„A vad keletről írok” – Dragomán György: A pusztítás könyve

Egykori otthona helyszínén – amely első, a most újra kiadott könyve születésének tanúja is -, a mai Instantban beszélgetett Dragomán Györggyel Szabó T Anna költő – az író felesége – és Király Levente, a Magvető Kiadó munkatársa február 19-én.

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant - Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant – Fotó: Korhut Lili

A marosvásárhelyi származású író – még a nyolcvanas években – kamaszkorában települt át Magyarországra.  Szombathelyen érettségizett,  Budapesten járt egyetemre és a beszélgetésnek helyszínt biztosító mai romkocsma, a hajdani terézvárosi földszinti lakásában kezdte titkos írói pályafutását. Két évtizeddel ezelőtt, – amikor felesége már Magvetős író volt – eleinte babonából, később dacból kezdett titokban írni. A babonát az édesapja által sokat emlegetett, de soha meg nem jelent regényötlete alakította ki benne. Attól tartott ugyanis, ha ő is elmondja, min dolgozik, akkor az soha nem fog megjelenni. De nem így lett, és az akkori romos ház, a sötét lakás és a leomlott szomszédos ház hatására mégiscsak kikerekedett az általa elképzelt emberek története. Az első regénye, amely valahol Európában a két világháború közt játszódik. Az 1993-ban megfogalmazódott regényötletet két évre rá kezdte el papírra vetni, amit 2001 karácsonyára fejezett be.

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant - Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant – Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant - Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant – Fotó: Korhut Lili

Az elsőként 2002-ben – még a Balassi Kiadó gondozásában – megjelent regényt is ugyanaz a Závada Pál által megfogalmazott fülszöveg ajánlotta. Annyira ráilletek az akkor még első kötetes íróra és művére a sorok, hogy nem volt szükséges változtatni rajta: „A pusztítás könyve szigorú következetességgel megírt mű, egy meglepően kiforrott tehetségű, fiatal prózaíró első regénye.”

A beszélgetés során Szabó T. Anna elmesélte, hogy Závada Pál annak idején levelet is írt Dragomán Györgynek, amelyet így kezdett: „Ezt a könyvet író írta.” Olyannyira igaza volt, hogy a könyvért a szerző a következő évben el is nyerte a Bródy Sándor-díjat. Egy olyan elismerést, amelyet minden évben a legjobb első prózakötetért ítélnek oda. Az azóta eltelt közel másfél évtized alatt Dragomán György az egyik legismertebb hazai és nemzetközi írónk lett. A tíz évvel ezelőtt megjelent Fehér király című regényét ugyanis több mint 30 nyelvre fordították le.

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant - Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant – Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant - Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant – Fotó: Korhut Lili

Az este folyamán az író házaspár által felelevenített korszak mind közös életük, mind szakmai sikereik szempontjából meghatározó volt. A külön, mégis közösen végzett alkotói munka, a családi életük alakulása, és az azóta is együtt eltöltött évek ugyanolyan fontosak mindkettejük számára. Az is kiderült, mi az oka Dragomán György minden regényét meghatározó erős képi és fizikai hatásnak. A nyolcvanas évek második felében naponta megnézett 2-3 film erősen befolyásolta  későbbi írásmódját. Az első regényének keletkezése idején pedig feleségével együtt dolgozott a Cinema Magazinnak is. Az ajánlókhoz megnézett rengeteg film által megtapasztalt és megismert képi világ érezhető az író által írt könyveken is. Dragomán György ugyanis mindig azt a nézőpontot keresi a regényeiben, ahonnan a kamera venné azt. Gyors vágásokban gondolkodik. Saját elmondása alapján is ez okozhatja azt az erős fizikai hatást, amellyel úgy mászik bele az olvasóba a cselekmény, hogy közben döbbenetesen lelassítja benne az időt.

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant - Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant – Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant - Fotó: Korhut Lili

Dragomán György: A pusztítás könyve, könyvbemutató, 2015. február 19., Instant – Fotó: Korhut Lili

A házaspár elmesélte, hogy többször is megesett velük közös életük során: megérezték egymás gondolatait, írói szándékát. A most új Magvetős kiadást megélt regény, A pusztítás könyvének egyik készülő jelenetét egyenesen megálmodta az éppen külföldön, férjétől távol tartózkodó feleség. Egymáshoz érzelmileg igazán közel álló emberek között létezik az ilyen intuíció. És ugyan Szabó T. Anna az írói tevékenység folyamatára értette, de mégis a tevékenységeink és kapcsolataink mindegyikére igaz: „akkor működik a dolog, mikor az ember már sugárzik.”

Tóth Judit Nikoletta
Fotó: Korhut Lili