Kritikapályázat leendő zene- és tánckritikusok számára – Szakmai kerekasztal-beszélgetés és a Kritikám alul c. könyv sajtóbemutatója

A Fidelio, a Színház.hu és az Opera kritikapályázatot hirdet leendő zene- és tánckritikusok számára. A hármas együttműködésen alapuló bejelentést július 2-án, könyvbemutatóval egybekötött nyilvános szakmai kerekasztal-beszélgetésen jelentették be.

Juronics Tamás, László Ferenc, Ókovács Szilveszter, Marton Éva, M. Tóth Géza, Herner Dániel - Fotó: Herman Péter

Juronics Tamás, László Ferenc, Ókovács Szilveszter, Marton Éva, M. Tóth Géza, Herner Dániel – Fotó: Herman Péter

Az alkalomnak – amely egyben az opera műfajának nagy reformereként is ismert Christoph Willibald Gluck születésének 300. évfordulója is volt – Gluck munkássága, újító szellemiségének jelentősége adta meg az alaphangját. A kerekasztal-beszélgetésre felkért, az opera- és a balett műfaját képviselő, vagy értő szakemberek: Marton Éva világhírű szopránénekesnő, M. Tóth Géza rendező, a Színház- és Filmművészeti Egyetem rektora, Juronics Tamás, a Szegedi Kortárs Balett Kossuth-díjas művészeti vezetője, Herner Dániel, a Színház.hu portál igazgatója, László Ferenc kritikus és Ókovács Szilveszter áttekintették és elemezték a magyarországi opera- és tánckritika hagyományait és helyzetét, beszélgettek a kritika szerepéről a közéletben. A szakmai beszélgetésen Ókovács Szilveszter leszögezte: a most kiadott, Kritikám alul című könyvében szereplő írások nem szakcikkeknek készültek, arra azonban mindenképpen alkalmas írások, hogy „elcsípjék” az olvasót, felhívják a figyelmét bizonyos előadókra, vagy zeneművekre, netán olvasmányként is szórakoztassanak. Marton Éva kiemelte: bár művészként mindig csak egy-egy előadássorozat után olvasott kritikát saját magáról, ma, a Zeneakadémia énekmestereként átalakult a műfajjal való viszonya. A legnagyobb problémának azt tartja, hogy olyan írások jelennek meg, amelyek nem építők a művész számára. Felületesek, sokszor a google-ban a műről és a szerzőről elérhető háttér-információkon alapulnak, miközben az adott előadásra vonatkozó játékstílusról, technikára vonatkozó meglátásokról nincs szó. A tánckritikákkal kapcsolatban Juronics Tamás hasonló álláspontot képvisel, hangsúlyozva, hogy a tánckritika a kritikán beül is külön műfajt képvisel, beható tánc-szakmai ismereteket követel, e téren azonban óriási elmaradásokkal küzdünk. Itthon, a témában publikáló újságírók közül Juronics csak egyetlen személyről tud, aki valaha használta a saját testét. „Sürgető volna, hogy elinduljon a tánckritikusok szakmai képzése.” – jelentette ki. M. Tóth Géza a műfajban tevékenykedők attitűdbeli különbözőségeit elemezve Kroó György munkásságát emelte ki, a tudományos igénnyel megfogalmazott tartalmat, amely mégis egyenrangú félként szólítja meg az olvasót, a hallgatóságot. „Az ego nem telepedhet rá a műfajra.” – mondta. „A Színház.hu nyolc év után, 2008-ban szüntette meg kritika-rovatát, pontosan azért, mert a portál által utánközölt írások nem valósították meg ezt az igényt” – tette hozzá Herner Dániel. „Megérett az idő arra, hogy újraértelmezzék a kritikaírást és újra színre lépjenek olyan véleményvezérek, akik után az emberek bemennek az előadásokra.” László Ferenc kiemelte: „A kritika nem a művésznek szól. A szerzőnek azonban mindenkor méltányosnak kell lennie, miközben folyamatosan szem előtt tartja: az írás elsődleges feladata az olvasó informálása.”

