Trafó – Párbeszéd, Oktatás és Határtalan impulzusok

Szerző: Ványi Viktória
Fotók: Kokavecz Boglárka

Tegnap a Trafó Kortárs Művészetek Házában a 2015/16-os évad bemutatása alkalmával a művészeti ágak programszervezői, vezetői intézményfilozófiai kontextust is ismertettek az újságírókkal, ami nagyon érdekes értelmezési keretet adott az elhangzottakhoz. A tavaly elért közel 40.000 fős látogatói szám megismétlését nem bízták a véletlenre. Az idei év mondhatni a 20-as szám jegyében telik, körülbelül 20 közönségkedvenc előadás folytatódik, 20 bemutatóval találkozhatnak az érdeklődők, ill. 20 külföldi vendégprodukció kerül műsorra.

DSC_0012

Az alaphangulatot az igazgató, Nagy József videoüzenetben megjelenített performansza teremtette meg. A tetőn előadott érthetetlen halandzsa „beszéde” jelentésgazdagabb volt, mint sok közszereplő megszokott verbalizmusa. A képen papírmasé álarcban álló Nagy egy cserepes virággal és a győzelem jelével indította útjára a sajtótájékoztatót.

Barda Bea művészeti vezető a címben is kiemelt három kifejezéssel tudta leírni munkájuk fő irányvonalát. A párbeszéd jegyében telik színházi programjuk a társadalmi-szociális kérdéseket feszegető „Közös ügy” is, mint az oktatás, színházi nevelés másik projektje a „Gondolatgenerátor”. Interaktív foglalkozások keretében a középiskolásokkal szakértők, drámapedagógusok beszélgetnek az előadások előtt és után. Az idei évad meghatározó témája a női sorsok bemutatása, mint a Babahajó és a Két nő, valamint a Krétakör is hozza magával a tavaly színpadra állított Lúzert és egy friss premiert, A harag napját.

szem-fesztival-2016-4-nap-fotok-galos-mihaly-samu

A kortárs művészet házaként az innovativitást és a műfaji kategóriák tágítását tűzték zászlójukra, aminek legújabb bizonyítéka a 2014-ben indított kísérletező smART program. Kíváncsi lennél milyenek azok az okos textilek, és hogy lehet agyhullámokkal csocsózni? Ha kísérletező szellemű lévén a technikai kütyük megszállottja vagy szintén itt a helyed a Trafóban.

A 200% tánc sorozat keretében Szabó György menedzser-igazgató olyan darabokat emelt ki a táncrepertoárból, mint Sharon Eyal és Gai Behar gaga technikája valamint Antony Hamilton Helpmann-díjas Black project 1 produkciója, melyben sötétség borul majd a színpadra, a 200 %-os táncélmény garantált.

Az újcirkusz 5 előadással jelentkezik, amiben semmiképpen nem állunk majd két lábbal a földön. A bohócokat és állatokat pallókon és kötélen egyensúlyozó művészek váltják ebben a cirkuszban, a bátrabbak pedig februárban egy hajuknál fogva lógó finn duót is megcsodálhatnak. A sokat emlegetett párbeszéd és oktatás ebben a műfajban a szociális cirkusz készségfejlesztő workshoppal éri el küldetését.

Fenyves Áron galéria vezető is fiatalította a kiállítói gárdát, ahogy a ’86-os születésű világhírű román képzőművész Mihut Boscu Kafchin kiállítása is bizonyítja. Az alkímia, mágia és laboratóriumi világ megjelenítését egy kaszinó díszletei között képzelte el, így a szervezők fel is kutattak minden létező régiségkereskedést rulett asztalok után, az eredményt szeptember 18-tól tekinthetik meg. Az évad közepén egy kísérletező csoportos kiállítás következik, majd zárásként a japán kortárs hangművészet világában kalandozhatunk.

A zenei szcéna krémjéből a Grammy-díjas, Golden Globe és BAFTA lejölt Antonio Sanchez, a nagysikerű Birdman című film zeneszerzője lép fel a Trafó színpadán. Az UH Fest nyitó és zárónapját is itt rendezik, valamint a CAFe Budapest keretén belül Matana Roberts szaxofonos és az iraki-ausztrál Oren Ambrachi lesz hallható.

A fentiekből kiderülhet, hogy a Trafóban korra, nemre és érdeklődési körre tekintett nélkül mindenki megtalálhatja a számítását, sőt még annál is többet, amit el sem tudott volna képzelni.

, , ,