Jutalomkoncerttel díjazza a fiatal zeneszerzőt a Müpa

Február 15-én rendhagyó momentum övezi a Müpa Szimfonikus felfedezések sorozatának koncertjét: a programot Sándor László Et transfiguratus est című kompozíciója nyitja, amellyel 2013-ban elnyerte az UMZF Zeneszerzőverseny Müpa által alapított különdíját. Az Óbudai Danubia Zenekar koncertjén e mellett két örök klasszikus repertoárdarab is megszólal, Csajkovszkij VI. szimfóniája, valamint Beethoven IV. (G-dúr) zongoraversenye, amely a kolozsvári születésű ifjú pianista, Demény Balázs tolmácsolásában csendül fel.

Demény Balázs

Demény Balázs

Ez az est egyértelműen a fiatal muzsikusokról szól: Hámori Máté karmester alig tíz éve van a pályán, de már visszatérő vendégként üdvözölheti őt a Müpa; az Óbudai Danubia Zenekar két évtizedes történetében hosszú idő után ő az első új művészeti vezető. A koncert szólistája még nála is fiatalabb: Demény Balázs a rendszerváltás évében született Kolozsváron, és számos versenyen ért el előkelő helyezést. Eckhardt Gábornál és Kemenes Andrásnál tanult, 2011-től pedig Berlinben is végzi tanulmányait. Számos országos és nemzetközi zongoraversenyen ért el előkelő helyezést, a Liszt-emlékévben tíz állomásból álló sorozat keretében adta elő Liszt műveit Brüsszelben, Budapesten, Berlinben, Bukarestben, Szatmárnémetiben, Nagyváradon, Kolozsváron, Székelyudvarhelyen, Sepsiszentgyörgyön és szülővárosában. A zürichi Anda Géza Alapítvány ösztöndíjasa és a nemzetközi Carl Filtsch Zongoraverseny győztese ebben az évadban olyan rangos fesztiválokon és helyszíneken játszik, mint a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a Zeneakadémia, a Berlini Filharmónia és a müncheni Gasteig. Jelenleg a Budapest Music Center készít vele szólólemezt. Az érdemet érdemre halmozó ifjú szólista első alkalommal hallható a Müpa világhírű koncertpódiumán.

A műsort a többiekhez képest szinte „veteránnak” nevezhető, de szintén a zeneszerzők fiatal generációját képviselő Sándor László kompozíciója nyitja, amely a 2013-as Új Magyar Zenei Fórum zeneszerzőverseny nagyzenekari kategóriájának harmadik díját, valamint a Művészetek Palotája különdíját is megnyerte. Tegyük hozzá: az 1975-ben született művész hegedűsként indult zenészi pályáján, és egyik alapító tagja az Óbudai Danubia Zenekarnak, amelynek munkáját egy ideig művészeti tanácsadóként is segítette, és amely együttessel zeneszerzőként ma is gyakran dolgozik együtt. A zenekari együtthangzás tudományát nemcsak a komponisták aspektusából ismeri, hanem a mindennapi színpadi munka során mélyítette tudását. Nem meglepő tehát, hogy a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem akusztikai lehetőségeit legjobban kiaknázó darabként miért épp a Ligeti György művészete előtt tisztelgő alkotására esett a zsűri választása. Sándor László művének építőköveit ahhoz a folyamathoz hasonlítja, ahogy a nap a hajnaltól esti tartó időszakban félkörív alakú utat jár be az égbolton, és amely hasonlatos az emberi élet ívéhez, de a lélegzetvétel egyetlen periódusához is. „A tanítványok Jézust követve felmennek a hegyre, ahol a Legnagyobb Fényességgel találkoznak, majd a látomás elmúltával visszatérnek. Mi sem természetesebb, mint hogy a mű is bejárja ezt az utat – a csendtől a csendig, közben elérve az előadó-együttes által megvalósítható legnagyobb hangerőt” – magyarázza a komponista.

2015. február 15.
Demény Balázs és az Óbudai Danubia Zenekar
Szimfonikus felfedezések – Klasszikus és modern
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
https://www.mupa.hu/program/demeny-balazs-es-az-obudai-danubia-zenekar-2015-02-15_19-30-bbnh

Forrás: Művészetek Palotája