalmas sátorszínházban próbálták játszani a repertoárt, töretlen sikerrel és telt házakkal. Ugyanez a gondoskodás és aggódás sugárzik Eszenyiből, melyből minden nézőjére jut egy-egy adag.

A darab 130%-os teltházzal indul, és a diszfunkcionális család története magával ragad mindenkit. Három teljesen más egyéniségű, sorsú és mentalitású női testvérről szól a történet, akiknek a szűrőjén keresztül bontakoznak ki az egyéni és családi drámák, társadalmi illetve globális problémák. A három nő, Bata Éva, Járó Zsuzsa és Szilágyi Csenge a hátukon hordozzák a darabot, melyek a bravúros szcenikai eszközök révén is magával ragadják a nézőt. Kiemelkedőek a díszlet megoldásai, melyek az elidegenedett 21. század falanszter jellegét hivatottak sejtetni. A zenei anyag mintegy ellenpólusa a modern eszközöknek, igazi örökzöld csemegék hangzanak el, mint a Happiness, a Viva la Vida vagy az In the Year 2525. A komikus drámát vagy tragikus vígjátékot mindenkinek ajánljuk, mert az évad egyik felejthetetlen színházi élményét garantálják.

Vígszínház - Színházak Éjszakája 2016

Vígszínház – Színházak Éjszakája 2016

Aki még éjszaka is vágyott egy kis színházi mulattatásra, az visszatérhetett akár az Operettbe – ahol éjféltől Földes Tamás és barátai adtak szonett rockot, vagy akár a Pesti Magyar Színházba – ahol a Harmadik Figyelmeztetés színészzenekar tartott fergeteges záróbulit. A Színházak Éjszakája óriási sikerrel zárult, mindenhol teltházas előadások és beszélgetések folytak. Az emberekben ott lapul a „homo ludens”, szeretnek játszani és szórakozni. Nem csak az ezt az igényt kiszolgáló médiumnak, a színháznak kellene ilyen fergeteges éjszakát tartani, hanem minden művészeti ágnak – legyen az film, kortárs tánc vagy klasszikus balett, bábszínház vagy néptánc, kórusművészet vagy nagyzenekari koncertek.

Cikk, fotó: ArtNews.hu