Marie Chouinard és társulata a Trafóban

Marie Chouinard és társulata pénteken és szombaton látható a Trafó – Kortárs Művészetek Házában, ahová a montreali koreográfus hatodik alkalommal tér vissza, ezúttal két rövid darabbal.

Marie Chouinard és társulata a kezdetektől visszatérő vendége a Trafónak, öt alkalommal lépett már fel Budapesten, most a 200% tánc című sorozatban mutatkozik be két rövidebb koreográfiájával, Henri Michaux: Mozgások, valamint Gymnopédies címmel.

Az első darabot Henri Michaux belga író és festő Mozgások (Mouvements) című könyve ihlette, a koreográfia világpremierje 2011 júniusában volt a bécsi ImPulsTanz nemzetközi táncfesztiválon. A második darabot Érik Satie Gymnopédies című zongoraművére koreografálta Marie Chouinard. A Gymnopédies friss koreográfia, világpremierje idén júniusban volt a lisszaboni Danse Danse fesztiválon – áll a Trafó MTI-hez eljuttatott közleményében.

A Trafóban pénteken 18 óra 30 perctől Gaál József képzőművész tart előadást Henri Michaux-ról, szombaton az előadás után pedig Rényi András esztéta beszélget – magyar és angol nyelven – a koreográfussal, Marie Chouinard-ral.

Az est első koreográfiájában Marie Chouinard sorról sorra, oldalról oldalra leköveti Michaux 1951-ben megjelent kötetét, amely 15 oldalnyi versszövegből, epilógusból és 64 lapnyi tusrajzból áll. A könyv a színpadi tánc koreográfiai partitúrájaként szolgál, az előadók eltáncolják, 3 dimenzióba teszik a sík rajzokat és a szöveget. Ezzel párhuzamosan pedig a háttérben kivetített eredeti képek lehetőséget adnak a személyes értelmezésekre.

A Gymnopédies-ben Chouinard a játékosabb oldalát mutatja meg, a duett formával kísérletezve. A duettet tíz táncos adja elő, miközben a zongorán egymást váltva játsszák el a szereplők a zeneművet. A darab témája az együttlét, a párosság, az érzékeny-érzéki szeretet két ember között – olvasható a darab ismertetőjében.

Mint írják, mind a Mozgások, mind pedig a Gymnopédies próbafolyamata kihívás elé állította a táncosokat, hiszen az előbbiben több száz tusrajzot kellett a rajzokhoz megtévesztésig hasonló mozdulatokkal leutánozniuk, míg a Gymnopédies-hez – a koreográfia mellett – Érik Satie három tételből álló zeneművét is meg kellett tanulniuk eljátszani zongorán.

Forrás: MTI