Budapest két hétig a kortárs kultúrát ünnepelte

Vasárnap Jojo Mayer és Lajkó Félix telt házas koncertjével ért véget a 24. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál. A térség legnagyobb összművészeti kortárs eseménysorozatának 17 napja alatt 47 helyszínen 130 program zajlott a főváros legfontosabb kulturális intézményeiben.

A Müpa, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ, továbbá a Magyar Turizmus Zrt. közös szervezésében megvalósult fesztiválról idén is elismerően számoltak be a hazai és külföldi sajtóorgánumok. Több mint két hét alatt 10 hazánkban még sosem látott produkciót tekinthetett meg a közönség, 18 ősbemutató és 5 lemezbemutató részesei lehettek a nézők.

Számos világsztárt és a hazai zenei élet kiemelkedő alkotóit látta vendégül a főváros. A világhírű orosz hegedűművész, Szergej Krilov több ízben is kiemelte, mennyire szereti Magyarországot és a magyar közönséget, ahogy a Sosztakovics operaszatíráját Bécs után a Müpában bemutató Neue Oper Wien társulata is sokszor szeretne még visszatérni a magyar fővárosba. A Pink Martini a színpadon táncoltatta a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem közönségét, a Millenárison mulatott a Fanfare Ciocarlia, de lelkes taps köszöntötte a London Contemporary Orchestra szólistáit és a végtelenül szerény, de annál zseniálisabb Jonny Greenwoodot, ahogy a két virtuózt, Lajkó Félixet és Jojo Mayert is.

Jonny Greenwood és a London Contemporary Orchesta szólistái - Fotó: Posztós János

Jonny Greenwood és a London Contemporary Orchestra szólistái – Fotó: Posztós János

A CAFe kiemelt figyelmet szentel a magyar zenetörténet meghatározó szereplőjének, Bartók Bélának, és az idei évtől kezdve rendszeresen megidézi majd a XX. század világhírű magyar komponistájának életművét. A 2016-os Bartók-év felvezető eseményeként a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál több programja is szorosan kapcsolódott Bartókhoz és örökségéhez. A szerző előtt tisztelegve állította össze műsorát koncertjére többek között a Söndörgő zenekar a Kelemen Kvartettel, valamint a Magyar Nemzeti Táncegyüttes és a Budafoki Dohnányi Zenekar, valamint a Mini-Fesztivál és az Új Zenei Fórum Zeneszerzőversenyének inspirálója is Bartók volt.

A fesztivál másik fókusza az idén 80 éves Arvo Pärt volt, akinek munkásságát szakavatott előadók által ismerhette meg a magyar közönség. Az észt sztárkarmester, Erki Pehk az Óbudai Danubia Zenekarral együtt bravúrosan ugrott be a fellépést technikai okokból lemondani kényszerült Tallinni Kamarazenekar helyett, és adott pazar válogatást Pärt mester műveiből.

Óriási sikerrel mutatta be legújabb darabját a Recirquel Újcirkusz Társulat és az Artus Goda Gábor Társulat. Akik esetleg lemaradtak róla, azoknak sem kell szomorkodniuk, hiszen mindkét előadás repertoáron marad és hamarosan visszatért a Müpa színpadára. A kortárs tánc iránt érdeklődők a rangos dán társulat, a Black Box Dance Company nemrégiben debütált Push című előadása mellett Budapesten láthatták a bodylotion co-dance és a Livescape közös futurisztikus, vibráló világát Bodyscape: Dar Winners címmel, és a Philippe Saire Társulat Black Out című, a térben különlegesen elrendezett produkcióját. A fesztiválra készült el a Trivia – kóruscirkusz, az Á la cARTe kamarakórus műfajában és előadói stílusában is meglepő összeállítása, amely méltán aratott fergeteges sikert.

Bogányi Gergely, Bogányi Bence, Munchener Kammerorchester - Fotó: Felvégi Andrea

Bogányi Gergely, Bogányi Bence, Munchener Kammerorchester – Fotó: Felvégi Andrea

A CAFe Budapesten mutatta be legújabb lemezét Sárik Péter, Matana Roberts, OUM és a The Soft Moon is, de itt hallhatta először a közönség a legújabb, sorrendben második Rájátszás CD anyagát is. Több ősbemutatónak is szem- és fültanúi lehetettek az érdeklődők: Balassa Sándor negyedik operája, a Kodolányi János drámája nyomán komponált Földindulás is a CAFe-n debütált. A BMC-ben hangzott fel először Eötvös Péter kifejezetten Lukács Miklós számára komponált cimbalomdarabja, és a Zeneakadémián mutatta be Bogányi Bence Bella Máté fagottversenyét. A CAFe-n nyitotta meg a Ludwig Múzeum a pop art legnagyobb válogatását felvonultató kiállítását, ahol a műfaj amerikai klasszikusai mellett a hazai művészek alkotásai is láthatóak. A Ludwig Goes Pop január 3-ig látogatható.

A fővárosi színházak is a fesztivál idejére időzítették legújabb bemutatóikat, amik továbbra is műsoron maradnak. A Budapest Bábszínház felkérésére készült a brit Beatrix Potter meséiből a Nyúl Péter, az Örkény Színház Kovács Márton, a Mohácsi fivérek és Parti Nagy Lajos Köd utánam című zenés játékát mutatta be. A Katona József Színházban a Harper Regan magyarországi, a Kamrában Az olaszliszkai ősbemutatója zajlott, az Átrium Film-Színházban pedig a Trojka Színházi Társulás előadása volt látható Dr. címmel.

Django Lassi - Fotó: Posztós János

Django Lassi – Fotó: Posztós János

Új helyszínként mutatkozott be az Erzsébet téri Akvárium Klub, ahol a gypsy-swing nagymestere, a Django Lassi perdítette táncra a közönséget, és a budafoki Art Quarter, ahol a látogatók a 4DSOUND különleges hangtér élményével találkozhattak. A kortárs képzőművészet legteljesebb seregszemléje volt a fesztivál, a Magyar Festészet Napján a Bálnában illetve a város neves galériáiban találkozhattak az érdeklődők a legfrissebb alkotásokkal. Idén is a CAFe társrendezvényeként nyitotta meg kapuit a szakma és az érdeklődők előtt az Art Market Budapest és a Mercedes Benz Fashion Week Central Euorpe. A Street Art Project Performances és a Hello Wood jóvoltából a koncerttermek falai közül a főváros utcáira is kiköltözött a kortárs művészet.

Forrás: CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál