Nicolas Schöffer futurisztikus grafikái Óbudán

Míg a Műcsarnokban az elmúlt évek legnagyobb biztosítási értékű tárlatán Nicolas Schöffer kibernetikus és kinetikus alkotásai tekinthetők meg, addig a világhírű művész életének utolsó korszakában készített grafikák Óbudán láthatók december 28-ig.

Nicolas Schöffer: Ordicol N’33

Nicolas Schöffer: Ordicol N’33

Nicolas Schöffer, a magyar származású, világhírű francia művész olyan hatalmas életművet hagyott hátra, hogy azt teljességében még a Műcsarnokban rendezett nagyszabású kiállítás sem tudja bemutatni. Igaz, a legismertebb kinetikus és kibernetikus szobrok mellett bepillantást nyújt Schöffer iparművészeti, zenei, tánc- és filmművészeti, valamint építészeti munkásságába is, de az alkotó élete végén készült különleges grafikákat már csak virtuálisan ajánlja a látogatók figyelmébe.

A Nagy Gyula Művészeti Alapítvány tulajdonában álló eredeti grafikákból Óbudán, az Artézi Galériában nyílt kiállítás. A grafikákat a művész 1986-ban kezdte készíteni, amikor jobb oldala lebénult, az alkotással azonban nem tudott felhagyni – ezért bal kézzel és az akkor még szinte ismeretlen számítógép segítségével fejezte ki gondolatait. Schöffer már a hetvenes években is használta a digitális technológiát zeneszerzéshez, ezért kézenfekvő volt számára, hogy az első Apple-Macintosh személyi számítógép rajzprogramját is igénybe veszi. Rockenbauer Zoltán, a Műcsarnok kurátora a megnyitón hangsúlyozta, hogy Schöffer grafikái így maximálisan jövőorientáltak, miközben a nyomdatechnikai sajátosságok miatt a 80-as évek sajátos korlenyomatát is hordozzák.

Nicolas Schöffer: Ordigraphic N’15:

Nicolas Schöffer: Ordigraphic N’15:

A grafikákat Schöffer még életében csoportokba rendezte és olyan mozaikszavakkal jellemezte, amelyek legfőbb jellemzőikre utalnak. A Coreographics (Koreografikák) elnevezés például arra utal, hogy a művész egész testét használta az alkotás folyamata során, míg az Ordigraphics (Számítógrafikák) sorozatnál kiemelten fontos szerepe volt a számítógépes alapoknak, amelyeket filctollal fejlesztett tovább. A dinamika – Schöffer egész művészetének alapkérdése – ugyanakkor ezekben a kései művekben is meghatározó elem maradt, ugyanúgy aszimmetrikus kompozíció és letisztultság jellemzi grafikáit, mint leghíresebb alkotásait.

Forrás: Artézi Galéria

Nicolas Schöffer grafikák, Artézi Galéria (Budapest III., Kunigunda u. 18.) – 2015. december 5. – december 28.