Büntetve nevel – Palackposta, dán bűnügyi thriller, 2016

Szerző: Lanczinger Mátyás

Rejtélyes, nehezen kivehető üzenetet sodor partra a víz egy palackban. A koppenhágai rendőrség Q-ügyosztályára kerül az eset, Carl Mørck és Assad nyomozókhoz, akik régi, megoldatlan ügyekkel foglalkoznak, nem nyugodva, amíg fel nem fejtik azokat. Mørck (Nikolaj Lie Kaas) ugyanis egy morózus, mániákus, magának való ember, akinek széthullott a családi élete és kizárólag a munkája hajtja. Ha nyomra talál, addig megy, akár a törvényi kereteket is áthágva, amíg rá nem talál a megoldásra. Vérbeli nyomozó, de amint kikerül a normális (mondhatni cselekménytelen) életbe, elveszti a hajtóerőt. Társa, Assad (Fares Fares) szerencsére hisz benne és követi, mint egy jóravaló árnyék, mindig mellette állva a bajban. Két gyereket elrabolnak egy vallási felekezet tagjai közül és hamar kiderül, hogy a két eset összefügg: a palackban szereplő üzenet is egy elrabolt gyerektől származik.

 Hans Petter Moland: Palackposta (fotó forrása: Vertigo Média)

Hans Petter Moland: Palackposta (fotó forrása: Vertigo Média)

A Palackposta egy dán filmsorozat harmadik részeként került a mozikba. A Nyomtalanul 2013-ban került bemutatásra, majd ezt követte 2014-ben a Fácángyilkosok. Mindhárom film erős hangulattal bír, szórakoztató, koherens és szövevényes darabok (külön-külön is élvezhetőek, nem függnek össze nagyon szorosan), amihez extra fűszeradalék a hűvös, kissé steril dán környezet és a kevésbé poszterarc-szerű színészek szerepeltetése. Ezt csak azért emelem ki, mert nézőként nagy százalékban hollywoodi filmekkel vagyunk ellátva, azokhoz vagyunk szokva és ritkán van alkalmunk moziban más országokból származó és kevésbé túleffektezett zsánerfilmekkel találkozni. A dán drámák, fekete komédiák általában híresen erősekre és egyedire sikerülnek (pl. a Vadászat vagy az Ádám almái), már megvan a maguk stabil közönsége is. Viszont a Palackposta kifejezetten bűnügyi film, mondhatni „átlagos” műfaji darab, nem annyira a drámán, nem is annyira a főhősök lelkivilágának extrém boncolgatásán van a hangsúly, hanem kifejezetten a nyomozáson, illetve az ügy szereplőinek kapcsolati hálózatán. A rendező, Hans Petter Moland pár évvel korábban megörvendeztetett minket Az eltűnés sorrendjében című alkotással, de míg abban hangsúlyos volt a vaskos és véres humor, addig ebben a filmben semmi humor nincsen, minden alá van rendelve a sötét hangulatnak.

 Hans Petter Moland: Palackposta (fotó forrása: Vertigo Média)

Hans Petter Moland: Palackposta (fotó forrása: Vertigo Média)

Ha már behoztam Hollywoodot, az is mindenképp megemlítendő, hogy az egyik film, ami érezhetően hatott a Palackposta készítőire is (vagy akár csak tiszteletadásnak szánták), pont egy amerikai alkotás, a Hetedik (mely szerintem zsánerében a legjobb és azóta sem készült hozzá mérhető darab). Egy másik rokon motívum is felrémlik, méghozzá a főgonosz omnipotens, sebezhetetlen volta, illetve az, ahogy egy kifacsart módon John Doe-nak, úgy e film főgonoszának is a kegyetlen, rezzenéstelen arcú büntetve nevelés az egyik célja. Miközben saját megváltását is igyekszik elérni. Visszatérő motívum mindhárom Q-filmben a darabolt flashback-ek sora is, amelyekből összerakhatjuk a motivációkat, illetve megtudhatjuk, milyen módon vált traumatizálttá aktuális gonoszunk (pl. gyerekként) és milyen kitartóan épített fel egy egész életet a bosszúra alapozva.

 Hans Petter Moland: Palackposta (fotó forrása: Vertigo Média)

Hans Petter Moland: Palackposta (fotó forrása: Vertigo Média)

A filmek Jussi Adler-Olsen regénysorozata alapján készültek (melyekből hat rész már itthon is megjelent), úgyhogy a jövőben valószínűleg további filmes feldolgozásokban is követhetjük a páros kérlelhetetlen nyomozásait. És reméljük, hogy Mørck nyomozó is eléri végre a megváltást és meglátja majd ő is a napfényt a Q-ügyosztály pincéjének aktáin túl.

 Hans Petter Moland: Palackposta (fotó forrása: Vertigo Média)

Hans Petter Moland: Palackposta (fotó forrása: Vertigo Média)

Palackposta / Flaskepost fra P
Színes, szinkronizált dán thriller

Bemutató: 2016. 08. 25.

Rendezte: Hans Petter Moland
Írta: Jussi Adler-Olsen bestsellere alapján a forgatókönyvet írta: Nikolaj Arcel
Szereplők: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Pål Sverre Hagen, Jakob Ulrik Lohmann
Fényképezte: John Andreas Andersen
Vágó: Olivier Bugge Coutté, Nicolaj Monberg
Hossz: 112
Hang: Dolby Digital 5.1
Vetítési mód: DCI
Art besorolást kapott alkotás
Korhatár besorolás: Tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott (IV.)