László Ferenc, Ókovács Szilveszter, Marton Éva, M. Tóth Géza - Fotó: Herman Péter

László Ferenc, Ókovács Szilveszter, Marton Éva, M. Tóth Géza – Fotó: Herman Péter

A szakmai beszélgetés végén a Fidelio, a Színház.hu és az Opera közös bejelentést tett: kritikaíró pályázatot hirdetnek. A 35 év alatti pályázóktól az Opera 2014/15-ös évadnyitó bemutatója nyomán várnak egy-egy írást. A 2014. szeptember 13-i dátum kettős premierrel várja a közönséget: Mascagni: Parasztbecsület és Leoncavallo: Bajazzók című művét Georges Delnon rendezi, karmester: Pinchas Steinberg. A két új rendezéssel és azok zenei megvalósításával foglalkozó írásokat szakmai zsűri bírálja el, melynek döntése alapján a legjobb anyagot beküldő pályázók nevezését fogadják be.

A pályázat 2014. október 1-jén, a zene világnapján indul, résztvevői jegyet igényelhetnek az Operaház és az Erkel Színház előadásaira (maximum 3 előadás/hó). Az elkészült kritikákat a Fidelio.hu közli, az írások a Színház.hu-ról is elérhetők lesznek. Az Opera magazin a 2014/15-ös évad 2., 3., 4. és 5. számában egy-egy kiválasztott kritikát utánközöl. A rendszer nyitott más médiumok és zenei, tánc-, zenésszínház profilú kulturális intézmények irányában is, amennyiben azok jelentős díjat, illetve megjelenési lehetőséget ajánlanak a pályázat résztvevői számára. A kiírók folyamatosan fogadják az együttműködési javaslatokat.

A kritikákat a Fidelio közönségszavazásra bocsátja, emellett a zsűri értékeli a legjobb írásokat.

A közönségszavazás és a zsűri értékelése alapján a legjobb kritika díját havonta ítélik oda. A pályázat a színházi szezon végéig tart (június 30.).

A pályázat fődíja: a nyertes részt vehet a társulattal az Opera 2015-ös japán turnéján, amelyről tudósít.

A kiírás alapvető célja, hogy teret biztosítson az operával, a balettel és egyéb színpadi zenés- és táncműfajokkal foglalkozó elemző igényű és magas szakmai színvonalú kritikai írásoknak. A Fidelio különdíja: a következő színházi szezonban (2015/16) a nyertes a Fidelio állandó kritikusa lesz, írásait a kritikusnak járó honoráriummal ellentételezik.

A pályázat ideje alatt a megjelentetett írásokért a szerzők honoráriumot nem kapnak. A pályázat kiírásáról, a jelentkezés feltételeiről, a szakmai zsűri tagjairól a fidelio.hu, a szinhaz.hu, valamint az opera.hu oldalakon olvashatnak bővebben az érdeklődők.

Ókovács Szilveszter - Fotó: Herman Péter

Ókovács Szilveszter – Fotó: Herman Péter

A szakmai beszélgetés moderátora Ókovács Szilveszter volt, a Magyar Állami Operaház főigazgatója és a Kritikám alul című kötet szerzője.

A Helikon Kiadó gondozásában most megjelent könyv ajánlója:

Van, aki szerelmes a klasszikus zenébe. Mint Ókovács Szilveszter.

Évekkel ezelőtt kezdett el kritikákat írni klasszikus zenét tartalmazó CD-kről, és meg sem állt 365-ig. Minden napra egy CD. Vagy DVD.

Olyan, mint egy zenei tudástár. És mégis friss, érdekes anyag arról, mit érdemes hallgatni az újra és újra feldolgozott Mozart vagy Donizetti vagy Wagner vagy Bartók művek közül.

Sokféle és érzékeny „olvasatok” ezek, mini kritikák, melyek egy kritikakötet-szimfóniává állnak össze.

Forrás: Magyar Állami Operaház

opera

 

,