Menni vagy maradni? – Egy lenyűgöző migrációs cirkusz története

Szerző: Braczkó Dóra
Fotók: Kokavecz Boglárka

DSC_0031

Egy dobos és egy szaxofonos ülnek egy rozoga Skoda tetején. Arra jár egy párducruhás lány, és táncolni kezd. Minden innen indul. Azaz pontosabban még korábbról, egy alapítványi tagokkal és bevándorlókat segítő szervezetek képviselőivel folytatott beszélgetéstől, ami éppen csak megvillantja, mennyi társadalmi munka és tapasztalat leképeződése ez az előadás, ami a szülőhazájukból elvándorlók sorsát választotta témájául. Mert a párducruhás lány csak táncol, és egy oszlopon kezd feljebb és feljebb kapaszkodni a saját maga erejéből. S hamarosan követik őt más lányok is, fiatalok és tehetségesek, és a tánc szédítő akrobatikus showba fordul.

DSC_0076
DSC_0110

Aztán a helyzet egyre durvul, mert ezek a lányok, akik korábban társaikkal színes kis vízipisztolyokat rántva fegyverezték le a rájuk támadó, tartályos vízipuskával felszerelt maffiózót, most még kiszolgáltatottabbakká válnak, és egyenként sorban tűnnek el egy autó baljós belsejében. Van persze olyan is, aki igazi társra lel, akivel egymásba kapaszkodva, fokról fokra egymást segítve indulnak el egy ingatag hágcsón felfelé.

szepmuveszeti-muzeum-ujrarendezett-egyiptomi-kiallitasa-megnyito-2013-december-12-foto-toth-viktoria

Ha eddig nem lett volna világos: ez már nem csak egy sokat látott hajmeresztő cirkuszi attrakció, minden mozzanat egy-egy jól kitalált allegória, ahol az utolsó egymásnak passzolt buzogánynak is szimbolikus jelentése lehet. A néma játékban is abszolút tapintható minden egymás felé tett gesztus és érzés, ami a hirtelen gyökértelenné váló embereket érheti: a kalandvágy, a küzdés, a rémület, a siker, a kiszolgáltatottság, a honvágy, a hazatérés… Mindezeket jól eltalált popzenei mixek, rádióinterjú-töredékek és versrészletek bejátszásai húzzák alá, és az előadás eklektikusságába a gyárépület oldalán függeszkedő falmászók tánca ugyanúgy illeszkedik, mint Ady sorai a Föl földobott kőről. Hiszen a téma maga is annyira sokszínű és élő, hol ijesztő, hol magasztos, hogy mindezek ellenére ebben az előadásban nem is lehet minden benne. Ezért az Offline:ontheater társulat tagjai és segítőik kérdőíveikkel folyamatosan gyűjtik és építik be előadásukba a közönség élményeit és visszajelzéseit, és ingyenes előadásaikkal pedig a maguk látványos és lebilincselő módján gyakran teszik széles körben is megismerhetővé ezeket az „összetánCirkuszolt” tapasztalatokat.

DSC_0078

DSC_0129

Bármi legyen is a véleményünk ezekről a kérdésekről, szórakoztató és hasznos adalék ez a produkció mindazoknak, akik gondolkodnának a témáról, ugyanakkor igencsak színes kikapcsolódás is, ha esetleg azt hinnénk, a Cirque du Soleil után már nem lehet több puskapor egy-egy artistaszámban.

Offline:ontheater: Menni vagy maradni?

 

,