„Az idő, a figyelem szentsége” – Rosalie elmegy meghalni – Felnőtt bábelőadás a Stúdió K színpadán

Szerző: Tóth Judit Nikoletta

A Színház- és Filmművészeti Egyetem bábrendező szakának végzős hallgatójaként Szilágyi Bálint a Daniel Kehlmann novellájából, a saját maga által fordított és színpadra átdolgozott, felnőtteknek szánt rendezésével mutatkozik be a Stúdió K színpadán. A Rosalie elmegy meghalni című egy felvonásos, bő egy órás darab a Manna Produkció gondozásában, az Ugródeszka sorozat részeként május 13-án debütált a Ráday utcai színházban.

Rosalie elmegy meghalni - Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

Rosalie elmegy meghalni – Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

A darab kiinduló szituációjaként az előadás marionett címszereplője Rosalie, a 72. életévében járó hölgy megtudja, hogy gyógyíthatatlan beteg, és már csak hetei vannak hátra az életéből. Úgy határoz, nem kíván a fennmaradó idejében szenvedni, ezért megkeres egy svájci szervezetet, hogy segítsék át a másvilágra. Ezen döntése következményeként indul el utolsó útjára, mely során nem csak azt tapasztalja meg, hogy a lelki fájdalomból fakadó szenvedés és az önmagával való szembenézés még a fizikai fájdalomnál is rosszabb, de azt is, hogy az élet legbiztosabb eseménye: a halál előtt még akár órákkal is alapvető és meghatározó jelensége az életnek a változás. A Nagypál Gábor és Spilák Lajos kettősére, több szerep együttes alakításával kidolgozott bábelőadás ezért lehet nem csak egy ember humorral átszőtt, groteszk története, de akár a mindannyiunkra jellemző és még az életünk aktív idejére áthallható színházi élmény.

Rosalie elmegy meghalni - Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

Rosalie elmegy meghalni – Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

Az egyetlen felvonás ugyanis pazarul – szinte irigylésre méltóan – bánik a szűkre szabott 70 percével, és amellett, hogy beenged minket Rosalie személyes életébe, a korosztályára jellemző helyzetekbe, az utolsó döntéseibe és csodájába, de a két hús-vér szereplő alakításával az ő személyes idejükbe, élethelyzetükbe is ki- kikacsintgathat a néző az általuk tett utalásokkal és a használt technikai eszközök segítségével.

Rosalie elmegy meghalni - Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

Rosalie elmegy meghalni – Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

Nem csak a történet mondanivalója az, amely beilleszti a darabot a Stúdió K sajátos atmoszférájú világába és repertoárjába, de a magas színvonalú színészi teljesítményre épülő, az egyszerű, szinte puritán színpadi képben megvalósított ötletes technikai megoldások is.

Rosalie elmegy meghalni - Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

Rosalie elmegy meghalni – Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

Más jellegűt, de mégiscsak tökéletes figyelmet és koncentrációt igényel az előadás egésze mind a színészektől, mind a közönségétől. Nem lankadhat a figyelem egyik oldalon sem, hiszen az állandó váltások, a humor és az abszurd helyzetek teszik, ha nehezen is, de emészthetővé az előadást a befogadói oldal számára. Hiszen ha tetszik nekünk, ha nem, egy biztos: “mind elmegyünk”*. Az idejére, a ránk szabott időnkre bizony nincs alapvetően hatásunk. De egy lényeges különbségre igen. Nem mindegy, hogy az előadásban elhangzó „a mások figyelme nélkül megsemmisülök” gondolatát a saját igényeinkhez és belső szükségleteinkhez igazítva már életünkben, vagy tényleg csak a halálunk pillanatában tapasztaljuk meg.

Rosalie elmegy meghalni - Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

Rosalie elmegy meghalni – Fotó: Kállai-Tóth Anett (forrás: Manna Produkció)

Az előadást nem csak a Stúdió K repertoárjában, de július végén Szegeden a Thealter fesztivál keretében, majd Budapesten a MU Színházban is láthatja a közönség.

Szereplők:
Nagypál Gábor
Spilák Lajos

Írta: Daniel Kehlmann
Fordította: Szilágyi Bálint
Dramaturg: Hársing Hilda
Látvány: Hoffer Károly
Báb: Vörösné Rácz Anita és Raffai Péter
Asszisztens: Fazekas Anna

Rendező: Szilágyi Bálint

*Weöres Sándor