Szellemes könnyedségbe csomagolt súlyos erkölcsi, filozófiai kérdések – A nagy Romulus a Miskolci Nemzeti Színházban

Friedrich Dürrenmatt, a 20. század nagyhatású svájci drámaírója a Nyugatrómai Birodalom bukásának okait, a hatalommal bíró ember felelősségét kutatja. Történetének hőse az utolsó római császár (és első tyúktenyésztő) Romulus Augustus, aki megpróbálja megérteni a világtörténelem alakulását, és ítélkezik saját szétesett birodalma felett.

Nagy Romulus, sajtótájékoztató, Miskolci Nemzeti Színház - Fotó: Mocsári László

Nagy Romulus, sajtótájékoztató, Miskolci Nemzeti Színház – Fotó: Mocsári László

– Ez egy vastag szatíra, ami egyértelműen a 20-21. század problémáira reflektál azzal, hogy a távoli múltba helyezi a történetet, és az irónia fegyverét hívja segítségül – mondta el Keszég László, az előadás rendezője. – A viszonyok, amelyek között a nagypolitikát alakító alakok megjelennek, teljesen olyanok, mint a mai világban. Ettől függetlenül nem célunk az aktuálpolitikát belevonni az előadásba, hiszen ennél jóval mélyebb ennek a műnek az üzenete: Dürrenmatt azt mondja ki ebben a darabban, hogy a történelem és a politikai viszonyrendszerek periodikusan ismétlődnek. Mindannyian egy mókuskerékben vagyunk, amelytől már sokan megcsömörlöttek, mi mégsem tudunk kitörni belőle.

– Ez egy nagyon erősen verbális darab, rengeteg szóviccel dolgozik. A humor mellett azonban el is gondolkodtat. Az én célom az, hogy észrevegyük magunkat a darabban – hangsúlyozta a rendező. – Ez is annak a nevelő, tanító munkának a része, amit a Miskolci Nemzeti Színház felvállalt, hogy minden előadásával gondolkodásra késztessen, és közben igényesen szórakoztasson – tette hozzá.

Nagy Romulus, sajtótájékoztató, Miskolci Nemzeti Színház - Fotó: Mocsári László

Nagy Romulus, sajtótájékoztató, Miskolci Nemzeti Színház – Fotó: Mocsári László

Fandl Ferenc formálja meg az előadásban Romulus Augustust, az utolsó római császárt. – Számomra nagyon izgalmas a munka ezzel a darabbal. Napról napra, próbáról próbára egyre több oldalát ismerem meg ennek a sokszínű és sokrétű karakternek – árulta el a színművész. – A szerep építésében nagy kihívás, hogy nagyon éles váltás van az első és a második felvonás Romulusának jellemében. A darab 24 óra leforgása alatt játszódik, így egyik pillanatról a másikra kell megtörténniük azoknak az érzelmi változásoknak, amelyek egyébként hosszú idő alatt alakulnak csak ki egy emberben – tette hozzá. – Sokkal többet jelentenek ebben a darabban a ki nem mondott gondolatok, mert amit elmondunk, az csupán a felszín. Ezeket a kimondatlan dolgokat átadni a nézőknek szintén izgalmas színészi feladat számomra – mondta el Fandl Ferenc.

– Azt érzem, hogy mindenki baráti viszonyba került az anyaggal. Fantasztikus karakterek, és nagy játéklehetőségek vannak még a legkisebb szerepekben is, mert minden mondat, minden gesztus egy fontos fogaskerék az előadásban. Minden karakter egy-egy el nem mesélt történetet képvisel, ettől lesz ennyire érdekes minden egyes szereplő.

Friedrich Dürrenmatt: A nagy Romulus
Történelmietlen történelmi komédia
Bemutató: 2015. október 9. Nagyszínház

Dürrenmatt történetének hőse Romulus, az utolsó római császár, aki megpróbálja megérteni a világtörténelem alakulását, megpróbálja felfogni az összefüggéseket – megpróbálja megválaszolni, mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás? És miután félelmét legyőzte, méltónak találja magát arra, hogy ítélkezzen saját birodalma felett. A kérdés az, hogy miként befolyásolhatja egyetlen ember a világpolitikát, a jövőt, amikor még a jelenre sincs már pénz az államkincstárban?

Az európai kultúra sokszínűsége, a pénz meghatározó szerepe a politikában – valamint az egyéni­ társadalmi felelősség olyan kérdések, amelyek bonyolultsága és fontossága megkérdőjelezhetetlen. A frissesség kulcsa a humor, az a bölcs szellemesség, amellyel Dürrenmatt a világot, az embert szemléli.

Forrás: Miskolci Nemzeti Színház