Rangos nemzetközi dizájndíjat kapott a MúzeumCafé könyv

Magyar könyvdizájn a legjobbak között Amerikában, az Art Directors Club világversenyén
(93. Art Directors Club Annual Awards díjátadó fesztivál,  Miami)

Rangos amerikai dizájníjat kapott a MúzeumCafé könyvsorozat első darabja. Az elmúlt évben megjelent György Péter: Múzeum, a tanulóház című könyv a kreatív szakma egyik legrangosabb versenyén, az Amerikai Egyesült Államokban 1921 óta megrendezett Art Directors Club Awardon nyert rangos elismerést. A silver cube winner díjjal, azaz ezüstkockával jutalmazott, a Lead82 alkotóközösség által készített könyvtervet különleges betűkollekció és papírok, karakteres élfestés, valamint dobozszerű megjelenés jellemzi. Az Art Directors Club 93. alkalommal meghirdetett pályázatának dizájnkategóriás díjait Miamiban adták át.

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

Pablo Picassót és Salvador Dalit marketingművészként is számon tartja a reklámszakma: az 1920-as évek végén ugyanis a világ egyik legnagyobb gyémántvállalkozásának megrendelésére több festményt készítettek, hogy ezzel is öregbítsék a vállalkozás hírnevét. De az amerikai modernizmust megalapozó Georgia O’Keeffe is járt ekkortájt Hawaii-on egy nagy ananászexportőr felkérésére, hogy ott készülő képei még kívánatosabbá tegyék az egzotikus gyümölcsöt. A két történet az amerikai Art Directors Club (ADC) honlapján olvasható – a szervezet ezzel illusztrálja azt a folyamatot, amelynek elindítására és támogatására 1920-ban létrejött. A San Franciscó-i születésű, New Yorkban reklámcéget vezető alapító, Louis Pedlar azt tűzte ki céljául, hogy a reklám a képzőművészettel egyenrangúvá váljon, azonos elbírálás alá essen, és azonos minőségi elvárásoknak kelljen megfelelnie. „A művészi kiválóság elengedhetetlen feltétele a sikeres reklámnak” – deklarálták alapelvüket az első kiállítást szervező őskreatívok 1921-ben.

Az 1966-ban nemzetközivé bővült nonprofit szervezet 1921 óta minden évben megrendezi azt a versenyt, amelynek tematikája időközben – a világ változásait követve –, jelentősen kiszélesedett: ma különböző kategóriákban, így dizájn, illusztráció, fotó, reklám, interaktív média és mozgókép területén várják a pályaműveket. Az Art Directors Club Annual Awards eredményhirdetése a világ kreatív szakembereit összekötő és párbeszédre ösztönző vállalkozásának legfontosabb éves eseménye. A díjakat az idén Miamiban, háromnapos fesztivál keretében adták át. A két szekcióra, azaz két estére bontott díjátadó kedd esti programján három kategória, a dizájn, az illusztráció és a fotó szerepelt.

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

A legjobbak közé választották, és ezüstkockával díjazták Salát Zalán Péter művészeti vezetőt és kreatív csapatát, a Lencsés-Tóth Dávid, Németh L. Dániel és Suszter Viktor tervezőgrafikusok, Kovalik Máté képszerkesztő és Patai Zsuzsanna asszisztens alkotta Lead82-t. Nevük nem először bukkan fel a díj történetében: a Szépművészeti Múzeumnak tervezett, A fotóművészet születése – A piktorializmustól a modern fotográfiáig (1889−1929) című kiállítási katalógusuk egy évvel ezelőtt már elhozta a dizájnkategória bronzkockáját. Az idei zsűrizést a neves New York-i könyvdizájner, Chip Kidd vezette, a beadványok elbírálásában pedig mások mellett Joseph Hutchinson, a Rolling Stone magazin művészeti vezetője és az Apple egyik kreatív igazgatója, Hector Muelas segítette. Az ezüstérmesek közé beválogatták többek között a New York Times Magazine-t, Anish Kapoor szobrászművésznek a londoni Brighten the Corners által tervezett könyvét, a további díjazottak között pedig olyan neves tervezőcégek szerepelnek, mint a Pentagram amerikai dizájnműhely vagy a legendás Benetton-kampányokat tervező olasz Fabrica kommunikációs kutatóközpont.

