„Harminckét éves lettem én – meglepetés e költemény csecse becse: ajándék, mellyel meglepem e kávéházi szegleten magam magam.” Biztos sokaknak ismerősen cseng a fenti idézet, József Attila: Születésnapomra című verséből. Nem véletlen, hogy ez az idézet lett az egyik hívószava, a Julius Meinl Költészet Világnapja alkalmából indított, rendhagyó kezdeményezésének is. 2015. március 21-én, szombaton ugyanis egy teljes napig minden idézet (legyen az ismert, vagy saját) kávéházi fizetőeszközzé válik. A felhíváshoz Magyarországon kívül a világ 23 másik országa is csatlakozott, több mint 1100 kávézó, bár és étterem, ahol ezen a napon a vendégek kávéjukat, egy idézettel vagy verssel is kifizethetik.
A globális kezdeményezés mögött, a Julius Meinl, mint a bécsi kávépörkölő és a bécsi kávéházi kultúra nemzetközi nagykövete áll. Hagyományainak megfelelően a céget erős kötelékek fűzik a költészethez, hiszen a bécsi kávéházi kultúra nem csupán egy sajátos életmódot jelent, hanem a művészekre és írókra gyakorolt inspiráló hatása is közismert. Hagyományteremtő szándékkal, idén először Magyarország is csatlakozott a felhíváshoz. A kezdeményezésről Takács Pétert, a Julius Meinl Hungary ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
A Julius Meinl Ausztriából indult, ahol nagyon büszkék a kávéházi hagyományokra. Mit gondol, itthon is van ekkora hagyománya a kávé fogyasztásnak?
A 19. és 20. század nyüzsgő pezsgő szellemi és alkotói légkörében, híres irodalmárok, költők, festők, tudósok, értékformálók élték mindennapjaikat kávéházakban, Magyarországon ugyanúgy, mint a nyugat-európai nagyvárosokban. Sőt, ezeken a helyeken a legismertebb feltalálóink, művészeink és költőink kaptak ihletet, gondoljunk csak a legendás nagy kávéházakra pl.: a Pilvaxra, a Centrálra vagy a New York-ra, ahol a kávé nemcsak átszőtte a hétköznapokat, de inspirálta is az embereket.
Mi pontosan e nagyszerű kezdeményezés célja?
Elsősorban az, hogy minél több ember számára eljuttassuk azt az üzenetet, hogy vannak dolgok, melyek pénzben nem mérhetők. A költészet több mint művészet. Egy vers a mai napig feltöltődést, iránymutatást, vagy akár kikapcsolódást nyújthat, főképp akkor, ha egy finom kávé társaságában olvassuk, vagy éppen írjuk. Fontos, hogy a mai felgyorsult világban, is időt szánjunk magunkra és egymásra, figyeljünk érzéseinkre, hiszen valahol mindenkiben ott lakozik a költő. A Költészet Világnapján arra buzdítjuk a kávészerető közönséget partnereinkkel, hogy egy finom kávé mellett osszák meg velünk kedvenc idézetüket, vagy gondolataikat verses formában fejezzék ki.
Látogassa meg Ön is a felhíváshoz csatlakozott helyszíneket 2015. március 21-én:
- Café Vian Bazilika (Cím: Budapest, Hercegprímás utca 15, 1051)
- Café Vian Gozsdu udvar (Cím: Budapest, Király utca 13, 1075)
- Café Vian Liszt Ferenc tér (Cím: Budapest, Liszt Ferenc tér 9, 1061)
- Dunapark Étterem és Kávézó (Cím: Budapest, Pozsonyi út 38, 1137)
- Első Pesti Rétesház Kávéház (Cím: Budapest, Október 6. u. 22, 1051)
- Jókenyér Budakeszi (Cím: Budakeszi, Fő út 134, 2092)
- Jókenyér Istenhegyi út (Cím: Budapest, Istenhegyi út 23. 1126)
- Jókenyér Pilisszentiván (Cím: Pilisszentiván, Erzsébet Ipari park 4, 2084)
- Mini Bar Budapest (Cím: Budapest, Szent István tér. 11, 1051)
- Szamos Allé (Cím: Allee Üzletközpont, Budapest, Váli u. 3, 1117)
Bővebb információ a Facebookon: https://www.facebook.com/JuliusMeinlCoffee vagy a Julius Meinl hazai honlapján: a www.meinl.hu oldalon.
