Új Artus bemutató: Cseppkánon – elered az eső a színpadon

Az Artus, Goda Gábor társulata új bemutatóra készül október 9-én a Müpa Fesztiválszínházában. Az előadás a Cafe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében kerül színpadra, együttműködésben a Nemzeti Táncszínházzal. A produkció nem csupán táncelőadás, műfaji meghatározása szerint interferencia. Koncert, színház és táncelőadás is egyben.

Cseppkánon - Fotó: Dusa Gábor

Cseppkánon – Fotó: Dusa Gábor

Az Artus Goda Gábor Társulata 1985 óta működő független kortárs fizikai színház, működésük során több mint 50 előadást hoztak létre, melyeket 25 országban mutattak be. A 30 éve működő alkotó műhely október 9-én a MÜPÁ-ban egy nagyszabású új produkcióval, a Cseppkánon bemutatójával ünnepli a jubileumot. Az előadás egyszerre tekint vissza és néz előre, összegez és új utat nyit. Mozgásban van.

„Két csepp együtt is csak egy csepp. Egy csepp a tengerben megszűnik cseppnek lenni, akkor már csak a tenger létezik. Az elkülönültség megszűnik. Az ember csepp, az emberiség tenger”. Goda Gábor rendező öt táncossal, három thai chi művésszel és a 17 tagú Á la cARTe kamarakórussal álmodta színpadra a Cseppkánont, melyet a Hérakleitosszal folytatott képzeletbeli párbeszéde ihletett. A produkcióban elemi szerepet kap a tűz, a jég illetve a víz, amely nyári zápor formájában elevenedik meg a Müpa színpadán.

Cseppkánon - Fotó: Dusa Gábor

Cseppkánon – Fotó: Dusa Gábor

A rendező gondolatai:

A koncert: Egy elhangolódott rozoga zongora, egy olvadó jégtömb, a csepegés, a sistergő gőz és a színpadot elárasztó eső kánonja hullámoznak együtt egy 17 tagú kórus hangáradatával.

A tánc: Az előadás egyik szellemi és egyben koreográfiai alapeleme a Tai Chi Chuan művészete. Az áramlás, a nyugalom, az ellentétes minőségek tiszta, éles szembefordítása és kiegyenlítése. A folyamatos jelenlét tudatállapota mozdulatban.

A színház: Még a kezdetekben, a 80-as években hoztunk létre egy előadást, amit Herakleitosz, az i.e. 600 körül élt görög filozófus 131 fennmaradt mondattöredéke inspirált. Amikor e jelen “jubileumi, korszakösszegző” előadásunkon kezdtem gondolkodni, rájöttem, hogy 30 éve, folyamatosan Herakleitosszal beszélgetek. Írom saját mondataimat, rendezem előadásaimat, amik most úgy tűnnek, mind egy évtizedeken átívelő, képzeletbeli dialógus töredékei. Lassan be kellett látnom, hogy ennek az előadásnak nem lehet más mozgatórugója, mint az eddigieket összegző, de immár tudatosan megélt beszélgetésfolyam Herakleitosszal – Artus nyelven.

Így az előadás olyannak tűnhet, mint egyetlen mozdulat, egyetlen hang, egyetlen kép folyamatos átalakulásban. Goda Gábor

Cseppkánon - Fotó: Dusa Gábor

Cseppkánon – Fotó: Dusa Gábor

Artus – Nemzeti Táncszínház – CAFe Budapest produkció

Cseppkánon
– Hogy vagy Herakleitosz? –
koncert – tánc – színház interferencia

Alkotó előadók: Bakó Tamás, Debreczeni Márton, Mózes Zoltán, Nagy Csilla, Virág Melinda
Tai Chi Chuan művészek: Baranyai Imre, Gregus László, Izsák Szilvia
Zenészek: Á la cARTe kamarakórus (művészeti vezető: Philipp György)

Szövegek: Herakleitosz, Goda Gábor
Zenei vezető, karmester: Philipp György
Tér-látvány: Sebestény Ferenc, Goda Gábor, Gold Bea
Jelmezterv: Lőrincz Kriszta
Fényterv, alkotó munkatárs: Kocsis Gábor
Videóanimáció: Papp Gábor, Nagy Ágoston
Videótechnika: Kiégő Izzók
Zeneszerzők: Melis László, Phillip György
Produkciós vezető: Gáspár Anna
Produkciós asszisztens: Fazekas Anna
Rendező alkotótársa: Gold Bea
Rendező-koreográfus: Goda Gábor

Külön köszönet: Gavallér Mihály, Zádor Tamás

Támogatók: NKA, EMMI, Nemzeti Táncszínház, CAFe Budapest, Kiégő Izzók, 77 Elektronika

Forrás: Artus