„Az ötleteik indították el őket, nem egy vélt piaci rés” – Veiszer Alinda: Bridge generáció – Álmokból üzletet: Prezi, Ustream, LogMeIn

A XXI. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra, a Kossuth Kiadó gondozásában jelent meg Veiszer Alinda interjúkötete, amelyben magyar üzletemberek világsikerének megírására vállalkozott.

bridge nezoA könyv magyar startup – újonnan alapított, nemzetközi piacra is koncentráló, gyors növekedésű cégek szakmai sikereit boncolgatja az ötletgazda vezetőik történetein keresztül. A vállalkozásokban (Prezi, Ustream, LogMeln) közös, hogy világhírűek lettek azáltal, hogy olyan termékeket hoztak létre – és tették elérhetővé bárki számára a világon, amelyeket ma már több tíz millióan használnak Európán kívül is.

Az interjúkészítés területén igen tapasztalt Veiszer Alinda eddig elsősorban közéleti és kulturális témákban dolgozott. A gazdaságilag sikeres cégek vezetőivel is úgy beszélgetett, hogy közéletivé váltak. Az interjúk és az átkötő gondolatok, az öt különböző élettörténetű emberrel arra világítanak rá, hogy a tárgyi tudás mellett milyen szerepet játszik az akarat, a kreativitás, a szorgalom abban, hogy gazdasági sikereket érhessenek el. A saját történeteken keresztül beleláthatunk a cégek történetébe, hiszen összefonódtak velük. Megtudhatjuk, hogy vállalkozást elindítani nem mindig pénz kérdése, hiszen a legfontosabb az ötlet és a hit. A hit abban, hogy amit csinálok az végigvihető, hogy annak van értelme, hogy van cél és van jövő.

Ezek a fiatalok azonban nem csak abban egyedülállóak, hogy sikeresen működő, önálló cégeik vannak Közép-Európában, hanem közgondolkodásban is egyediek. Amíg a tengerentúlon már ez a természetes, így épül fel a vállalati kultúra, addig hazánkban még teljesen új szellemiséget jelentenek megjelenésükkel.

A könyvben „megszólal” a Preziből Somlai-Fischer Szabolcs Ádám, Halácsy Péter és Árvai Péter. A Ustreamtől Fehér Gyula és a LogMelntől Anka Márton is. Őszintén és egyszerűen mesélnek a hivatásukról, a nehézségeikről és elképzeléseikről. Érdekes, hogy bár mindannyian informatikai technológiákat, szoftvereket álmodtak meg és fejlesztettek ki, a legtöbbjük végzettsége egészen más. Egyéniségükben, habitusukban viszont hasonlóak. A siker nem változtatta meg őket gyökeresen, hosszú távon gondolkoznak és állandóan jellemfejlődnek ők maguk is, nem csak a körülöttük lévő technikai háttér.

A saját cégeik sikeres menedzselése mellett még arra is volt energiájuk a cégalapítóknak, hogy az elmúlt évben létrehozzanak egy olyan non-profit szerveződést Bridge Generáció néven, amely keretében igyekeznek inspirációt adni az álmokkal rendelkező magyar fiataloknak. A könyv bemutatja az egyesület küldetését, amely nem más, mint a gondolkodásmód formálása. Pályázatok, ösztöndíjprogramok keretében várják az olyan fiatalokat, akik kellően nyitottnak, motiváltnak érzik magukat és a számítástechnika, a marketing vagy dizájn területen tevékenykednek.

Engem már motiváltak „minimumprogramként” arra, hogy a jövőben Prezivel próbáljam készíteni a bemutató anyagaimat, és a minap megnéztem a Quimby Budapest Parkban adott koncertjét is az otthonomból, a Ustream közvetítésén keresztül.

Mire a könyv végére értem, már azt is tudtam, hogy adott hat fiatal, kreatív és tenni akaró, magyar származású ember. Az egyikük nő. Ő az, aki a három fiatal és gazdaságilag (is) sikeres cég vezetőinek gondolkodásra késztető, inspiráló történetét könyvbe öntötte. Próbáljuk meg  ezt a fajta látásmódot ne csak szakmai vagy gazdasági, hanem magánéleti kapcsolataink szemszögébe is helyezni.

Tóth Judit Nikoletta

Veiszer Alinda: BRIDGE Generáció – Kossuth Kiadó, 2014