Turós Margaréta: Színeim története

„A kép teret hagy a képzeletnek. A valóság azon része, amely egy korszak rekonstruálását nyújthatja meg, és egyben elindít a történet útján.” – emlékeztet Turós Margaréta. A fényképben rejlő történet esszenciája a véletlen és a megismételhetetlen. A fotóművész pedig ösztönösen megérzi az ezerszínű írisz mögött megbúvó históriákat.

Az ő szemében, Amman, Jordany 2010 - Fotó: Turós Margaréta

Az ő szemében, Amman, Jordany 2010 – Fotó: Turós Margaréta

A magát ‘Street Photographer’-nek valló Turós Margaréta fotográfiái a világ apró rezzenéseit festik meg, a hétköznapok sokszínűségét ünnepelve. Hisz egy oly mindennapinak tűnő mozdulat, egy szemvillanás, egy kacaj vagy épp a szorongás sötét érzése szentesül a fénnyel író masina egyetlen kattintására. Egy jól megérzett pillanat rögzül az idő kérlelhetetlen folyamában, az élet jelentéktelennek tűnő mozzanata válik egyetemessé. Immáron hordozhatóvá lett a „fagyott idő”, s a fotóművészeti alkotás térben és időben túlmutat önmagán. A jó fotográfiát nemcsak az események, szereplők, helyszínek sokszínűsége, hanem a művészi látásmód változatossága és újdonsága teszi egyedivé és megismételhetetlenné. A kiállított munka szereplői szülők és gyermekek, fiatal szépségek, őszülő és büszke férfiak, gyászoló apa, táncos és színésznő, remegő koldusasszony. Színeik mögé nézve azonban valódi mélységek tárulnak fel: a pitát majszoló pillanatgyermek őszintesége, a sikátorokban csatangoló kamaszbanda öntörvényűsége, az idegenbe szakadt fiatal nő örök idegensége, a közös útra lépő ifjú pár bizalma, a gyermekét óva ölelő szülő önzetlensége és az individuumát büszkén vállaló férfi merészsége. Az emberi archetípusok miriád színben tükröződnek. „Kelet nem fél a tarkától és jól érzi magát benne. Mi csak színekben gondolkodunk, amíg ők csak színekben éreznek.” – a kulturális antropológus alkotó gondolatai ezek, akinek fotóin a színek és kultúrák furcsa kavalkádja lüktet. A fűszer illatú keleten, az öreg kontinensen vagy épp az új világban barangolva helyről helyre változnak a hagyományok, szokások, viseletek, ám egy motívum változatlan: a beszélő tekintetek. E tekintetek mind egy tőről fakadnak, akármi is keretezze a hétköznapokat. Fedje bár fátyol, kendő, burka, hidjab vagy csador a női testet, „a kendő alatti gondolatokat talán semmi sem tudja elrejteni…”

Egy másik fátyol, Jerusalem, Israel 2011 Fotó: Turós Margaréta

Egy másik fátyol, Jerusalem, Israel 2011 – Fotó: Turós Margaréta

Margaréta művészete egyéni és társadalmi létezésünk drámaiságát is érinti, alkotásainak diverzitása rávilágít önnön függetlenségünk, egyediségünk és magányunk paradoxonára. Együtt élünk, mégsem válhatunk tökéletesen eggyé. Aldous Huxley-t idézve: „Az érzetek, érzések, intuíciók, látomások mindegyike egyéni, és csak szimbólumok által vagy más, közvetett úton közölhető. A tapasztalatokról ugyan gyűjthetünk információkat, de ily módon nem magukkal a tapasztalatokkal találkozunk. A családtól kezdve a nemzettel bezárólag, minden embercsoport elszigetelt univerzumok társadalma.” Ezen univerzumokra nyitnak ablakot a kiállítás képei. Mindannyian történetek vagyunk. A kiállítás megnyitójára a fotográfus külön kérésére bárki elhozhatja saját színeinek történetét. A pár soros történetek egy közös dobozba kerülnek majd, vibráló mozaikká összeállva… az egy pillanatra egymást keresztező útjaink mozaikjává. Dress code nincs: szári vagy farmer, nejlon vagy kisestélyi – nem számít. S miért is érdemes eljönni? Mert nagy kalandnak ígérkezik. Hisz amit a számos fotográfia helyszínéül szolgáló Srí Lanka szigetéről mesélnek képzőművészek és a török bankárok, az a kiállított anyagra is igaz: „archaikus tudatalattival bír – bárkit inspirálhat”.

Sétáló színek, Budapest, 2012 - Fotó: Turós Margaréta

Sétáló színek, Budapest, 2012 – Fotó: Turós Margaréta

A kiállításon Turós Margaréta 25 fotográfiája mellett három acryl olajfestménye is látható („Some are born for endless night”, Come back” és a „The maya’s labirynth” című munkák) és folyamatosan nézhetők a szerző kulturális antropológia témájú videofilmjei.

A kiállítás médiatámogatói: a PR Herald és a Pályázatfigyelő.

A napfény színei, Kandi, Sri Lanka, 2013 - Fotó: Turós Margaréta

A napfény színei, Kandi, Sri Lanka, 2013 – Fotó: Turós Margaréta

A KIÁLLÍTÁS MEGTEKINTHETŐ:
2014. július 24. és július 31. között a Gozsdu Udvar Galériájában (1075 Budapest, Dob utca 16.)
A kiállítás megnyitója: 2014. július 24. (csütörtök) 18 óra

A színek szerelmese, New York, 2014 - Fotó: Turós Margaréta

A színek szerelmese, New York, 2014 – Fotó: Turós Margaréta

Lehoczky Annamária (Forrás: PR Herald)
,