A költészet a bécsi kávéházi kultúra lényege
A Julius Meinl bécsi családi vállalkozás története szorosan összekapcsolódik a bécsi kávéházi kultúrával immár több mint 150 éve. A vállalat, több mint 72 országban a kávéházi kultúra nagykövete, így felmerül a kérdés, hogy vajon miért rajonganak ennyire az emberek ezért a légkörért? Mit keresnek és találnak meg az emberek a bécsi kávéházakban? Nos, a válasz igen egyszerű: a sajátos kultúra, a különleges bécsi pörkölt kávéfajták, a kávé felszolgálásának módja valamint önmagában az ihletet adó légkör. Mindez nem csupán a bécsi kávéházi írók és költők munkáiban köszön vissza, hanem a mai napig az inspiráció forrását jelenti a művészek, költők és kreatív emberek számára világszerte. A költészet megalkotói nemcsak a költők, énekesek és művészek, hiszen mindenki költő a maga módján. Néhányunknak talán nem kell sok, hogy utat engedjünk az inspirációinknak, míg másoknak esetleg erősebb hatásokra van szükségük, a gondolatok szabad áramlásához pedig minden korty Julius Meinl kávé hozzájárul.
A Julius Meinl 1862 óta inspirál
„Számunkra a bécsi kávéházi kultúra lelke az inspiráció. Lényegét jelenti a költészet. Egy sajátos filozófiáról van szó, mely szerint tudatosan kell kihasználnunk az időt, élveznünk a pillanatot és befogadnunk az ihletet éppúgy, ahogy a bécsi kávéházak irodalmárai tették. Ez pedig nem csak Bécsre igaz. A gyors tempójú kultúrákra is vonatkozik. Legyen szó, Sanghajról, Dubairól, Londonról vagy Chicagóról, az emberek mindenhol keresik a lelassult pillanatokat, amelyek később az inspiráció forrásai lesznek. Ebben az értelemben aktívan szeretnénk arra ösztönözni az embereket minden kontinensen, hogy több költészetet csempésszenek a világunkba, és ezzel tegyék jobb hellyé. Ez motivál bennünket március 21-én, a Költészet Napján, amikor a „Fizess egy verssel” kezdeményezésünket ünnepeljük világszerte.” – nyilatkozta Marcel Löffler, a Julius Meinl Industry Holding elnök-vezérigazgatója.
Carina Leb, a Julius Meinl Industry Holding nemzetközi marketing igazgatója szerint „A költészet életre keltése jelenti a Julius Meinl vízióját. Az emberek motiválása világszerte, kreativitásuk feltárása és valóra váltása rendkívül ambiciózus cél. A globális „Fizess egy verssel” kezdeményezés a Költészet Világnapján egy kicsit előrébb visz bennünket. Partnereinkkel együttműködve világszerte, arra törekszünk, hogy az idei Költészet Világnapját nagyon különleges élménnyé varázsoljuk.”
Julius Meinl kávé
Az osztrák családi vállalatot 1862-ben alapították. Semmi máshoz nem hasonlítható módon a cég a bécsi kávéházi kultúrát szimbolizálja, amelynek nagykövete Julius Meinl. Nap, mint nap ötmillió csésze Julius Meinl kávé segíti a kreatív pihenőidőt és a költői pillanatokat. 70 országban 40 000 gasztronómiai és üzleti vásárló számít a Julius Meinl kávéra. Az osztrák gasztronómiában a hagyományos bécsi pörkölt kávé első helye vitathatatlan. Ennek következtében a vállalat a klasszikus bécsi pörkölésre, a prémium minőségre és az átfogó ügyfélszolgálatra támaszkodik. A siker receptje ez, amely az alapító, Julius Meinl I. receptjét követi. Ő volt az, aki az elsők között, kifejlesztette az ipari kávébab pörkölési módszert, több mint 150 évvel ezelőtt, és akit ma a bécsi kávéházi kultúra egyik atyjaként tisztelünk.
Adatok és tények a Julius Meinl Industry Holdingról:
- 600 alkalmazott világszerte
- A világon több mint 70 országban forgalmazzák, és több mint 40 országban szerepel a 3 vezető prémium kávémárka között
- Mintegy 40 000 üzleti partnernél megtalálható világszerte
- Gyártási helyszínek Bécsben (Ausztria) és Vicenzában (Olaszország)
- Éves forgalom 2013-ban: 132 millió euró