Pénz, élet, avagy humán tőke Paolo Virzì az Esélylesők című új olasz thrillerének fókuszában

Hát ez thriller a javából! Méghozzá a szó legnemesebb értelmében. A műfaj szülőatyja, Alfred Hitchcock sem szégyenkezne miatta. Tele „thrill”-lel azaz borzongással, feszültséggel, izgalmakkal, a szereplőket rettegésben tartó helyzetekkel, s ezáltal a nézők figyelmét is elejétől a végéig ébren tartó fordulatokkal. Bizton mondhatjuk: lebilincselő filmdráma mesteri kivitelezésben. Olyannyira, hogy egymás után aratja a díjakat, elismeréseket, és nem is alaptalanul. Csak a legnagyobbak és legjobbak tudják a nézők tekintetét úgy a mozivászonra szegezni, hogy egy pillanatra se lankadjon, egyetlen fontos mozzanat se essen ki látóköréből a cselekmény szövevényes szálainak kibontakozása közben. Mert van bőven mit megjegyeznie, miközben találgatja, mire is megy ki a játék, s szurkol a számára szimpatikusabbnak, s részvéttel van a gyengébb iránt. Mert mint minden vérbeli thrillerben, itt is vannak gyengébbek és erősebbek, akik mögött ott áll az egész pénzvilág, az üzleti élet, a sikerek, ennek minden szimbólumával, zöldpázsitos, medencés, teniszpályás, luxus villás kellékével, a legmenőbb járgányokkal, partikkal, kiszolgáló személyzettel. És akkor, mikor minden együtt van, jöhet a mindent megrengető bonyodalom.

Paolo Virzì: Esélyesők - Fotó forrása: Vertigo Média

Paolo Virzì: Esélylesők – Fotó forrása: Vertigo Média

A jó thrillerhez persze mindez még önmagában nem lenne elég. Paolo Virzì az amerikai Stephen Amidon Humán tőke című bestselleréből készített Esélylesők című filmjének már a cselekményszövése sem szokványos. Fejezetekre osztja, tagolja mint a regényeket, és ezekben ugyanazt a helyzetet ismétli meg más-más szereplőkkel. Így több nézőpontból is, de mindig továbbgörgeti és más-más aspektusból is megvilágítja a cselekményszövet színét és fonákját, vissza-visszatérve egy-egy meghatározó pontra, amelyek a kezdő képsorokhoz kötődnek, amikor is a karácsonyi ünnepség végeztével hazafelé tartó biciklis cserbenhagyásos gázolás áldozat lesz. Dino, a vakmerő középosztálybeli apa áll az első fejezet középpontjában, aki nagyobb hozam reményében habozás nélkül kockáztatja a család vagyonát, szövetkezve a gazdag és erős befektető, „esélyleső” pénzemberrel, Giovannival, akivel leánya kedvese révén kerül kapcsolatba. A második fejezet Carláról szól, a pénzember feleségéről, aki a kultúrához vonzódik és a helyi színházat szeretné megmenteni az enyészettől és a befektető hiénák karmaitól, közben pedig megpróbálja megfejteni fiának, Massimilianónak a furcsa viselkedését. Egyre jobban bonyolódnak a szálak, mind több szereplő keveredik a két család köré fonódó történetbe. Az idősíkok is időnként eltolódnak: hol 6 hónappal előbbre lendül vissza az idő kereke, hol hat hónappal későbbre. A harmadik fejezet Dino lányának, Serenának a szemszögéből láttat, miközben újabb és újabb részletekre derül fény, és újabb szereplők lépnek színre, fokozva folyamatosan a kíváncsiságot és a feszültséget.

Paolo Virzì: Esélyesők - Fotó forrása: Vertigo Média

Paolo Virzì: Esélylesők – Fotó forrása: Vertigo Média

Az alkotó ezalatt ügyesen ítéletet mond korunkról is: a pénz mindenhatóságában kiüresedő emberi kapcsolatokat és kivesző társadalmi értékeket veszi górcső alá. Ebben a rideg és képmutató világban próbálnak létezni, életteret nyerni és beilleszkedni a fiatalok, megbirkózni a feladataikkal és a rájuk leselkedő veszélyekkel, miközben maguk is hibákat követnek el, amiért néha nagy árat kell fizetniük. Hogy elkövetett hibáikért, bűneikért ki viszi el a balhét, ki vállalja a felelősséget, ki hogy próbál ügyeskedni, elleplezni, zsarolni és fenyegetni, menteni, ami menthető, megint csak élesen rávilágít a lényegre, és pontosan jellemzi társadalmaink jelen szellemi, kulturális és erkölcsi állapotát. Végül a történetben hál’istennek a józan, tiszta ész és emberség kerekedik felül a gordiuszi csomóvá, sőt bonyolult bűnüggyé terebélyesedett kavalkád megoldásában. Az utolsó, záró fejezet már címében is eltér a többitől, amelyben már nem egy további szereplő a címadó, hanem maga a HUMÁN TŐKE, egyben a konklúzióra is utalva, amikor is kiderül, mit ér a kisember, ha áldozattá válik.

Paolo Virzì: Esélyesők - Fotó forrása: Vertigo Média

Paolo Virzì: Esélylesők – Fotó forrása: Vertigo Média

Mintha ezzel a filmmel visszatérni látszana egy pillanatra a nagy olasz és európai filmek fénykora a kiválóan megkomponált jelentekkel, nagyszerű cselekményszövéssel, remek felvételekkel, kiemelkedő színészi játékkal, megdöbbentő fordulatokkal és nem utolsó sorban megszívlelendő tanulságokkal. Nem hiába lett az Esélylesők 2014. egyik legnagyobb filmsikere Olaszországban. Több mint negyven díjat nyert világszerte: többek között a New york-i TriBeCa nemzetközi filmfesztiválon Valeria Bruni Tedeschi (Carla szerepéért) megkapta a legjobb színésznőnek járó díjat, az olasz filmeknek járó David di Donatello-díjak közül pedig 7 elismerést nyert és az év legjobb olasz filmjének járó díjat is. Olaszország hivatalos Oscar nevezettje volt a legjobb külföldi film kategóriában, és két kategóriában Európai Filmdíjra is jelölték. Remake jogait egy amerikai stúdió máris megvásárolta. A film országos bemutatója 2015. február 5-én lesz a Vertigo Média Kft. forgalmazásában.

Varga Bótos Anna

ESÉLYLESŐK (Il capitale umano)
Színes, feliratos, olasz thriller
Országos bemutató: 2015.02.05.
Rendezte: Paolo Virzì
Írta: Paolo Virzì, Stephen Amidon
Producer: Marco Cohen, Benedetto Habib
Fényképezte: Jérôme Alméras, Simon Beaufils
Vágó: Cecilia Zanuso
Szereplők: Fabrizio Bentivoglio, Matilde Gioli, Valeria Bruni Tedeschi, Valeria Golino, Guglielmo Pinelli
Forgalmazó: Vertigo Média Kft.
Korhatár: 16 éven aluliak számára nem ajánlott