Inspiráló és korhű Liszt a Budapesti Tavaszi Fesztiválon

130 éve hunyt el Liszt Ferenc, minden idők egyik legnagyobb zongoraművésze, a 19. századi romantika vitathatatlanul legjelentősebb magyar zeneszerzője. A Budapesti Tavaszi Fesztivál különös figyelmet szentel életművének: április 8. és 24. között számos előadáson találkozhatunk Liszt inspiratív munkáival. A Budapesti Fesztiválzenekar a II. magyar rapszódiával nyitja a fesztivál programját, majd Liszt kevéssé ismert dalkincseivel ismerkedhetünk meg a Hegedűs D. Géza rendezte esten. Martin Haselböck, a korhű hangszeres Weimar hangjai sorozat karmestere Liszt főművét, a Krisztus-oratóriumot vezényli a komponistához igazán közel állt zenekar, a Staatskapelle Weimar élén, a Pécsi Balett pedig egy közel harmincéves álmot vált valóra a Faust, az elkárhozott című balett bemutatójával.

Budapesti Fesztiválzenekar (forrás: BTF)

Budapesti Fesztiválzenekar (forrás: BTF)

A fesztivált az április 8-i nyitókoncerten Liszt eredetileg zongorára írt, Magyar rapszódiák című sorozatának második darabja nyitja, ezúttal zenekari átiratban. A magyar kultúrához ezernyi szállal kötődő, örmény származású brácsaművész, Kim Kashkashian játékával Bartók Béla utolsó, befejezetlen – ám a szerző által lényegében elkészültnek nyilvánított – művét, a Brácsaversenyt a tanítvány, Serly Tibor eredeti rekonstrukciójában hallhatjuk. A koncert második részében az elcsendesített fényű hangversenyteremben Czakó Zsolt látványjátéka ad újszerű keretet John Adams pszichedelikus és meghökkentő képzetekben is bővelkedő, Harmonielehre című munkájának.

Inspirációk – Liszt Ferenc vallomásai dalokban és levelekben (forrás: BTF)

Inspirációk – Liszt Ferenc vallomásai dalokban és levelekben (forrás: BTF)

Liszt, a zseniális polihisztor életművének nem minden részlete közismert, sokszínű munkásságának egyik kincse dalművészete, amely javarészt pályája derekán keletkezett, egy olyan időszakban, amikor „az emóció és a fantázia írásra kényszerítette”. A dalok keletkezéséről, inspirációjuk forrásáról azonban keveset tudunk, ezt a hiányt igyekszik pótolni április 14-én a Hegedűs D. Géza rendezésében megvalósuló est. A Vigadóban Liszt nyolcvannál több dalszerzeménye, az általa megzenésített olasz, orosz, német, francia, angol és magyar nyelvű költemények közül halljuk majd a legemlékezetesebbeket dalban és prózában Csereklyei Andrea, Balogh Eszter, Varga Donát, Najbauer Lóránt, Granik Anna, Kováts Adél, Ónodi Eszter, Hegedűs D. Géza és Máté Gábor előadásában.

Martin Haselboeck - Fotó: Meinrad Hofer (forrás: BTF)

Martin Haselböck – Fotó: Meinrad Hofer (forrás: BTF)

Martin Haselböck osztrák karmester és orgonista, a doborjáni Liszt Fesztivál rezidens karmestere az általa alapított, korhű hangszereken játszó Orchester Wiener Akademie élén vette fel Liszt szimfonikus költeményeit és más, jelentős zenekari darabjait. A Weimar hangja (The Sound of Weimar) címmel megjelent, inspiráló vállalkozás rögtön kivívta a nemzetközi zenei élet érdeklődését, és egymás után kétszer, 2011-ben és 2012-ben is elnyerte a Liszt Ferenc Társaság hanglemeznagydíját. Április 17-én a nagy sikerű lemezsorozat méltó folytatása hallható a Müpában: Liszt 1873-ban Weimarban komponált főművét, a katolikus egyházi zene megújítására írott Krisztus-oratóriumot egy olyan zenekar, a Staatskapelle Weimar tolmácsolásában hallhatjuk, melynek elődjét egykor éppen Liszt emelte az európai zenekarok elitjébe.

Dubrovay: Faust az elátkozott - Vincze Balázs - Fotó: Körtvélyesi László (forrás: BTF)

Dubrovay: Faust az elátkozott – Vincze Balázs – Fotó: Körtvélyesi László (forrás: BTF)

„Egy tisztességes, becsületes, példamutató élet után megtörténhet az elkárhozás? Győzhetnek a gonosz erők?” – teszi fel a kérdést Dubrovay László Liszt inspirálta, Faust, az elkárhozott című művével. A küzdve-vívódva kutató jellem, Faust alakja a zeneirodalomban is visszatérő téma: Liszt Faust-szimfóniája, Boito Mefistofele és Busoni Doktor Faust című operája kitűnő példa erre. Dubrovay 1987-ben komponálta meg balettjét, amelyet eddig csak négy zenekari szvit formájában lehetett hallani. A zenei színgazdagsággal és újszerű hangeffektusokkal kísérletező szerző ebbe a művébe a kortárs zenei eszköztár minden általa használt elemét belesűrítette. Közel harminc év után a tavaszi fesztiválon valósul meg a komponista eredeti elképzelése: először láthatja a közönség színpadon a táncjátékot az idén 55 éves jubileumát ünneplő Pécsi Balett művészeivel, Vincze Balázs koreográfiájával. Az előadáson közreműködő Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekart Záborszky Kálmán fogja vezényelni.

Budapesti Fesztiválzenekar – a Budapesti Tavaszi Fesztivál nyitókoncertje
http://btf.hu/program?id=48125
2016. április 8.
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Közreműködik: Kim Kashkashian – brácsa
Látvány: Czakó Zsolt
Vezényel: David Robertson
Műsor:
Liszt: II. magyar rapszódia
Bartók: Brácsaverseny, Sz. 120, BB 128
John Adams: Harmonielehre

Inspirációk – Liszt Ferenc vallomásai dalokban és levelekben
http://btf.hu/program?id=73557
2016. április 14.
Pesti Vigadó – Díszterem

Közreműködik: Csereklyei Andrea, Balogh Eszter, Varga Donát, Najbauer Lóránt – ének, Granik Anna – zongora, Kováts Adél, Ónodi Eszter, Hegedűs D. Géza, Máté Gábor – próza
Dramaturg: Cseicsner Otília
Zenei vezető: Philipp György
Rendező: Hegedűs D. Géza
Staatskapelle Weimar

Liszt: Krisztus – oratórium, korhű hangszereken
http://btf.hu/program?id=69905
2016. április 17., 19.30
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Közreműködik: Celeng Mária, Vörös Szilvia, Horváth István, Kovács István, Sebestyén Miklós – ének, Zita Nauratyill – orgona, a Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán), a Magyar Rádió Gyermekkórusa (karigazgató: Matos László)
Vezényel: Martin Haselböck

Dubrovay László: Faust, az elkárhozott – bemutató
http://btf.hu/program?id=68354
2016. április 22.
Müpa – Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Közreműködik: Pécsi Balett, Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Díszlet, jelmez: Molnár Zsuzsa
Koreográfia: Vincze Balázs
Vezényel: Záborszky Kálmán

Forrás: Budapesti Tavaszi Fesztivál