Salát Zalán Péter és a Lead82 csapatának legújabb, díjnyertes könyvterve az egyik legmeghatározóbb magyarországi múzeumi szakember, György Péter esztéta Múzeum, a tanuló-ház. Múzeumelméleti esettanulmányok című tanulmánykötetéhez készült. A Szépművészeti Múzeum kiadásában, Radványi Orsolya művészettörténész sorozatszerkesztő gondozásában megjelent munka egy hiánypótló múzeumszakmai sorozat első kötete. A 2007-ben MúzeumCafé címmel múzeumi magazint elindító, majd azt komoly szakmai fórummá fejlesztő intézmény ebben a sorozatban a magazinnal párhuzamosan kívánja megjelentetni a múzeumügy vezető hazai szakembereinek tanulmányköteteit.

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

A magazint és a könyvsorozatot a tartalmi kapcsolat mellett markáns dizájnelemek kötik össze: a koncepciózus arculati kapocs értelmében a kötet méretének meghatározása a magazin legkedveltebb grafikai eleméből, a hátsó borítón szereplő úgynevezett „kávébabszemek” rendszeréből történt. MúzeumCafé-dizájnt csak a könyvet körülölelő keménytáblás borító és a kötet élei kaptak, utalva arra, miszerint a kiadvány a MúzeumCafé gondozásában jelenik meg. A keménytáblás karton puritánsága a múzeumi, illetve a közkönyvtárakban lévő, nagy igénybevételnek kitett kutatási, oktatási célokra használt könyvek gyűjteménybe kerülésekor utólagosan kapott védőborítóját imitálja, és funkciójának egyben meg is felel. A könyv belső puhafedeles borítóját díszítő illusztráció Dobesch Máté grafikus- és faszobrászművész tusrajza.

A György Péter által provokatívan tárgyalt múzeumi kérdések stílusához illeszkedve a sorozat első kötetén ezúttal egy vibráló Pantone neonszín vonul végig, a szín a dobozszerűen lenyitható keménytáblás borítón, az élfestéssel keretszerűvé tett könyvéleken és a belíveken tipográfiai elemként is megjelenik.

A könyvek papírja a magazinhoz hasonlóan a svéd Arctic Paper papírgyár Munken papírcsaládjából származik: a magazinnál fehérebb tónusú, exkluzív, finom tapintású kreatív papír.

A különleges kötészettel, direktszínnel és duplexnyomással készülő fekete-fehér könyv az EPC Nyomda budaörsi műhelyében készült.

Az extravagáns kötet, amely több neves válogatásba is bekerült már, és címlapokon is szerepelt, először a kreatív szakmák egyik legfontosabb nemzetközi fórumán, a Behance oldalán aratott sikert: eddig csak ott ötvenezren voltak rá kíváncsiak.

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

A könyvsorozat missziója az is, hogy megmutatkozási lehetőséget adjon a nemzetközi színvonalú, az új generációt képviselő magyar betűtervezőknek, ezért az alkotók minden egyes kötethez más-más tipográfustól vásárolnak betűkészletet, amelyet ebben az esetben a fejezetek elválasztásához, díszbetűként használtak. A díszbetűk a Múzeum, a tanuló-ház című kötetben tehát nem szöveges elemként, hanem betűképek formájában, vizuális jelként illeszkednek az őket követő fejezetek tartalmához.

György Péter könyvéhez az 1987-es születésű, a Magyar Képzőművészeti Egyetemen tervezőgrafikusnak tanuló Hegedűs Martzi Frustro Outline fantázianevű betűjét használták. A frissen elkészült betűtípust a geometrikus formavilágáról ismert M. C. Escher munkái inspirálták, és a közös munka óta nemzetközi elismertségre is szert tett. A tervezők elképzelése szerint a későbbiekben a sorozatban bemutatkozó betűkészletekből kortárs betűgyűjteményt állítanak össze, amelyet kiállítás formájában mutatnak be.

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo

 A 93. ADC Annual Awards háromnapos díjátadó ceremóniáit a Miami Art Baselnek is otthont adó Bass Múzeumban, illetve a Frank Gehry tervezte New World Centerben tartották. Valamennyi kategória díjazott munkái világkörüli turnéra indulnak, a kiállítássorozat főbb állomásai São Paulo, Wiesbaden és Peking.

A György Péter múzeumelméleti tanulmányait közreadó könyv után a Szépművészeti Múzeum kiadásában ebben az évben, a sorozat második kiadványaként Nagy Árpád: Az antik gyűjtemény története című kötete jelenik majd meg.

Fotó: Villányi Csaba/Flaschback Photo
Forrás: Szépművészeti Múzeum

 

, ,