„Az asztalnál nem beszélünk üzletről.” – Mozivásznon A Keresztapa digitálisan felújított változata

Szerző: Pap Tamás

Jószerével nem létezik olyan, a filmtörténet legjobb alkotásait felsorakoztató lista, melyen Francis Ford Coppola 1972-es kultikus műve ne szerepelne. A Pannonia Entertainment gondozásában az ország több filmszínháza tűzte és tűzi műsorára a gengszterfilmek egyik, ha nem a legjelentősebb darabját, immáron felújított kép- és hangminőséggel, hogy a néző a lehető legideálisabb módon merülhessen el a II. világháború végének bűn áztatta New Yorkjában.

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

A Keresztapa sikerének titka kereshető Mario Puzo 1969-ben megjelent regényében, mely az Amerikai Egyesült Államokba vándorolt, majd oda beépült és saját identitást kialakított szicíliai maffia mélyen rétegzett történetével világított rá a társadalom szövetében virágzó nagyüzemi bűnözésre, miközben paradox módon kitüntetett jelentőséget tulajdonít a család intézményének és az erkölcsi stabilitás fogalmának is.

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Az alap adott volt tehát, a történet mozgóképes feldolgozása viszont amellett, hogy feltette az i-re azt a bizonyos pontot, olyan popkulturális hivatkozási pont lett, mely szépen lassan kialakította önmaga mitológiáját is. Puzo és Coppola tűpontosan felépített, a feszültséget a végső tetőpontig folyamatosan vezető, majd ott csúcsra járató forgatókönyve; Nino Rota nagyszerűen komponált baljós és hátborzongató zenéje; Gordon Willis sötét, mégis finom fényképezése; valamint a szereplők remeklése együttesen formálta mára filmtörténeti mérföldkővé.

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Mindenki kitesz magáért Marlon Brando megkerülhetetlen alakításától kezdve Al Pacino szükségszerű, mégis meghökkentő karakterfejlődésén keresztül a talán legnyugodtabb, ugyanakkor nélkülözhetetlen Tom Hagent alakító Robert Duvallig. De ki ne emlékezne James Caan zabolátlan Sonny-jára, a vérben ázó lófej mellett ébredő John Marley rövid, de annál inkább a köztudatba égett szerepére, vagy akár Al Lettieri Sollozzójára. A lista nyugodtan folytatható tovább.

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Habár a nők jelenléte jócskán eltörpül a férfiszerepekhez képest, A Keresztapa női karakterei nem eltárgyiasított gengszterfilmes díszítőelemként funkcionálnak, hanem sajátos módon kulcsfigurák, még akkor is, ha teljességgel a háttérben mozognak, mint a Don felesége. Kevés játékidőt kap, kicsit mégis olyan érzése támadhat az embernek egyes jelenetek nézése során, hogy végig ott van ő is. Hiszen a film hiába szól a felszínen egy bűnszervezetről, A Keresztapa sokkal több ennél, amivel túlmutat az egyszerű kalapos és ballonkabátos bűnözők, gyilkosok ábrázolásán. Félelmetes tükröt állít a korabeli amerikai társadalomnak, ugyanakkor úgy szól a család összetartó erejéről és az azt kontrolláló szabályokról, mint kevés más történet. Ennek nyomán például Connie elnyomott, férjének alárendelt szerepe is döntő fontosságúvá válik Sonny végzetes sorsának fényében.

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Az erényes viselkedés azonban mindig ellentmondásosnak tűnik egy bűnfilm esetében, ami a műfaj sajátos jegyeként mégsem zavaró elem, hanem a karaktereket motiváló tényezők elmélyítését szolgáló eszköz. Ebben is jól körvonalazódik A Keresztapa árnyaltsága. Igazságszolgáltatás és bűnelkövetés kéz a kézben járnak egy korrupt és sok sebből vérző, látszólag mégis jól kézben tartott rendszerben. A nézőpontok és érdekek folyamatos újrapozícionálása ideig-óráig megtöri a rendet, de a hierarchia előbb-utóbb mégis helyreáll. A bizalom így valóban felértékelődik, holott újabb ellentmondásként kérdés az, hogy miképp tartható fent egy bizalmi kapcsolatokon alapuló szabályrend, miközben az egyéni boldogulás előtérbe kerülésével ez a fogalom inkább csak üres biztosítékként szolgál ott, ahol bármelyik pillanatban végezhet a másikkal akár egy jobb ajánlatot kapó „barát” is.  Üzlet és család határai lassan elmosódnak, hogy utóbbi olykor már pusztán csak alibiként szolgáljon.

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Mindez természetesen történetmesélési, így filmes elbeszélői szempontból is a székéhez bilincseli a nézőt. Az egész filmet átható súlyos, baljós nyugtalanság a tekintélyes játékidő ellenére is minden kockához odaszegezi nézőjét. Az eddig vázoltak mellett az egyik legfontosabb vonzerő még a valahova tartozás érzésében keresendő. Egy társadalmon belüli társadalom képe körvonalazódik ki, ahol életeket befolyásoló jelentősége van az adott közösséggel való szoros kapcsolatnak.

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

Fotó forrása: Pannonia Entertainment

A Keresztapa nem egy átlagos gengszterfilm. Értelmezhető akár gazdasági és társadalmi tablóként, ahogy fajsúlyos családi drámaként is. Minden filmet, de egy ilyen jelentős alkotást külön öröm a lehető legjobb minőségben látni és hallani, mindezt pedig egy olyan közösségi térben, mint a mozi, ahol a néző az első szekvenciától kezdve megfeledkezik mindenről és egy teljesen más dimenzióba kerül át, a film valóságába.

A vetítési helyszínek teljes listája a film Facebook-oldalán, a https://www.facebook.com/KeresztapaMozi címen olvasható.