Szerző: Tóth Judit Nikoletta
Február 5-én a MU Színház nagyszínpadán volt a premierje Gerald Durell klasszikusából színpadra átdolgozott egyfelvonásos előadásnak A hahagájnak a FAQ Színház és a MANNA Produkció koprodukciójában.

Fotó: Kállai-Tóth Anett
A hét évvel ezelőtt – elsősorban egyetemistákból alakult – FAQ Színházi Társulat első, Győrben megtartott előadásán, az I. Erzsébeten is érezhető új formavilágra és az egyéni feldolgozásra figyelt fel a MU Színház. Már akkor meghívták a társulatot a fővárosba, ahol azóta is minden évben jelentkeztek egy-egy új előadással. Két éve állt a társulat mögé a MANNA Produkció, amely amellett, hogy működési hátteret biztosít a projektek megvalósításához, a színházi nevelés területén is új lehetőségeket, tanulási folyamatokat biztosít a számukra. A most színpadra állított, hazánkban közel három évtizeddel ezelőtt megjelent Gerald Durrell regény, A hahagáj is ebben a szellemiségben készült.

Fotó: Kállai-Tóth Anett
Az egyfelvonásos formában feldolgozott, a közönség által körbeült, közvetlen közelségű, eszköz nélküli színpadi térre megtervezett és a teljes színpadi teret kihasználó darab többszörös szerepcserékkel, a párbeszédek mellett időnként monologizált gondolatokkal, élő zenével és a szereplőkből áradó fiatalos lendülettel is megerősíti az ökológiai tündérmese igazi mondanivalóját. A hat szereplővel – de bővített szerepekkel – eljátszott történet az Indiai-óceán egy mesebeli szigetén játszódik. A függetlenség küszöbén lévő nemzet élén álló uralkodó a demokrácia eszközeivel élve próbál lavírozni a döntés meghozatala előtt: ősei háborítatlan békéjének értékrendjét vagy egykori gyarmatosítójuk akaratát képviselje. A 150 évvel ezelőtt kihaltnak hitt Istenüket megtestesítő Hahagáj fajnak az újbóli felfedezése körüli emberi és hatalmi játszmák teszik lehetővé, hogy a testközeli színészi munka nem áll meg egy egyszerű, humoros ökológiai tündérmese szintjén. A színdarab profin – a szinte szimbolikus tésztadobáláson keresztül – kiszelektálja a színpad közepére elhelyezett többfunkciós fürdőkádból az oda nem illő dolgokat, így a szereplők jellemük kirajzolódása mellett észrevétlenül gyúrják, rajzolják át a határokat a morális értékek világába is.

Fotó: Kállai-Tóth Anett
Az Árvai Péter rendezésében megvalósult koránt sem amatőr és nagyon is kortárs előadás amellett, hogy humoros, a verbális kommunikációt is maximálisan kidolgozó és használó, zárt világot megteremtő darab mégsem ad a világának igazi korhangulatot. Az emberi alaptermészetből fakadó történelmi ismétlődéseinek alaptörvénye alapján így az akár XXI. századi összeesküvésnek is beillik. A darabban is elhangzó mondat: „A világ elvesztette az arányérzékét” folytatható lenne úgy, hogy bizony – a Hahagájjal ellentétben – azt azóta sem találta meg. Ez a néhány ember jól jelképezi kicsiben a nagy többséget is, hiszen nem tudják eldönteni, felélhetik vagy feláldozhatják-e büntetlenül saját létalapjaikat. Pedig akárhonnan nézzük – egyéni és össztársadalmi szinten is -, csak akkor lennénk hosszú távon életképesek, ha a minket meghatározó Isten vagy istenek mértéke minőségi és nem mennyiségi lenne.

Fotó: Kállai-Tóth Anett
A Baradlay Viktor, Boros Ádám, Horváth Fruzsina, Orbán Borbála, Rábavölgyi Tamás és Tóvaj Ágnes főszereplésével játszott előadás legközelebb március 30-án látható a MU Színházban.